"ריבוי המידע הגדיל את חוסר האמון במתווכים המסורתיים, בעיקר בממשלות"

איה אחימאיר, מנכ"לית דבי תקשורת, מדברת על שלל המידע - האמיתי והפייק ניוז, האמון או העדרו והעיוות בתפיסת המציאות, בין היתר במה שקשור לבחירות האחרונות בארצות הברית

איה אחימאיר, מנכ"לית דבי תקשורת. צילום: יח"צ

"אנחנו נמצאים בעידן שבו עומס המידע לא בהכרח מעשיר אותנו, אלא יוצר ריבוי מציאויות ואמיתות, ומגדיל את חוסר האמון במתווכים המסורתיים, בעיקר בממשלות", כך אמרה איה אחימאיר, מנכ"לית דבי תקשורת – חברה שעוסקת ביח"צ ובייעוץ אסטרטגי ותקשורתי.

אחימאיר השתתפה בפאנל שעסק בסיכום השנה ברשתות החברתיות, שיזמה מערכת אנשים ומחשבים. היא ציינה כי התופעה הזו החריפה במיוחד בשנה האחרונה, עקב הקורונה והבחירות בארצות הברית, גרמה להגדלת הפערים החברתיים וכלכליים ויצרה עולם של תפיסת מציאות מעוותת. "כל אחד יכול למצוא לעצמו נישה וליצור לעצמו זירה תקשורתית שמותאמת לתפיסת עולמו – תהא אשר תהא", אמרה אחימאיר והביאה כדוגמה את הבחירות האחרונות לבית הלבן.

"לפני ארבע או חמש שנים דיברנו על פייק ניוז, אבל זה היה מיעוט של המידע. מאז, כמות החדשות הכוזבות והאינטנסיביות שלהן גדלו אקספוננציאלית. אחת ההשפעות ההרסניות של התופעה הזו היא בטווח הארוך, כי גם אם אדם לא יאמין לדיווח שקרי, הרי שהאמון שלו במוסד המדווח מתערער לאורך הזמן", ציינה. היא אמרה כי העובדה שגופי תקשורת שונים מדווחים על פייק ניוז ברשתות החברתיות ומסמנים מידע כוזב בנאומים של פוליטיקאים היא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.

אחימאיר ציינה בהקשר של הפייק ניוז כי "נראה שכבר הבנו שצריך לחיות אתן, אבל נגד העיוות בתפיסת המציאות חייבים להילחם מלחמת חורמה".

"הקורונה – הזדמנות להחזיר את האמון במוסדות הרשמיים"

בהמשך הסבירה אחימאיר כי הקורונה יצרה הזדמנות להחזיר את האמון במוסדות הרשמיים. היא אמרה כי "בתקופת המגפה, אנשים חיפשו ומחפשים את המוסדות הרשמיים והמומחים כדי להיאחז בהם ולהבין מה קורה בעולם. כמה חודשים לתוך המגיפה ראינו נסיקה של רמת האמון במוסדות אלה לשיאים חדשים". "אבל", המשיכה, "הממשלות לא הרימו את הכפפות האלה, כל אחת במדינתה. בגל הראשון הן זכו לאמון רב מהציבור, אבל אחר כך זה קרס".

היא דיברה גם על האמון ההולך וקטן בתקשורת והביעה אופטימיות שבשנה הקרובה עדיין אפשר לשקם אותו, ולנצל את התקווה שנוצרה עם מבצע החיסונים. "כלי התקשורת יכולים להתחיל ולשקם את הברית שכרתו עם הציבור. גם לרשתות החברתיות יש תפקיד חשוב בליצור לאנשים הזדמנות לבנות קהילות, לפתח עסקים חדשים ולהגיע לקהלי היעד באופן ממוקד". "ככלל", אמרה אחימאיר, "אמון הוא דבר שחשוב לטפח בכל ארגון, לא רק בכלי התקשורת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים