יש ווטסאפ זיג-זג: לא תגביל את השימוש למי שלא מסכים לעדכון הפרטיות

שוב שינוי במדיניות הפרטיות: ווטסאפ התכוונה להגביל את תפקוד האפליקציה למי שלא אישרו את עדכון הפרטיות, אבל התחרטה, וכעת הודיעה כי לא תפעיל הגבלות ● הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן דרשה מהחברה להפסיק לאלתר את התניית השימוש באפליקציה בחתימה על העדכון

חידושים בווטסאפ

ווטסאפ (WhatsApp) שוב מזגזגת: לא תגביל את תפקוד האפליקציה למי שלא מסכימים למדיניות הפרטיות החדשה – לפחות עד הודעה חדשה.

זה התחיל בהודעה של ווטסאפ מחודש ינואר, שבה הכריזה על מדיניות פרטיות חדשה, שבמסגרתה היא דורשת מן המשתמשים להסכים לשיתוף הנתונים שלהם עם פייסבוק (Facebook), החברה האם שלה. בעקבות מחאות המשתמשים והגירה המונית לאפליקציות מתחרות, דחתה ווטסאפ את יישום הכללים החדשים בשלושה חודשים, ל-15 במאי. קצת לפני הכניסה לתוקף של המדיניות החדשה, פרסמה החברה הצהרה, שבה ציינה כי לא תמחוק או תשבית חשבונות של משתמשים שלא יסכימו לתנאים, שהשתמע ממנה, בטעות, כי היא חוזרת בה מהתנאי. כמה ימים אחר כך, פרסמה אפליקציית המסרים הודעה חדשה שהבהירה, כי היא ממשיכה עם מדיניות שיתוף הנתונים עם פייסבוק, וגם אם לא תשבית או תמחוק חשבונות של מי שלא יסכימו לעדכון – היא כן תנקוט צעדים, שיהפכו את האפליקציה לכמעט לא שימושית עבורם.

כעת, החברה שוב מזגזגת, ונראה שהחליטה לשנות את הגישה, אולי מתוך חשש לאבד עוד משתמשים לאפליקציות מתחרות ובעקבות התנגדות של רשויות מדינתיות למדיניותה החדשה. בהצהרה שפרסמה, היא כותבת, כי "בעקבות התייעצויות עם רשויות שונות ומומחי פרטיות, אנו רוצים להבהיר כי כרגע אין לנו תוכניות להגביל את תפקוד האפליקציה עבור מי שעדיין לא הסכימו לעדכון. במקום זאת, נמשיך להזכיר למשתמשים מפעם לפעם בנוגע לעדכון, או כאשר אנשים בוחרים להשתמש בתכונות אופציונליות רלוונטיות, כמו תקשורת עם עסק שמקבל תמיכה מפייסבוק".

בדף התמיכה המעודכן שלה, נכתב כי אין לה תוכניות להפוך את התזכורות לקבועות, כך שהן כנראה יופיעו על המסך מדי פעם ולא לעתים קרובות עד כדי הפרעה.

רשויות מדינתיות נגד עדכון המדיניות

בתוך כך, הודיעה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, כי פעלה מול חברת וואטסאפ העולמית בנושא הלחץ הפסול, המהווה השפעה בלתי הוגנת, שהפעילה החברה על הצרכנים לחתום על עדכון מדיניות, שאם לא כן לא יוכלו להשתמש באפליקציה. החברה נדרשה להפסיק לאלתר את התניית השימוש באפליקציה בחתימה על העדכון. עוד ציינה הרשות, כי היא  מברכת על החלטת וואטסאפ להימנע מהגבלת השימוש באפליקציה לצרכנים שלא יאשרו את עדכון המדיניות. לעמדת הרשות הסכמתו של צרכן בנסיבות אלו לאישור העדכון בשעה שמופעל עליו איום להפסקת השימוש באפליקציה אינה הסכמה חופשית, אלא הסכמה בלית ברירה ותחת לחץ.

יצוין גם, כי בהמשך לעמדת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ובהסתמך עליה, גם הרשות להגנת הפרטיות מבצעת בחינה האם ככל שהחברה מתנה את המשך השימוש באפליקציה בהסכמה לשינוי במדיניות הפרטיות,  הדבר עולה בקנה אחד עם דרישת חוק הגנת הפרטיות הישראלי לקבלת הסכמה מדעת.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, ציין, כי "אני שמח שחברת וואטסאפ חזרה בה מהודעתה הראשונית, והיא תימנע מחסימת השימוש באפליקציה לצרכן שלא חתם על עדכון המדיניות. פנינו לחברת וואטסאפ ודרשנו כי החברה תימנע ממדיניות זו ביחס לצרכנים במדינת ישראל ותודיע מיידית כי המשך השימוש באפליקציה אינו מותנה באישור העדכון, והתרענו על כך כי הרשות לא פוסלת את האפשרות להפעלת הסנקציות הקבועות בחוק הגנת הצרכן לגבי הפרה זו. אני שמח שנמצאו בעולם מספר רשויות אשר פעלו באופן דומה".

בחודש שעבר דרשה ממשלת הודו מווטסאפ לחזור בה מעדכון המדיניות, והודיעה לחברה, כי המדיניות החדשה מפירה את חוקי המדינה. בתגובה ציינה ווטסאפ, כי המשתמשים בהודו לא יאבדו תכונות של האפליקציה גם אם לא הסכימו לשנוי.

החודש, הרשויות בגרמניה אסרו על ווטסאפ לעבד לתועלתה נתוני משתמשים במדינה.

גם בטורקיה אולצה החברה לעכב את עדכון המדיניות שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים