עקב פרשיית מניות גיימסטופ: מנכ"לי רובין הוד ו-רדיט יחקרו בקונגרס

גם בכירי הקרנות מלווין קפיטל וסיטאדל יתייצבו לתחקור בוועדת השירותים הפיננסיים ● עוד יתושאל בשימוע קית' גיל, חבר הסאב-רדיט Wallstreetbets - קבוצה שדרכה, לפי הדיווחים, התארגנו המשקיעים החדשים לרכישת מניות השורט

חמש הצעות חוק הגבלים עסקיים על הפרק. הקונגרס. צילום: BigStock

מנכ"לי חברות המעורבות ישירות או בעקיפין בפרשיית מניות גיימסטופ (GameStop) נקראו להתייצב לדיון בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקני, שיתרחש מחר (ה').

בין המוזמנים למסור את עדותם בדיון – שכותרתו "המשחק נעצר? מי מנצח ומפסיד כאשר מוכרי שורט, מדיה חברתית ומשקיעים קמעונאיים מתנגשים" – נמצאים: סטיב הופמן, מנכ"ל וממייסדי הרשת החברתית רדיט (Reddit); ולד טנב, מייסד שותף ומנכ"ל רובין הוד (Robinhood) – פלטפורמת השקעות במניות ובקריפטו; קנת גריפין, דירקטור של קרן הגידור סיטאדל (Citadel); וגבריאל פלוטקין, מנכ"ל מלווין קפיטל (Melvin Capital).

יחד איתם נקרא להעיד בפני הקונגרס גם קית' גיל, חבר הסאב-רדיט r/wallstreetbets, שהיא הקבוצה ברדיט שעל פי הדיווחים דרכה תיאמו ביניהם המשקיעים החדשים לרכוש דווקא את מניות גיימסטופ, על פי החשד במטרה להריץ אותן באופן מאורגן.

את גיל, על פי הדיווחים, מכירים משתמשי רדיט בשמות בדויים שונים, ביניהם בכינוי 'החתולון השואג' (Roaring Kitty). על פי הדיווח של הדיילי מייל, גיל הוא מי שהניע את מה שנתפש כ"מלחמה" על סוחרי וול סטריט המסורתיים בכלל ועל קרנות הגידור ושיטת מניות השורט בפרט.

משתמשיה חשודים שתיאמו הרצת מניית גיימסטופ. קבוצת הסאב-רדיט Wallstreetbets. צילום: BigStock

משתמשיה חשודים שתיאמו הרצת מניית גיימסטופ. קבוצת הסאב-רדיט Wallstreetbets. צילום: BigStock

ה"תעלול" שגרם לאבדן כסף גדול

אנליסטים שונים סבורים כי ועדת השירותים הפיננסיים שזימנה את השימוע מעוניינת בקיום שיתוף פעולה בין רובין הוד לקרנות הגידור. הזינוק הדרמטי שחל בשווי מניית גיימסטופ הכושלת – וכן במניות שורט אחרות, כמו למשל בזו של מניית רשת בתי הקולנוע AMC Entertainment, ובכלל במניותיהן של חברות אמריקניות שסבלו באחרונה מירידה חדה בערכן עקב הקורונה – גרם לפלטפורמת המסחר נטולת העמלות רובין הוד להגביל את הרכישות דרכה, מה שגרם לאי שביעות רצון בקרב הרשויות והמשקיעים, שאף דירגו אותה באופן יזום בכוכב בודד, כמחאה בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל.

ואולם הזינוק בשווי המניות אינו הדבר היחיד שחוללה ההתארגנות, לכאורה, של המשקיעים הצעירים בני "דור הרשתות החברתיות" כנגד קרנות הגידור, משקיעי וול סטריט השמרנים וה"בומרים" המבוגרים והמסודרים – המהלך היה כרוך גם בהפסדים כואבים לקרנות הגידור.

כך למשל, מלווין קפיטל איבדה 53% מהונה בינואר. ההפסדים הכוללים של שורט על מניות החברה נאמדו בחודש שעבר ב-19.75 מיליארד דולר.

כזכור, כששוחח בקלאבהאוס (Clubhouse) עם היזם והמולטי-מיליארדר הדומיננטי, אילון מאסק – שציוץ אחד שלו בטוויטר עם מילה אחת תרם רבות לקפיצה הדרמטית של מניית גיימסטופ – טנב הכחיש שסיטאדל היא שאילצה את רובין הוד לאסור עסקאות במניות הספציפיות.

לפי טנב, רובין הוד נאלצה להטיל מגבלות על מסחר במניות השורטס, מכיוון שהנפח והתנודתיות הקיצוניים הציבו אותה בסכנה להפר את תקנות ה-SEC, הרשות האמריקנית לניירות ערך. "ידענו שעבור הלקוחות זה גרוע", אמר טנב למאסק. "אבל לא הייתה לנו ברירה, כיוון שעלינו לעמוד בדרישות מאיתנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים