בת 10 מתה עקב אתגר חנק: טיק-טוק איטליה נחסמה לצעירים

בהצהרה עקב המקרה הטראגי אמר הרגולטור האיטלקי כי הטיל את הסנקציה משום שלמרות שטיק-טוק, הנמצאת בבעלות חברת בייט-דאנס הסינית, התחייבה לאסור רישום ליישום של משתמשים מתחת לגיל 13 - בכל זאת קל לילדים להירשם ולהשתמש בשירות

טיקטוק. צילום: BigStock

רשויות אכיפת החוק האיטלקיות פתחו בחקירה בדבר מותה המחריד של ילדה בת 10 בסיציליה, שלפי החשד לקחה חלק במה שמכונה "אתגר העילפון" (blackout challenge), אשר הפך לוויראלי ברשת שיתוף סרטוני הווידיאו הקצרצרים טיק-טוק (TikTok). למרבית הזוועה, הילדה מתה מחנק עצמי – הפעולה שהאתגר מעודד את המשתמשים לעשות.

הרשות להגנת המידע באיטליה, ה-DPA (ר"ת Italian Data Protection Authority) הודיעה כי היא חוסמת זמנית ובאופן מיידי את הגישה של טיק-טוק לנתונים עבור כל משתמש שגילו לא ניתן לאימות. משמעות הדבר הוא שמיום ו' שעבר הצטוותה טיק-טוק, הנמצאת שבבעלות החברה הסינית בייט-דאנס (ByteDance) לחסום באיטליה חשבונות של משתמשים שגילם לא ידוע לה בוודאות, כשבמרבית המקרים מדובר בילדים.

משתמשים חייבים להיות בני 13 לפחות

נזכיר כי על פי התנאים וההגבלות של פלטפורמת המדיה החברתית עצמה, המשתמשים שלה חייבים להיות בני 13 לפחות, כפי שציין גם אסף שגיא, מנכ"ל טיק טוק ישראל, בראיון שאנשים ומחשבים ערך איתו לפני כחודשיים. ואולם באופן פרדוקסלי האפליקציה הפכה פופולרית במיוחד דווקא בקרב בני נוער ברחבי העולם.

הסנקציה באיטליה, שנועדה להגן על המשתמשים, תחול על טיק-טוק עד ה-15 לפברואר, בתוך שרשויות אכיפת החוק של סיציליה ימשיכו בחקירת המקרה.

"בזמן שהיא ממתינה לקבלת תגובה (מטיק-טוק – ג"פ), החליטה הרשות לנקוט צעדים כדי להבטיח את ההגנה המיידית של קטינים באיטליה הרשומים ברשת", נמסר בהודעת ה-DPA.

יצוין כי בדצמבר האחרון ה-DPA פנה לטיק-טוק עקב סדרת הפרות, כולל חוסר שקיפות במידע שנמסר למשתמשים והגדרות אוטומטיות שלכאורה אינן מכבדות את הפרטיות. בנוסף, כעת הרגולטור גם גינה את הקלות שבה ילדים צעירים יכולים להירשם לאפליקציה וציין כי טיק-טוק לא הקדישה "תשומת לב להגנה על קטינים".

דוברת טיק-טוק באיטליה מסרה כי החברה בוחנת את ההוראות שקיבלה מה-DPA. "פרטיות ובטיחות הן בראש סדר העדיפות באופן מוחלט עבור טיק-טוק, ואנחנו פועלים כל העת לחיזוק המדיניות שלנו, התהליכים והטכנולוגיות שלנו, כדי להגן על הקהילה שלנו ועל המשתמשים הצעירים במיוחד", כתבה הדוברת בתגובה ששלחה בדוא"ל לתקשורת.

אתגר קופסת הציפורים מ-2019 - בני נוער ניסו לבצע כל מיני פעלולים בעיניים מכוסות. צילום: BigStock

אתגר קופסת הציפורים מ-2019 – בני נוער ניסו לבצע כל מיני פעלולים בעיניים מכוסות. צילום: BigStock

אתגרים ויראליים הגובים מחירים כבדים

במקרה הנורא האחרון באיטליה, בת ה-10 נפטרה בבית חולים בפלרמו לאחר שנמצאה ביום ד' על ידי אחותה בת ה-5 בחדר השירותים בביתה עם הטלפון הנייד שלה, שאותו לקחה המשטרה לצורך החקירה.

הוריה סיפרו כי השתתפה ב"אתגר העילפון" בטיקטוק. היא הניחה חגורה סביב צווארה ועצרה את נשימתה, בזמן שצילמה את עצמה בטלפון הנייד שלה.

"טיק-טוק היה כל עולמה. ויוטיוב (YouTube). כך היא בילתה את זמנה", אמר אביה של הילדה, אנג'לו סיצומרו, אתמול (ש') לעיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה.

הרעיון מאחורי "אתגר העילפון" – המכונה גם "צעיף" או "משחק החנק" – הוא להגביל את אספקת החמצן למוח. במצב זה משוחררים ככל הנראה חומרים בגוף שיוצרים סוג של "היי" רגעי, ואולם הוא גם מביא למוות אכזרי כשה"משחק" מאבד שליטה על מעשיו. בהיסטוריה ידועים מקרים רבים בהם אנשים מתו כתוצאה מחנק עצמי שכזה. למרבית האימה, האתגר הקטלני בפוטנציה הזה מסתובב בפלטפורמות מדיה חברתית שונות ברחבי העולם כיום.

למרבית הצער, אתגרים מסוכנים – ואף כאלו שיכולים לגרום למוות – אינם בלעדיים לטיק-טוק. כך לדוגמה, ב-2018 התאבדו שני בני נוער מקולומביה כתוצאה ממה שמכונה "אתגר ההתאבדות של מומו" (Momo) – משחק מבעית ש"כבש" את ווטסאפ (WhatsApp) בכל העולם באותם ימים.

המסקנה היא לפיכך שאפשר כי הורים המסתמכים על הפיקוח באותם יישומים על ידי החברות שהם בבעלותן שוגים, ובגדול. הקפדה הורית על התכנים ועיסוקי הקטינים ברשתות החברתיות יכולה הלכה למעשה להציל ממוות, ומשאר רעות חולות שגם בהן עלולים הילדים להיתקל שם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים