ארה"ב מנסה למנוע מהאוסטרלים לחייב את פייסבוק וגוגל לשלם לתקשורת
השלטונות באוסטרליה שוקדים על חוק שיאלץ את ענקיות הטק לחלוק הכנסות מפרסום עם גופי תקשורת, כתשלום על התוכן שלהם המתפרסם ברשתות החברתיות ● גורמים ממשל אמריקנים ביקשו "להשעות" התכניות, שלדבריהם יפגעו בחברות האמריקניות
ממשלת ארה"ב ביקשה מאוסטרליה להמתין עם הצעת חוק חדש, שיהפוך אותה למדינה הראשונה בעולם המאלצת את פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google), לשלם עמלה בעבור חדשות שמקורן בכלי תקשורת מקומיים.
עוזרי נציגי הסחר האמריקניים, דניאל בכר וקרל אהלרס, ביקשו מממשלת אוסטרליה "להשעות" את התכניות שלה בנדון, כדי "ללמוד יותר את השווקים, ובמידת הצורך, לפתח 'קוד מרצון'" בנדון.
על פי החוק העומד על הפרק, שזוכה בתמיכה פוליטית רחבה ומונח כעת בפני ועדת הסנאט האוסטרלי, גוגל ופייסבוק יהיו כפופות לבוררות מחירים מחייבת, אם לא יצליחו להגיע להסכם מסחרי על תשלומים לתקשורת האוסטרלית.
"ממשלת ארה"ב חוששת כי ניסיון, באמצעות חקיקה, להסדיר את עמדותיהם התחרותיות של שחקנים ספציפיים, יפעל לרעתן המובהקת של שתי החברות האמריקניות, ועלול לגרום לתוצאות מזיקות", נכתב במסמך שמקורו בממשל האמריקני. צעד כזה יכול גם "להעלות חשש ביחס לחובות הסחר הבינלאומי של אוסטרליה", נכתב.
ממשלת אוסטרליה הודיעה על החקיקה בחודש שעבר, לאחר שחקירה שערכה מצאה כי ענקיות הטכנולוגיה מחזיקות בכוח שוק רב מדי בתעשיית התקשורת, מצב שלטענת השלטונות מהווה איום פוטנציאלי לדמוקרטיה המתפקדת היטב במדינה. בחקירת ועדת התחרות והצרכנות האוסטרלית, ה-ACCC, נמצא כי על כל הוצאה של 100 דולרים אוסטרליים לפרסום מקוון, 53 דולר מגיעים לגוגל, 28 דולר לפייסבוק ורק 19 דולרים נוחתים בחיקן של חברות מדיה אחרות.
בספטמבר, כשהתחוור לגוגל ולפייסבוק על התכניות האוסטרליות, הגיבו החברות בחומרה. פייסבוק ציינה בבלוג שלה כי: "מדובר בדרך הגרועה ביותר לחוקק את החוק. כלי התקשורת מרווחים מאוד משיתוף התכנים שלהם על ידי גולשים ברשתות החברתיות שלנו, ורק השנה התקבלו אצלנו יותר מ-2.3 מיליארד לייקים לתכני חדשות, המקבילים ל-200 מיליון דולר".
ממשלת אוסטרליה הודיעה על החקיקה בחודש שעבר, לאחר שחקירה שערכה מצאה כי ענקיות הטכנולוגיה מחזיקות בכוח שוק רב מדי בתעשיית התקשורת, מצב שלטענת השלטונות מהווה איום פוטנציאלי לדמוקרטיה המתפקדת היטב במדינה. בחקירת ועדת התחרות והצרכנות האוסטרלית, ה-ACCC, נמצא כי על כל הוצאה של 100 דולרים אוסטרליים לפרסום מקוון, 53 דולר מגיעים לגוגל, 28 דולר לפייסבוק ורק 19 דולרים נוחתים בחיקן של חברות מדיה אחרות.
בתגובה לבקשה האמריקנית, אמר שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פריידנברג, בהצהרה כי הממשלה "מחויבת להמשיך בקוד החובה". לדבריו קביעת הקוד תענה על "חוסר האיזון בכוח המיקוח מול פלטפורמות דיגיטליות וחברות מדיה". הקוד המדובר נוסח לאחר שנה וחצי של עבודה משותפת בעניינו מטעם יו"ר ה-ACCC, ואחרי "התייעצות נרחבת" שלקחה בחשבון גם את דעתן של גוגל ושל פייסבוק, כך הרחיב השר בהצהרתו.
האמריקנים מבקשים לשמור על ענקיות הטק של ארה"ב
גוגל ופייסבוק עסקו בשתדלנות אינטנסיבית, אך לא מוצלחת, מול הגורמים הקובעים בממשל האוסטרלי. עקב הכישלון לבטל את רוע הגזירה, שתי ענקיות הטכנולוגיה, שסבורות כמובן שהחקיקה החדשה לא תהיה הוגנת כלפיהן, אף אמרו כי הן עלולות להיאלץ להגביל את פעילותן במדינה, אם החוק אכן יכנס לתוקפו.
כעת הן, כאמור, זוכות לסיוע מטעם השלטונות בארה"ב, שלרוב מהווים דווקא גורם מסנדל המכביד על התנהלותן בשלל היבטים רגולטוריים, שיש הסבורים שאין בהם די.
אלא שהפעם מדובר ביחסים בינלאומיים, כמו גם בחוק שיכול לשנות לחלוטין את הנורמה הקיימת כיום ברחבי העולם, וזה ככל הנראה לא מתאים לאמריקנים, לפחות כעת, כל עוד השלטון בהובלת הנשיא דונלד טראמפ והרפובליקנים. אולם אלו, כידוע, עומדים לעזוב את המושכות מחר, עם השבעתו של ג'ו ביידן לנשיאות.
תגובות
(0)