מי שייסד את נוירלינק יחד עם אילון מאסק, והיה נשיאה – עזב אותה

הסטראט-אפ שוקד על פיתוח ממשק מוח-מחשב, שיאפשר לטענת מאסק, לחבר למשל אנשים עם שיתוק למחשב, כך שיוכלו להניע תהליכים בכוח המחשבה ● ואולם על החברה החדשנית יש גם ביקורת בעניין מופרכות הפיתוח שלה, ואפשר שזה הגורם לעזיבה

נשיא החברה עזב בשקט. נוירלינק

מקס הודאק, נשיא נוירלינק (Neuralink) ומי שייסד אותה במשותף עם אילון מאסק, בישר לעולם בסוף השבוע האחרון באמצעות טוויטר (Twitter) כי הוא כבר אינו לוקח חלק בחברה החדשנית, המפתחת ממשק מוח-מחשב, ולמעשה עידכן כי ההיפרדות הזו אירעה כבר לפני מספר שבועות. הוא לא ציין את הסיבות לפרידתו מנוירלינק.

הודאק גם לא גילה לאן מועדות פניו בהמשך, אבל הבהיר שהוא מתקדם לדברים חדשים. כתגובה לתגובה של עוקב, הודאק כן כתב עם זאת שבעתיד הוא לא ינסה להקים את "פארק היורה".

בכך התייחס לאמירה אחרונה מטעמו מהתקופה שבה עוד היה חלק מ-ניוראלינק, אז טען כי החברה יכולה כנראה לבנות גרסה אמיתית לפארק הדינוזאורים ששובטו ממאובני יתושים, שהבמאי סטיבן שפילברג הציג בסרטו העונה לשם זה. מתשובתו זו של הודאק מסתמנת נימה של "חזרה לקעקע" מהיומרות חסרות המעצורים של מאסק, שאליהן היה שותף לזמן מה.

חזירה וקוף מנוצלים ויומרות שאינן ניתנות להשגה?

נוירלינק, שנוסדה עקב שיתוף פעולה של הודאק ומאסק בשנת 2016, בוחנת, כאמור, את האפשרות שהמוח האנושי יחובר למחשב.

מדובר למעשה בסטארט-אפ המבוסס על רעיון מהפכני למוצר שהאנושות טרם הכירה – שמטרתו להשתמש בממשק מוח-מכונה לשילוב בני אדם עם יכולות בינה מלאכותית, על ידי השתלה כירורגית של מעבדים זעירים במוחם של אנשים, באמצעות הליך שנאמר כי אינו פולשני במיוחד.

יתרונות המהלך הזה, אם יצליח לצאת אל הפועל, רבים, ופורטו במאמר שפורסם על ידי נוירלינק עצמה. החברה כתבה ש-"ממשקי מכונה-מוח (BMIs) מחזיקים בהבטחה להחזרת התפקוד החושי והמוטורי ולטיפול בהפרעות נוירולוגיות", משמע שפרי הפיתוח של המיזם עשוי לסייע לאנשים עם מוגבלויות שונות לתקשר, להתפתח ולהתמודד טוב יותר עם המגבלות הפיזיות שעוצרות אותם ביומיום. 

שאיפות לא מבוססות? אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל ניורלינק. צילום: מתוך ויקיפדיה

שאיפות לא מבוססות? אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל ניורלינק. צילום: מתוך ויקיפדיה

באחרונה עדכן מאסק כי החברה מפתחת כעת שתלי מוח שלדבריו מסייעים לאנשים משותקים לשלוט על התקנים דרך מחשבות בלבד. הטכנולוגיה יכולה גם, לפי מאסק, לאפשר לאנשים לתקשר ביניהם באמצעות המוח, ואפילו לשמר את מצב המוח, ובמקרה מוות – להעבירו לגוף אחר. בפעם אחרת הבטיח מאסק שהפיתוח יאפשר לבני אדם לנגן מוזיקה לבחירתם בראשם.

אלא שהפרויקט היומרני הציף גם הרבה חששות מההשלכות האתיות המורכבות של הפיתוח, כמו גם מהמחוזות שאליהם יפנה בהמשך הדרך, למשל התהייה מה יקרה בעתיד אם המחשב המחובר למוחו של אדם ייפרץ.

גם בהווה הפיתוח של נוירלינק מייצרת תהיות ואי-נוחות, כשמאסק והחוקרים שלו הציגו עד כה, באופן לא מעט ציני ואכזרי, איך הם עורכים ניסויים בחיבור מוח-מחשב על חזירה וקוף, שמשחק משחקי מחשב באמצעות המחשבה בלבד.

מסביר את האילוץ בשימוש בחיות לניסויים. מקס הודאק, נשיא נוירלינק ומי שייסד אותה במשותף עם אילון מאסק. צילום מסך מיוטיוב

מסביר את האילוץ בשימוש בחיות לניסויים. מקס הודאק, נשיא נוירלינק ומי שייסד אותה במשותף עם אילון מאסק. צילום מסך מיוטיוב

"תיאטרון מדעי המוח"

באוגוסט 2020 פרסם המכון המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, MIT, מאמר בו כינה את הפרויקט של מאסק "תיאטרון מדעי המוח", וטען: "אף אחת מההתקדמויות הללו אינה בהישג יד, וחלקן ככל הנראה לא יתממשו אי פעם".

MIT הוסיף וגרס כי "עדיין אין דבר שמישהו יכול לקנות או להשתמש בו מתוצרת נוירלינק". במאמר אף נטען שמאסק מתחמק מהכרזה על לוחות זמנים ועל היעדים של החברה במכוון. "מאסק נמנע בזריזות ממתן לוחות זמנים או התחייבות ללוחות הזמנים, בשאלות כמו מתי המערכת של נוירלינק עשויה להיבדק אצל נסיינים אנושיים".

"עד כה, ארבע שנים לאחר הקמתה, נוירלינק לא סיפקה כל ראיות שהיא יכולה (או אפילו ניסתה) לטפל בדיכאון, נדודי שינה או בתריסר מחלות אחרות שמאסק הזכיר", המשיך המאמר וקבע.

כעת עולות תהיות בתקשורת האם הביקורת הזו, לא הספציפית אלא הטיעונים שהועלו בה, זו הסיבה שגרמה להודאק לנטוש את הספינה, שבה כל כך מתגאה היזם והמיליארדר הדומיננטי מאסק? האם החברה לא התקדמה מספיק מהר בפיתוחיה לטעם הנשיא שלה? האם הודאק אולי סבר כי מאסק מטעה את הציבור בתוכניותיו השאפתניות?

את הסיבה לעזיבתו של הודאק, שטען שהוא מעריץ של הפיתוחים שנוירלינק שואפת לקראתם, אולי לעולם לא נדע, אבל סביר להניח שלשאלה האם נוירלינק היא רק קונספט עם יעדים שאפתניים נטולי סבירות להתממש יגיע המענה בעתיד, אולי אפילו הקרוב.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים