האם גם קנדה עומדת "להסתבך" עם פייסבוק?

אחרי שענקית הרשתות החברתיות חסמה תוכן חדשותי באוסטרליה בשבוע שעבר, בתגובה להצעת חקיקה המחייבת ענקיות רשת לשלם לאתרי התוכן, כעת נראה שעוד מדינות - כשהראשונה בהן קנדה - עומדות בפני החלת חוקים דומים, כך על פי דיווחים חדשים

תחוקק חוק לתשלום על תוכן ו"תסתבך" עם פייסבוק? קנדה
נכנסה ראש בראש עם אוסטרליה. פייסבוק. אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

נכנסה ראש בראש עם אוסטרליה. פייסבוק. אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

הפעולה מטעם ממשלות לחיוב ענקיות הרשת העולמיות בתשלום עמלות בעבור תוכן חדשותי שמשותף דרכן מתרחבת. קנדה עומדת לאמץ גם היא את התנהלותה של אוסטרליה, ועתידה ליזום חקיקה המחייבת את פייסבוק (Facebook), וענקיות אינטרנט אחרות, לשלם עבור תוכן חדשותי של אתרים מקומיים שמתפרסם אצלה, כך על פי דיווחים אחרונים ברויטרס. לפי הדיווח החוקים החדשים יחשפו בחודשים הקרובים.

כזכור, פייסבוק הודיעה ביום ד' האחרון כי תמנע שיתוף של תכני חדשות באוסטרליה, כנקמה על הצעת חוק המבקשת לאלץ אותה לחלוק את הכנסותיה עם התקשורת, ואכן ממשה את איומה כבר ביום ה' בבוקר. ממשלת אוסטרליה הגיבה לחסימה בחומרה, וסקוט מוריסון, ראש הממשלה האוסטרלי, אף הגיב והכריז שפייסבוק "יהירה", והזהיר כי אוסטרליה "לא תאוים" על ידיה.

דווקא תשלם לארגוני חדשות. גוגל

דווקא תשלם לארגוני חדשות. גוגל

מסתמן: החקיקה לתשלום על תוכן חדשותי מתרחבת

כעת מסתמן, כפי שכבר נצפה מראש, כי הבעיות של פייסבוק ויתר ענקיות הטכנולוגיה העוסקות בתכנים אונליין לא מסתכמות באוסטרליה. שר המורשת הקנדי, סטיבן גילבול, צוטט על ידי רויטרס כשאמר כי אפשרות אחת היא לחייב חברות, לרבות פייסבוק וגוגל (Google), להסכים ישירות על עסקאות בנושא החדשות המקומיות והתוכן שבו הן עושות שימוש, ושהאופציה השנייה הקיימת היא להחיל הליך בוררות שימצא תשובה לסוגיה.

אפשרות נוספת היא מודל שאומץ בצרפת, הקורא לשיחות בין החברות לספקיות החדשות בנוגע לגובה העמלה (פר נפח התוכן) או הפיצוי (אולי החד-פעמי) שהענקיות צריכות לספק להן בגין שימוש בתוכן שהן הפיקו.

על פי הדיווחים, קנדה דנה בשיתוף פעולה עם צרפת, אוסטרליה, גרמניה ופינלנד בנושא.

עוד נודע כי חקיקה נוקשה יותר בנוגע לאותה סוגיה נשקלת על ידי ממשלת בריטניה וכן בגרמניה, על ידי עמותת המוציאים לאור בעיתונים הגרמניים וההוצאה לאור הדיגיטלית, ה-BDZV (ר"ת German Newspaper Publishers and Digital Publishers Association).

יצוין כי גוגל דווקא לא נוקטת בגישתה הלוחמנית של פייסבוק בנדון, וכבר ערכה עסקאות עם גופי תקשורת שונים לביסוס תשלומים מטעמה לאתרי החדשות. מאידך, פייסבוק, כך נראה, עלתה על הבריקדות.

וויליאם איסטון, מנהל פייסבוק באוסטרליה וניו זילנד, אמר בהשיבו לביקורת הממשל האוסטרלי: "החוק המוצע מפרש באופן שגוי את היחסים בין הפלטפורמה שלנו לתקשורת, המשתמשת בה לשיתוף תכני חדשות". על החקיקה המתגבשת בנחישות באוסטרליה אמר איסטון: "זה הותיר לנו בחירה קשה: נסו לעמוד בחוק המתעלם ממציאות היחסים הללו, או הפסיקו לאפשר תוכן מידע בשירותים שלנו באוסטרליה. בצער רב אנו בוחרים באפשרות האחרונה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים