מיקרוסופט לטובת אתרי החדשות: סבורה שפייסבוק וגוגל צריכות לשלם על התוכן

באוסטרליה - שם העבירה המדינה היום (ה') חקיקה של קוד שיחייב את ענקיות האינטרנט לשלם על תוכן חדשותי המשותף דרכן - הרוחות סערו עד שהושגה פשרה בין הניצים, אבל הפרשה לא הסתיימה כשבאירופה מתוכננות תקנות דומות ● הענקית מרדמונד תומכת בכך

בדרך לייצור מעבדים לבד? מיקרוסופט. צילום: BigStock

חברת מיקרוסופט הראתה השבוע בגלוי שהיא מצדדת באתרי וגופי חדשות אירופיים במאמציהם לכפות על ענקיות האינטרנט – במיוחד על פייסבוק וגוגל – לשלם עבור תוכן חדשותי.

כזכור, אוסטרליה הייתה הראשונה שגיבשה חקיקה, בכוונה לגרום לשתי החברות לשלם לגופי חדשות מקומיים, הסובלים מירידה בהכנסותיהן בשל כניסתה היותר ויותר דומיננטית של המדיה החברתית לחיינו. לטענת אתרי החדשות וגופי התקשורת, התכנים שלהם עולים לפייסבוק או לגוגל חדשות, שעושות מכך רוויחים מבלי לחלוק איתן את נתח ההכנסות.

אחרי שפייסבוק נכנסה לעימות בשבועיים האחרונים עם אוסטרליה, חסמה את האפשרות לשתף דרכה חדשות במדינה, ועשתה שרירים בנוגע לחוק המוצע – בעוד שגוגל החלה לנהל מו"מ מול גופי התקשורת במטרה לקבוע את גובה העמלות שתשלם – אתמול (ד) נודע כי ענקית המדיה החברתית האמריקנית ואוסטרליה הגיעו לפשרה בנושא, והיום כבר התבשרנו כי אוסטרליה העבירה בפועל את החוק החדש.

הקוד החדש, שאותו אישר הפרלמנט האוסטרלי היום, "יבטיח כי עסקים בתקשורת החדשות יקבלו שכר הוגן עבור התוכן שהם מייצרים", כך אמר בהצהרה שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פריידנברג, שצוטט על ידי ה-CNN.

מחייבת את ענקיות האינטרנט לשלם על חדשות. אוסטרליה. אילוסטרציה: BigStock

מחייבת את ענקיות האינטרנט לשלם על חדשות. אוסטרליה. אילוסטרציה: BigStock

אוסטרליה – יצרה תקדים לפעולה דומה מצד מדינות אחרות

ואולם המהלך של אוסטרליה יצר תקדים לפעולה פוטנציאלית דומה מצד מדינות אחרות. על פי סוכנות הידיעות Associated Press, בכיר באיחוד האירופי הביע תמיכה ציבורית באוסטרליה ואמר למחוקקים, "על הפלטפורמות להתאים את עצמם לרגולטורים, ולא להיפך".

באופן מעט מפתיע, אבל רק לכאורה, מוקדם יותר השבוע נודע כי ענקית טכנולוגיה אחרת, מיקרוסופט, דווקא חברה בעמדתה לגורמי החדשות האירופיים, והביעה בהם תמיכה הלכה למעשה בנושא הנפיץ.

כבר לפני כשבועיים פרסם נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', פוסט ארוך המפרט את עמדת החברה שלו בנוגע לדברים – תמיכתה בחוק האוסטרלי ובעיתונות בריאה. 

אלא שהשבוע פרסמה מיקרוסופט, יחד עם ארבע קבוצות חדשות מהאיחוד האירופי, הצהרה משותפת, שקראה לאמץ מנגנון תשלום דומה לזה שהוצע באוסטרליה גם ביבשת אירופה. החקיקה, כך הוסבר, תבטיח לבעלי אתרים את שכרם מ"שומרי הסף בעלי כוח השוק הדומיננטי".

נזכיר כי בעבר מיקרוסופט עצמה הואשמה כי ניצלה לרעה את כוח השוק הדומיננטי שלה, למשל כדי לקדם את דפדפן Internet Explorer שלה, לפיכך החבירה של הענקית מרדמונד לטוענים כנגד ענקיות הטק במהלך האחרון מצטיירת בעיניי מבקרים רבים כלא מעט צבועה.

ואולם מנגד, משום שישנן זירות שבהן שלוש החברות העוצמתיות מתחרות ביניהן, האינטרסים הספק-נסתרים של מיקרוסופט הם ככל הנראה אלו שגרמו לה שלא להפגין סולידריות עם עמיתותיה לתחום אלא דווקא עם הגורמים שהפכו לצד הנגזל בסיפור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים