מחסור גלובלי במוליכים למחצה משפיע על יצרניות הרכב בעולם
ניסאן והונדה צפות ירידה בייצור, בעוד שג'נרל מוטורוס הודיעה באחרונה על סגירה זמנית של חלק ממפעלי הייצור, בגלל שאינה יכולה להשיג מספיק שבבים למכוניותה ● אחריה פורד ופולקסווגן הודו שהושפעו מהבעיה
כשהמכוניות של היום חכמות הרבה יותר מאלו של שנסעו על הכבישים לפני עשור, וכשהרכב האוטונומי אמור לצוץ לשימוש מסיבי מאחורי איזו פינה עתידית, מתברר שיש בעיות חדשות שמשפיעות על השוק הזה, שהופך ליותר ויותר ממוחשב, כמובן.
המחסור במעבדים בפרט, ושל מוליכים למחצה בכלל, ישפיע בשנה הקרובה לא רק על השווקים המסורתיים כמו מחשבים ניידים וטלפונים, אלא גם על היכולת של יצרניות הרכב החכם לספק את ההיצע שהן תכננו לספק בשנה הקרובה.
ניסאן (Nissan) היפנית כבר דיווחה על אי יכולת לעמוד בביקושים ב-2020. היא פרסמה לאחרונה את הדו"ח שלה לרבעון הרביעי של 2020, ולקראת הדו"ח השנתי צירפה אליו אזהרה לבעלי המניות, שהיא צופה ירידה בהכנסות של 3% לעומת 2019, וכן לירידה של כמעט 4% בכמות המכוניות, ל-4.015 מיליון יחידות, וזאת פחות מחודשיים אחרי שדיברה על 4.165 מיליון.
באופן מפתיע הייתה עלייה בביקוש לכלי רכב ב-2020, אבל ההיצע כאמור היה נמוך יותר, והסיבה ברורה. "תעשיית הרכב מתמודדת עם מחסור במוליכים למחצה ברחבי העולם, וקשה לייצר את הכמות הדרושה בכלי רכב בכדי לענות על ביקוש הצרכנים", מסרו מניסאן.
כמה שעות מאוחר יותר שחררה גם הונדה (Honda) אזהרה למשקיעים על כך שהיא צופה השנה ירידה במכירות, אם כי לעומת ניסאן צופה עלייה ברווחים.
רוב השבבים מופנים כיום למוצרים ללמידה ועבודה מרחוק
ההודעות של שתי החברות היפניות מסוף השבוע מגיעות אחרי שג'נרל מוטורוס (GM) הודיעה על סגירה זמנית של חלק ממפעלי הייצור, בגלל שאינה יכולה להשיג מספיק שבבים למכוניות שלה, וגם אחרי שפורד (Ford) ופולקסווגן (Volkswagen) הודו שהן הושפעו מהבעיה.
לפי אנליסטים, הבעיה של שוק הרכב היא שרוב השבבים מופנים כיום לשווקים שהמוצרים שלהם נדרשים ללימוד ועבודה מרחוק, וגם שווקים אלו, כמו שוק המחשבים והטלפונים, אינם משיגים את כל המעבדים שהם זקוקים להם.
תגובות
(0)