סיכון ביטחוני חמור? מספר הנייד של בוריס ג'ונסון הופיע אונליין שנים

הנייד של ראש ממשלת בריטניה, כך הסתבר באחרונה, היה זמין באינטרנט לכל דורש במשך 15 שנה ● נראה כי מספר הטלפון, שפורסם בהודעה לעיתונות ב-2006, פשוט לא שונה מאז ● רחוב דאונינג סירב להגיב לפרסומים, בעוד שבתקשורת עסקו בסכנה הגלומה בדבר

נגיש להפליא או רשלן? ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. צילום: BigStock

אתר סלבריטאים ורכילויות ותיק, המכונה פופביץ' (Popbitch), חשף באחרונה מידע מדהים – מספר הנייד של לא אחר מאשר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נותר גלוי באינטרנט לכל דורש במשך כ-15 שנה.

המספר הופיע כחלק מהודעה לעיתונות של צוות חשיבה משנת 2006, כאשר ג'ונסון היה מחוקק באופוזיציה ועבד כדובר שר ההשכלה הגבוהה מטעם המפלגה השמרנית. המספר שנכלל במודעה פשוט נותר אונליין. העניין הוא שלפי הפרסומים בתקשורת הבריטית, ג'ונסון פשוט לא החליף את מספר הסמארטפון שלו לאורך כל אותן שנים, גם לא כשמונה לראש הממשלה ב-2019. 

ביום ו', אחרי הפרסום והחשיפה, דיווחו עיתונאים שניסו להתקשר למספר שאותר אונליין, כי שמעו הודעה אוטומטית לפיה הטלפון "לא זמין כעת" ונאמר להם לנסות מאוחר יותר שוב, או לשלוח הודעת טקסט.

סיכון ביטחוני חמור לבריטניה?

סביב החשיפה הזו עוסקת התקשורת הבריטית בעיקר בחששות ביטחוניים שונים, כולל בדאגות בנוגע לאבטחת סייבר. העובדה שהמספר הסלולרי של האיש מספר אחת בממלכה – שההקפדה על ביטחונו מחד, אבל גם השמירה מפני חשיפת מידע שבבעלותו מאידך, הן אקוטיות – היה למעשה זמין לציבור לאורך כל כך הרבה זמן, עוררה דיון אודות הסיכונים האופציונליים. כך למשל נכתב שאם למדינות עוינות הייתה גישה למספר, ייתכן שהן היו יכולות להשתמש בו כדי לרגל אחרי ראש הממשלה.

אין סימנים לפריצת הטלפון של ג'ונסון. צילום אילוסטרציה: BigStock

אין סימנים לפריצת הטלפון של ג'ונסון. צילום אילוסטרציה: BigStock

האקרים ופושעי רשת, כך טענו דיווחים שונים, מקבלים סכומי עתק אם הם מצליחים לשים ידם על מספרי טלפון נייד של דמויות בדירוג ביטחוני גבוה – משום שבעזרתם הם יכולים לגרום נזק רב במאמץ מועט מאוד.

אמנם אין כרגע ראיות לכך שהנתונים והתקשורת של בוריס ג'ונסון הופרו או נפגעו עקב הכשל, אך למרות זאת מביעים רבים תרעומת פשוט משום שמספר טלפון נייד של ראש ממשלה הזמין באופן חופשי, מגביר באופן משמעותי את הפגיעוּת שלו למתקפות סייבר ובכלל לשלל צרות אפשרויות.

"אדם נגיש להפליא"

תגובת הממשלה הבריטית כללה הכחשה שמדובר בסיכון ביטחוני ובכלל, ניסיון להמעיט בערך הבשורה.

שרת הפנים, ויקטוריה אטקינס, התעקשה כי ראש הממשלה "יודע את האחריות שלו בכל הנוגע לביטחון המדינה" ובחרה בעיקר למתוח ביקורת דווקא על כלי התקשורת שחשפו את העובדה שהמספר היה לנחלת הכלל לאורך כל אותן שנים, ובעיקר מאז שג'ונסון נכנס לתפקיד המפתח שלו.

שר האוצר של בריטניה, רישי סונאק. צילום: ויקיפדיה

שר האוצר של בריטניה, רישי סונאק. צילום: ויקיפדיה

שר האוצר, רישי סונאק, אמר כי "ככל הידוע לי, כל הפרוטוקולים הביטחוניים בוצעו", והוסיף: "חלק ממה שהופך את ראש הממשלה למיוחד הוא שהוא אדם נגיש להפליא".

אלא שהיועץ לשעבר לביטחון לאומי של בריטניה, פיטר ריקטס, ששוחח עם ערוץ Radio 4 בנדון אמר כי אם מספרו של ראש הממשלה זמין באופן נרחב, הוא יכול לשמש להאזנה מטעם מדינות עוינות, "ואולי גם גורמים אחרים שאינם ממלכתיים, כמו כנופיות פשע מתוחכמות".

"אני מדבר באמת על הפוליטיקאים הבכירים ביותר בעמדות רגישות, ששיחות הטלפון שלהם עשויות לכלול חומר רגיש, חומר רגיש מסחרית, אנשים שמנסים לשדל אותם לקבל טובות הנאה או הטבות מס, או שיחות עם מנהיגים זרים", הבהיר ריקטס.

לא מדובר בפעם הראשונה שזמינות מספר הטלפון של ראש הממשלה נתקלת בביקורת. הדיילי טלגרף דיווח לאחרונה כי השר הבריטי סיימון קייס המליץ לג'ונסון לשנות את מספרו בשל היותו ידוע. בנוסף עסקה בריטניה גם בכך שג'ונסון קיים יחסים עם לוביסטים עסקיים באמצעות הנייד הפרטי שלו, עניין שלא התקבל באופן חיובי על ידי התקשורת והציבור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים