ג'וליאן אסאנג' לא יוסגר לארצות הברית – מחשש שיתאבד

בית משפט בבריטניה החליט לדחות את בקשת האמריקנים להסגיר את מייסד וויקיליקס, וקבע שיכולה להיות לקבלתה השפעות שליליות וקשות על בריאותו הנפשית ● במקום זאת, הוא הורה על שחרורו מהכלא

ג'וליאן אסאנג', מייסד וויקיליקס. צילום: דיוויד ג. סילברס, מתוך ויקיפדיה

שופטת בריטית החליטה היום (ב') כי הממלכה תסרב לבקשת ארצות הברית להסגיר לידיה את ג'וליאן אסאנג', מייסד וויקיליקס, מחשש שיתאבד. אסאנג', יליד אוסטרליה, מבוקש בארצות הברית בעבירות של ריגול, לאחר שפרסם באתר שהקים ב-2006 מסמכים סודיים של השלטון והצבא האמריקניים.

ההחלטה תואמת להסכם ההסגרה הקיים בין ארצות הברית לבריטניה, שלפיו אחת המדינות יכולה לסרב להסגרתו של אדם לידי השנייה אם היא סבורה שעלולות להיות לכך השלכות הרות אסון על בריאותו הנפשית. השופטת ונסה בראייסטר ציינה בהחלטה שזה בדיוק מה שיכול לקרות במקרה של אסאנג' בן ה-49. "החלטתי שהסגרה (של אסאנג' – י"ה) תהיה דבר שיעיק עליו יותר מדי, ואני מורה על שחרורו", כתבה בפסק הדין. השופטת ציינה שיהיו ל-"צעדים מנהליים מיוחדים" מעין אלה השפעות שליליות וקשות על בריאותו הנפשית. "אני מקבלת את התעוקה (שעלולה להיגרם לאסאנג' – י"ה) כמחסום שמונע את הסגרתו", כתבה. השופטת קבעה כי לאוטיזם שבו לוקה אסאנג', שאותו היא תיארה כאדם "דיכאוני ולעתים מיואש", יכולות להיות השלכות שיובילו אותו לבצע מעשה נואש בכלא האמריקני, שהתנאים בו לא סימפטיים.

לעומת זאת, היא לא קיבלה את טענת ההגנה שלפיה לו יוסגר אסאנג' לארצות הברית, הוא יידון להוצאה להורג מסיבות פוליטיות, וציינה כי האמריקנים היו שופטים אותו במשפט הוגן.

הפגנה למען שחרורו של ג'וליאן אסאנג', שהתקיימה ביולי האחרון בכיכר פיקדילי בלונדון. צילום: מתוך BigStock

הפגנה למען שחרורו של ג'וליאן אסאנג', שהתקיימה ביולי האחרון בכיכר פיקדילי בלונדון. צילום: מתוך BigStock

עורכי הדין המייצגים את ממשלת ארצות הברית בתיק מסרו כי הם יערערו על ההחלטה. הם ציינו כי "אנחנו מאוכזבים מההחלטה, אבל שמחים… בעיקר מכך שבית המשפט דחה את טענותיו של אסאנג' לגבי מוטיבציה פוליטית שלנו בבקשה להסגרתו ושלילת חופש הביטוי שלו". כך או כך, מעניין לראות כיצד ינהג ממשלו של ג'ו ביידן לאחר כניסתו של הנשיא החדש לבית הלבן – האם הוא ינקוט גם בלחצים מדיניים ואחרים, או שיסתפק בהגשת הערעור שאותה הבטיחו עורכי הדין.

אסאנג' ובת זוגו, סטלה מוריס, בכו חרישית בבית המשפט כשהשופטת השמיעה את החלטתה. מחוץ לכותלי בית המשפט אמרה מוריס כי ההחלטה היא "צעד ראשון בדרך לצדק". היא הפצירה בנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לחנון את אסאנג' לפני שהוא עוזב את הבית הלבן בעוד כשבועיים וחצי.

ההסתבכויות של אסאנג'

יש לציין שאסאנג' מבוקש על ידי השלטונות האמריקניים לאחר שלפני כעשור הוא פרסם בוויקיליקס שורה של מסמכים של המודיעין האמריקני, בהן מידע שהגיע מאדוארד סנואודן, חושף מסמכי ה-NSA, שבעצמו מבוקש על ידי ארצות הברית (ושוהה במקלט מדיני ברוסיה). עוד באותה השנה הוא ברח ללונדון, ושם הבריטים שמו אותו במעצר בית, לאחר שהשלטונות השבדיים הוציאו צו מעצר בינלאומי נגדו, בחשד שביצע מעשי אונס ותקיפה מינית. התיקים נגדו בשבדיה נסגרו, אולם במאי 2019 הודיעו הרשויות בשטוקהולם כי הן יפתחו אותם מחדש. חצי שנה לאחר מכן החליטו השבדים לסגור את התיקים סופית.

ב-2012 אסאנג' ביקש – וקיבל – מקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון, ובראשית 2018 המדינה הדרום אמריקנית אף נתנה לו אזרחות. השהות הממושכת שלו בשגרירות עוררה עצבנות במערב, בפרט בארצות הברית ובבריטניה, וביולי לפני כשנתיים וחצי נכנעה ממשלת אקוודור ללחצים והחליטה על הסגרתו לממלכה. לאחר מכן הגישו הרשויות האמריקניות בקשה להסגיר אליהם את אסאנג' – שכאמור, נדחתה היום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים