איך מביאים ארגון לבגרות דיגיטלית?

בגרות דיגיטלית היא מדד ארגוני המתאר את רמת המוכנות, ההיקף, העומק והאפקטיביות שבה הארגון משתמש בטכנולוגיות הדיגיטליות בביצוע עסקיו וביצירת היתרון התחרותי שלו ● חלק ב' של המאמר - נושאים להערכת המוכנות בשמונה ממדים

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, דירקטור ב-BDO Digital. צילום: ניב קנטור

קיימים מספר מודלים לאבחון והערכת הבגרות הדיגיטלית של הארגון, שפותחו על ידי חברות ייעוץ ומכוני מחקר אקדמיים. בחלקו הראשון של המאמר עסקנו בשאלה מהי בגרות ארגונית וכיצד היא משפיעה על הטרנספורמציה הדיגיטלית של חברות. הצגנו את המודל מבוסס הממדים (Dimensions), מקבץ שאלות הקשורות לנושא אחד, וספציפית התייחסנו למודל על בסיס שמונה ממדים (ניתן להוסיף, או לגרוע, ממדים בהתאם למאפיינים הייחודיים של כל ארגון).

נציג כאן דוגמה למספר נושאים אופייניים שמומלץ לבחון בכל אחד מהממדים שהזכרנו. לכל נושא ניתן לנסח שאלה/היגד אחד או יותר, להבנת מצב הארגון. ממלאי השאלון צריכים לדרג את תשובותיהם במדרג בין 1 ל-5.

נוסח מלא ומדויק של השאלות/ההיגדים, הוא מעבר למטרות מאמר זה. כל ארגון יכול להתאים את השאלות/היגדים לסביבה ולאתגרים הייחודיים שברצונו לבדוק.

התרשים הבא מציג את התוצאות של סקר עבור ארגון פיקטיבי כלשהו. בדוגמה ניתן לראות שקיימות חולשות בממד 'אנשים ותרבות ארגונית' ובממד 'חוויית לקוח'. על הארגון לגבש תכנית עבודה המחזקת נקודות חולשה אלו. רמת המוכנות הדיגיטלית הכוללת של הארגון הזה נעה בין 2 ל-3, כלומר – רמה בינונית.

סיכום

המאמר הציג בקצרה מודל להערכת הבגרות/המוכנות הדיגיטלית הארגונית. מטרת המודל היא לסייע לארגון בתהליך הניווט של המסע הדיגיטלי וקבלת תמונת 3600, מעין צילום מצב (Snapshot), של מצב המוכנות הארגונית לדיגיטל, בכל אחד משמונת הממדים החשובים להצלחה בטרנספורמציה הדיגיטלית.

מודל הבגרות הדיגיטלית מאפשר לאתר את נקודות העוצמה והחולשה בכל הממדים ולגבש מפת דרכים מאוזנת להמשך מוצלח של המסע הדיגיטלי.

המודל יכול להוות כלי למעקב שוטף של הארגון לגבי מצבו בכל שמונת הממדים, וניתן להשתמש בו מעת לעת, ולא רק באופן חד פעמי, בתכנון הראשוני של מפת הדרכים הדיגיטלית. המודל יכול לאפשר לארגון לבחון מדי פעם את מצבו ביחס לממדים השונים, ולנקוט בפעולות לשיפור ותיקון המצב, כדי להבטיח שהוא מתקדם היטב במסע הדיגיטלי ולצורך איתור מוקדם של אתגרים ובעיות וביצוע ההתאמות הנדרשות לאורך המסע.

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

לחלקו הראשון של המאמר שפורסם אתמול (ג')

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים