ווטסאפ: משתמשים מחויבים להסכים לשיתוף המידע עם פייסבוק

מי שלא מוכן לנהלים החדשים, פשוט לא יוכל להשתמש באפליקציית המסרים המידיים הפופולרית, שנמצאת בבעלות הענקית ממאנלו פארק ● עם רכישתה הבטיחה ווטסאפ שלעולם לא תחלוק דטה אישי עם הבעלים החדשים שלה ● מדוע באירופה לא יחול השינוי?

עוד קישור לא רצוי שמופץ בווטסאפ. צילום: BigStock
ההודעה שבישרה למשתמשים על השינוי הקרב בווטסאפ. צילום מסך

ההודעה שבישרה למשתמשים על השינוי הקרב בווטסאפ. צילום מסך

אפליקציית ווטסאפ (WhatsApp) משנה באופן מוצהר את מדיניותה והזהירה את משתמשיה באחרונה כי נתוניהם ישותפו עם החברה האם שלה, פייסבוק (Facebook) החל מה-8 בפברואר. ההצדקה שסיפקה החברה למהלך היא ששיתוף הדטה האישית נועד בכדי לשפר את חוויית המשתמשים ברשת החברתית הדומיננטית.

מעניין לשים לב שהשינוי הזה לא עומד לחול באירופה, שם שיתוף הנתונים אסור בחוק. בישראל מקבלים משתמשים את העדכון וההודעה עליו כשהם פותחים את היישום, ומתבקשים לאשר את קבלת השינוי על ידם. מי שלא ירצה לאשר – לא יוכל להמשיך להשתמש באפליקציה ובשירותיה הפופולרים החל מעוד חודש. משמע, תנאי הפרטיות החדשים שפרסמה החברה, נכפים על משתמשי וואטסאפ, שפשוט חייבים להסכים להם.

שיתוף נתונים מאפשר קישור חשבון ווטסאפ לפרופיל המשתמש בפייסבוק. טרם פורסם כיצד תעשה הענקית ממאנלו פארק בדיוק שימוש במידע, אך ידוע כי הוא יכול לשרת אותה למשל לצורך מציאת חברי ווטסאפ שלכם בפייסבוק, ולדחיפת המלצה (או יותר נכון המלצות תכופות) להוסיף אותם כחבריכם גם שם, דבר שלפעמים מאוד לא מתאים ושעלול להפר את הפרטיות, או לפחות את השאיפות לפרטיות, של המשתמש. נושא שיתוף נתונים בין פלטפורמות מדאיג כבר  מזה זמן רב רבים, החוששים כי הדבר עשוי לאפשר לחברה כמו פייסבוק לעבד עוד יותר מספרי טלפון ונתונים אישיים.

אירופה: לא מוכנה לקבל שיתופי מידע

ואולם, כאמור, הכללים החדשים של ווטסאפ אינם חלים על תושבי אירופה.

"נכון לעכשיו, פייסבוק אינה משתמשת במידע חשבון הוואטסאפ שלך כדי לשפר את חווייתך במוצרי פייסבוק או כדי לספק לך חווית פרסום רלוונטית יותר בפייסבוק", ציינה החברה בפירוט התנאים וההגבלות החדשים לבעלי ווטסאפ ביבשת אירופה.

נזכיר כי כשפייסבוק רכשה את ווטסאפ בשנת 2014, הענקית הבטיחה לעמוד בתנאי שקבע כי היא יכולה לקנות את אפליקציית הצ'אט רק אם השתיים לעולם לא ישתפו מידע בין הפלטפורמות.

מתכונן להקשיח הרגולציה בנוגע להעברת מידע. האיחוד האירופי. אילוסטרציה: BigStock

מתכונן להקשיח הרגולציה בנוגע להעברת מידע. האיחוד האירופי. אילוסטרציה: BigStock

ב-2016 כבר חל שינוי מהותי כשהתפרסמה מדיניות פרטיות חדשה של ווטסאפ, שקוממה עליה משתמשים רבים ועוררה רשויות ברגולטוריות ברחבי עולם. באוגוסט באותה שנה שינתה החברה את מדיניות הפרטיות הגורפת של ווטסאפ, והודיעה שתשתף את מספרי הטלפון של המשתמשים שלה עם החברה האם, פייסבוק.

במאי 2017 הודיעה רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי כי פייסבוק תיאלץ לשלם קנס בגובה 110 מיליון יורו, שהם 122.4 מיליון דולר, בשל מסירת מידע מטעה כשרכשה את ווטסאפ.

בנוסף יש לזכור כי באירופה חלים כללי ה-GDPR, המגינים על פרטיות המשתמשים בכל תוקף.

אבל מעבר לכך – באחרונה הודיעו המחוקקים באירופה, הן של האיחוד והן של בריטניה, שבכוונתם להכניס לתוקף את מה שמכונה חוק השירותים הדיגיטליים, ה-DSA (ר"ת The Digital Services Act) וחוק השווקים הדיגיטליים, ה-DMA (ר"ת Digital Markets Act) – חוקים האוסרים אפילו ביתר חריפות העברת מידע בין חברות או שירותים. חוקים אלו עלולים להביא להשלכה חמורה על חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, וכשמדובר על השלכות חמורות – הכוונה היא כמובן להשלכות פיננסיות בדמות קנסות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זיו

    למה לא מאמצים החוקים האלה אצלינו? מפחדים שלצרכנים יהיו כלים להתגונן...

אירועים קרובים