מה חושב יו"ר ה-SEC העתידי אודות ביטקוין ופרשיית גיימסטופ?

גארי גנסלר - מועמד ממשל ביידן לתפקיד יו"ר הרשות האמריקנית לניירות ערך - תושאל בוועדת הבנקאות של הסנאט בנוגע לעמדותיו בענייני השעה: פרשיית מניות המם ברשתות החברתיות; קריפטוגרפיה בכלל ובלוקצ'יין וביטקוין בפרט

עשויה להתעניין בסיפור. ה-SEC. צילום אילוסטרציה: BigStock
גארי גנסלר, מועמד ביידן לתפקיד יו"ר הרשות האמריקנית לניירות ערך. צילום: ויקיפדיה

גארי גנסלר, מועמד ביידן לתפקיד יו"ר הרשות האמריקנית לניירות ערך. צילום: ויקיפדיה

הסנאט האמריקני ערך אתמול (ג') שימוע לצורך אישור בחירתו של גארי גנסלר לתפקיד יו"ר הרשות האמריקנית לניירות ערך, ה-SEC, מטעם ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן. הוא תושאל בוועדת הסנאט לענייני בנקאות, שיכון וערים עירוניות, בדיון שהתקיים מרחוק באמצעות ועידת וידיאו.

מועמדותו של גנסלר – לשעבר יו"ר הוועדה למסחר בחוזים עתידיים על סחורות, ה-CFTC, וכן שותף בגולדמן זקס בעברו – הוכרזה על ידי ביידן באמצע ינואר. לפני כן, מאז נובמבר 2020, הוביל גנסלר את תכנון המעבר של ביידן לפיקוח על התעשייה הפיננסית.

לגלסנר, המנוסה מאוד בתחומו, יש נגיעה משמעותית לתחומי הקריפטו – כפרופסור בבית הספר לניהול של MIT ע"ש סלואן, שימש גנסלר כיועץ בכיר ליוזמת המטבע הדיגיטלי של ה-MIT Media Lab. ואולם עמדותיו העדכניות של גנסלר – הנחשב כספקן ואולי גם שמרן שבכל זאת מתעניין בטכנולוגיות קריפטוגרפיה ובלוקצ'יין בהתבסס על הצהרות ציבוריות שלו מהעבר בעבר – עוררו בוועדה סקרנות גדולה, מן הסתם בהתחשב בכך שמדובר בנושאים מובילים כיום בתחום ניירות הערך וההשקעות. לפי התקשורת האמריקנית, גנסלר "נצלה על הגריל" על ידי המחוקקים היושבים בוועדה.

ביטקוין ובלוקצ'יין

אתמול אחרי השימוע, ערך הביטקוין ירד בכ-4% בעקבות מה שנאמר בעדות בסנאט, בה בישר גנסלר כי ה-SEC בהובלתו יבקש לאכוף את הגנות המשקיעים והצרכן בשוק הקריפטו, כולל להבטיח כי החזקת נכסים דיגיטליים תהיה בטוחה. במקביל הוא הודיע כי יעסוק בהרחבה במאמצים למנוע הונאה ומניפולציות בשוק מטבעות הקריפטו. משמעות דבריו של היו"ר העתידי, לסברת מומחים, היא שה-SEC תחיל יותר רגולציה על התחום. 

לדברי גנסלר, על ה-SEC תוודא ששווקי הקריפטו "נקיים מהונאות ומניפולציות, ולדעתי זה האתגר הגדול יותר, בכנות, מכיוון שחלק מהשווקים, שבדרך כלל פועלים מעבר לים, היו מלאי הונאה".

מספר שעות לאחר מכן, אגב, שב הביטקוין ועלה, וערכו עומד הבוקר על 51,582 דולרים ליחידה, לפי נתוני אתר CoinDesk.

גנסלר, שמלמד כיום קורס בנושא מטבעות קריפטוגרפיים ב-MIT, אמר גם כי יתמוך כיו"ר ה-SEC בשימוש רב יותר בטכנולוגיית בלוקצ'יין בהליכי רגולציה פיננסיים. כן אמר לוועדה כי הוא רואה בשיטת החשבונאות הדיגיטלית החדשנית "זרז לשינוי בתחומים רבים".

מניות המם וההשתעשעות המאורגנת בשוק ההון

חברי הוועדה עסקו בהרחבה גם בשאלה האם גנסלר יבדוק את נושא רכישות מניות השורט, שאירעה בינואר באופן שנראה כי אורגן במכוון על ידי משקיעים צעירים ברשתות החברתיות.

בנוסף תוחקר גנסלר האם ה-SEC בהובלתו תעמיק בחקירת הטקטיקות דמויות המשחק (Gamification), המשמשות כמה אפליקציות תיווך למסחר בשוקי ההון, כדי לעזור למשוך לקוחות לפלטפורמות שלהן.

נושאים אלו קיבלו תשומת לב בגבעת הקפיטול בחודשיים האחרונים, לאחר פרשיית גיימסטופ (GameStop) המהוללת שעלתה בהרחבה לכותרות, ושבמסגרתה רכשו סוחרים נטולי ניסיון את מניות החברה הכושלות עקב תקופת הקורונה, כדי להקפיץ את ערכן במכוון ובכך גם להתפיח את כיסיהם וגם למרוד בשלטונן של קרנות הגידור בתחום, או כך לפחות לפי החשדות. הפרשייה אף הגיעה לכדי שימוע מיוחד בקונגרס.

הסנאטורים החברים בוועדה, ובמיוחד הסנאטורית אליזבת וורן, ביקשו מגנסלר בדיון הווירטואלי שישתף אותם במחשבותיו למשל על התנהלות אפליקציית רובין הוד (Robinhood) המקוונת ונטולת העמלות. רובין הוד מפעילה את אחד מיישומי המסחר המקוון הפופולריים ביותר כיום, שדרכו בוצעו מרבית העסקאות סביב פרשיית גיימסטופ, עד שההנהלה התערבה באופן משונה וחסר תקדים, והקפיאה האפשרות לרכוש את המניות המדוברות דרך האפליקציה שלה.

גנסלר אמר בתגובה כי אם יאושר מינויו ליו"ר הרשות, הוא "ילמד" את המודל העסקי של רובין הוד, בעקבות הביקורת על התנהלותה כביכול כחברה שהייתה מעורבת בפרשייה באופן כזה או אחר. "מה זה אומר כשבלונים וקונפטי נופלים, ויש לך הנחיות התנהגות לבצע יותר עסקאות במה שנראה כאפליקציית מסחר בחינם?" שאל גנסלר שאלה רטורית. "אני חושב שאנחנו עומדים ללמוד את הנושא ולבחון אותו". לפי פרשנות בתקשורת האמריקנית, גנסלר התכוון שה-SEC בהובלתו עומדת להשיק חקירה משלה סביב האירועים שהביאו להנסקת ערך המניות הכושלות, לא רק של גיימסטופ אלא גם של חברות אחרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים