"עולם התשלומים הופך מהיברידי לתחום מבוסס אפליקציות"

טל ויזר ואוהד חנקין מפינסטרה מתארים בראיון לאנשים ומחשבים את המגמות החמות בעולם התשלומים אונליין במגזר הפינננסי ● לדברי ויזר, "משקלם הסגולי של הצ'ק והמזומן יפחת, ואילו הדומיננטיות של פלטפורמות התשלומים הדיגיטליות תגדל"

מימין: טל ויזר, סמנכ''ל מכירות תשלומים בפינסטרה, ואוהד חנקין, סמנכ''ל מוצר ואסטרטגיה בחברה. צילומים: יח"צ

"הצורך להשתנות ולעמוד בדרישות הגוברות של הלקוחות הוא המניע העיקרי שעומד מאחורי אימוץ תשלומים מיידיים. לקוחות עסקיים ופרטיים מצפים לשירות מהיר ומהימן, מבוסס טכנולוגיות מתקדמות. עולם התשלומים עובר מהפכה דיגיטלית, שאחד ממאפייניה הוא שהתחום הופך מהיברידי לכזה המבוסס על אפליקציות. משקלם הסגולי של הצ'ק והמזומן יפחת, ואילו הדומיננטיות של פלטפורמות התשלומים הדיגיטליות תגדל", כך אמר טל ויזר, סמנכ"ל מכירות תשלומים בפינסטרה.

ויזר ואוהד חנקין, סמנכ"ל מוצר ואסטרטגיה בפינסטרה, התראיינו לאנשים ומחשבים. חנקין אמר כי "יש כמה מגמות חמות בתחום השנה. בכל העולם גדל הצורך לביצוע תשלומים מיידיים – מגמה שצברה תאוצה באחרונה. הבנקים מנצלים את תשתית התשלומים המיידיים כדי לספק שירותים בעלי ערך מוסף: העברת בקשה לתשלום (Request to Pay) בין משתמשים; הרחבת השירותים להעברת מידע נוסף וקבצים יחד עם התשלום; ואפשרות לביצוע תשלום כנגד קבלות". הוא הוסיף כי "הצורך לביצוע תשלומים מיידיים מתדלק את המרוץ בין הבנקים לפלטפורמות התשלום החדשות, דוגמת ביט ופייבוקס".

"התחרות, העלויות והדרישות של התאגידים – גוברות"

לדבריו, "מוסדות פיננסיים ובנקים עסקיים מתמודדים עם אתגרים המאיימים על עמדתם בשוק התשלומים. התחרות, העלויות והדרישות של התאגידים הולכות וגוברות. בנוסף, יש לחץ של הרגולציה, לצד דרישות אבטחה והגנת הסייבר ההולכות וגדלות. אלה באים יחד עם הרצון לשיפור חוויית הלקוח והמעבר למערכות פתוחות, לפלטפורמות שיתוף פעולה. המענה לכך טמון בענן: המעבר לענן נותן לבנקים פתרון חסכוני, עם מענה לדרישות הגנת הסייבר, מנגנוני גיבוי ותוכניות התאוששות מאסון, לצד נגישות מכל מקום ובכל עת. הקלאוד מספק מודולריות, שמאפשרת להגדיל ולהקטין את משאבי המחשוב, לפי דרישה. השאלה 'האם הבנקים יעברו לענן?' התחלפה בשאלה 'מתי הם יעשו זאת?'. זה נובע מכך שגם הבנקים יודעים שהענן מאפשר להפחית עלויות ולשפר ביצועים".

מגמה נוספת, שאותה ציין ויזר, קשורה לכך ש-"לבנקים יש כמה מערכות תשלומים, שתומכות בשני סוגים: ריבוי תשלומים בעלי ערך לצד תשלומים מיידיים – High Value Mass Pay and Immediate Payments. בשנים האחרונות אנחנו רואים מעבר למערכת אחת, מרכזית, המשמשת כצומת, מוקד, האב של תשלומים (Payment Hub). זו משרתת את כל הערוצים ומאפשרת פתרון מוכלל לכל סוגי התשלומים, תוך הורדת עלויות התפעול ושיפור רמת השירות".

העתיד: פחות ופחות מזומן בארנק. צילום אילוסטרציה: BigStock

העתיד: פחות ופחות מזומן בארנק. צילום אילוסטרציה: BigStock

לדברי ויזר, "ככל שהתשלומים הופכים למיידיים ולעשירים בנתונים, כך יכולת זו הופכת קריטית יותר ויותר עבור התשתיות ושירותי התשלומים. הנתונים הם הדלק החדש של המאה ה-21, וכדי שהבנקים יבדלו את המוצרים והשירותים שלהם מהמתחרים, הם נדרשים להבין את צרכי הלקוח ולהיות בעלי יכולת להתקשר באופן יזום עמו, כדי להניב הכנסות על ידי הצעת חוויה ושירותים בהתאמה אישית. זה נעשה על בסיס שימוש מושכל בבינה מלאכותית".

המגמה החמישית שאותה מנה ויזר קשורה לתקנים. "מערכות התשלומים עוברות לתקן חדש – ISO20022", אמר. "מדובר בצעד מרכזי במסע למודרניזציה של התשלומים, שמשפיע על תשתיות התשלומים בכל העולם. המעבר לפורמט סטנדרטי ופורמט XML מאפשר לשאת הרבה מידע, שמשפר את יעילות ורמות ה-STP, וכך ניתן לספק שירותים נוספים עבור הלקוחות, תוך היכרות מעמיקה יותר עימם ועם צרכיהם".

מערכת תשלומים עולמית שמפותחת בכפר סבא

פינסטרה היא חברה גלובלית, שמונה 11 אלף עובדים ומשרדיה הראשיים נמצאים בלונדון. החברה מפתחת מערכות בתחומי התשלומים, ההלוואות, חדרי העסקאות, הנזילות, הבנקאות הקמעונאית ועוד. הסניף הישראלי של פינסטרה ממוקם בכפר סבא ומונה 350 עובדים, ופעילות התשלומים העולמית של החברה מנוהלת ממנו. הוא מתמקד בפיתוח מערכות התשלומים, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות: בינה מלאכותית, מיקרו-שירותים, פלטפורמות פתוחות, ושינוע והזרמת נתונים.

חנקין אמר לסיכום כי "אנחנו, בפינסטרה, משתלבים בכלל המגמות הטכנולוגיות החדשות בתחום הפינטק, ומספקים לבנקים ולמוסדות חוץ בנקאיים יכולת לפעול בעולם החדש. מוצר התשלומים שלנו הוא מהמובילים בעולם, משרת את הבנקים הגדולים בעולם ומעביר טריליונים של דולרים ביום. אנחנו מחויבים להמשיך להביא למאות לקוחותינו ערך רב, מבוסס טכנולוגיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים