פייסבוק: סין עוקבת בסייבר אחרי אויגורים ברחבי העולם

הרשת החברתית חשפה קמפיין שביצעו שתי חברות טכנולוגיה סיניות נגד בני המיעוט המוסלמי שחיים בארצות הברית, טורקיה ואוסטרליה - אולם בינתיים לא הצליחה למצוא קשר ישיר לשלטון בבייג'ינג

אויגורים בעיר העתיקה של קשגר במחוז שינג'יאנג שבסין. צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק חשפה אתמול (ד') קמפיין פריצה ארוך טווח שכוון נגד אויגורים שחיים ברחבי העולם – קמפיין שבוצע על ידי ובתמיכת חברות טכנולוגיה סיניות. לא הוכח קשר ישיר של השלטון הסיני למבצע, אולם ההערכות הן שההוראה לביצועו יצאה מבייגינג.

חוקרי הרשת החברתית הגדולה בעולם, שפעילותה אסורה בסין, מסרו כי מסע התקיפה החל כבר ב-2019. הוא כוון נגד עיתונאים ומתנגדי המשטר הסיני, שחיים בארצות הברית, טורקיה ואוסטרליה. פייסבוק מסרה כי המתקפה התבססה על ישויות מזויפות ברשת החברתית, שמטרתן לפגוע בקורבנות שילחצו על קישורים זדוניים, כמו גם על נוזקות המכוונות לפגוע במערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOS. לפי החברה, כמות הקורבנות הפוטנציאליים שעליה היא יודעת עומדת על כ-500 אנשים.

על פי חוקרי פייסבוק, את הנוזקות פיתחו החברות הסיניות בייג'ינג בסט יונייטד טכנולוג'י ודליאן ראש טכנולוג'י. השתיים לא הגיבו לפרסום. מומחים ציינו שלממשלה הסינית יש היסטוריה ארוכה של שימוש בחברות טכנולוגיות המחפות על כך שהיא זו שעומדת מאחורי פעולות הפריצה. בפייסבוק אמרו שהם צופים שהתוקפים ימשיכו במאמצי הריגול בסייבר שלהם.

התנכלות סינית מכוונת ושיטתית נגד האויגורים

האויגורים הם עם טורקי ממרכז אסיה, שנאמד ב-10 מיליון נפשות. כ-80% מהאויגורים מתגוררים בשינג'יאנג, מחוז אוטונומי בצפון-מערב סין, שם הם מהווים כמעט מחצית מהאוכלוסייה. מתוך 55 קבוצות המיעוטים המוכרות על ידי הממשל בסין, האויגורים הם הקבוצה החמישית בגודלה. זה יותר מעשור השלטון הסיני מתייחס לאויגורים באופן אגרסיבי יותר: הממשלה כלאה ללא משפט מיליוני אויגורים במחנות חינוך מחדש. דיווחים שונים מעידים על מעשי עינויים כחלק מניסיון להרחיק את האסירים מזהותם האתנית ומאמונתם המוסלמית.

ככלל, סין מבצעת זה כמה שנים פשעים נגד האנושות, באמצעות מהלכים שמטרתם להחליש את הזהות האתנית, הלא סינית, של האויגורים. בין היתר, היא הקימה מערך ריגול המוני בשינג'יאנג, שכולל פריסה רחבה במיוחד של מצלמות עם טכנולוגיות זיהוי פנים וזיהוי תנועה, תחנות משטרה וציוד האזנה. כמו כן, היא מבצעת רישום מפורט של התושבים מבחינת מידע ביומטרי, תמונות ובמקרים מסוימים גם רישום ביולוגי המבוסס על איברים פנימיים, וכן מעקב כללי אחרי התנהגויות שנחשבות "חשודות", דוגמת כניסת לבית דרך דלת אחורית או יצירת קשר עם קרובי משפחה מחוץ לסין.

כך, אחת מאפליקציות האנדרואיד הוצגה על ידי צוות האבטחה של פייסבוק ככזו שקשורה לכאורה לתפילות מוסלמיות. בפועל, השימוש באפליקציה מביא לשתילת רוגלה טרויאנית במכשיר המשתמש, כך שהשלטון המרכזי בבייג'ינג מסוגל לעקוב מקרוב אחר תנועותיו.

ביולי אשתקד הצליחה חברת האבטחה לוקאאוט לגלות זיקה בין מבצע ריגול רחב היקף נגד הטלפונים הניידים של אויגורים לבין ממשלת סין. כמו תמיד, בייג'ינג הכחישה את ביצוע פעולות הפריצה.

על פי פייסבוק, ההאקרים בפעילות האחרונה מבוססים בסין, אך החוקרים לא ייחסו את הפעילות לשלטון הסיני, כיוון שהם לא מצאו ראיות טכנולוגיות שתומכות בכך. עם זאת, מנהלי האבטחה של פייסבוק כתבו אתמול בפוסט שפורסם בבלוג החברה כי "לפעילות זו היו סימני ההיכר של פעולה בעלת משאבים טובים ומתמשכים – תוך שמבצעי הפעולה מטשטשים את מי שעומד מאחוריה". בן ריד, מנהל הניתוח במודיעין האיומים של מנדיאנט מבית פייראיי, שעזר לחשוף את הפעילות, אמר כי "אנחנו מאמינים שפעולה זו של מתקפה בסייבר נערכה בתמיכת ממשלת סין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים