פודקאסט אנשים ומחשבים: על חשמול אוטובוסים, חיישנים ובניינים בעיר החכמה

לרגל כנס ערים חכמות של אנשים ומחשבים ראיינו את רונן אהרון, מנכ"ל הסניף הישראלי של ענקית התשתיות השבדית-שווייצרית ABB, שנוסדה לפני 127 שנים ופועלת בישראל עוד מלפני קום המדינה

רונן אהרון, מנכ"ל הסניף הישראלי של ABB. צילום: יח"צ

אחת מחברות התשתית הגדולות בשוק הישראלי היא ABB, שראשיתה לפני 127 שנים בשווייץ והיא פועלת בארץ עוד מלפני קום המדינה. השלוחה הישראלית שלה מעורבת בשורה של פרויקטי דגל כגון חשמול רכבת ישראל, לרבות קו הרכבת לירושלים, מערכות חשמל בחברת החשמל ובמוביל הארצי, מערכות רובוטיקה לתעשיות שונות, תחנות סולריות ותרמו-סולארית, ומערכות הינע למפעלי תעשייה גדולים ולמתקני התפלה.

רונן אהרון, מנכ"ל הסניף הישראלי של החברה, יהיה אחד הדוברים בכנס העיר החכמה של אנשים ומחשבים, שייערך ביום ב' הקרוב, ה-4 בינואר. בראיון לחתום מטה בפודקאסט אנשים ומחשבים הוא סיפר על הפתרונות ההנדסיים והתשתיתיים של החברה, שמיושמים בפרויקטי עיר חכמה ברחבי העולם וגם בישראל, כמו גם על חשמול של תחבורה ציבורית, חיישנים חכמים, בנייה חכמה ועוד תחומים שכל רשות מקומית מתמודדת עם האתגר לספק אותם לתושבים בצורה נגישה, זולה וחכמה.

אהרון הוא בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל ומחשבים מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני מאוניברסיטת אדנבורג בבריטניה. הוא משמש כמנכ"ל ABB בישראל מזה 20 שנים. החברה בהובלתו מתרכזת בקידום תשתיות ומערכות לרכב חשמלי, רובוטיקה, פתרונות לאנרגיה ירוקה וטכנולוגיות של בית חכם.

ספר לנו קצת על ABB. בכל זאת – 127 שנים זה די הרבה זמן להישרדות של חברה, ובישראל היא פעילה עוד משנות ה-30'.
"ABB מוכרת בישראל כאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות שעוסקת בתחומי החשמל החכם, האוטומציה בתעשייה ועוד. בארץ היא מעורבת בפרויקטים בחברת החשמל ובמקורות, ובחשמול התחבורה הציבורית – נושא מאוד חם בתקופה האחרונה.

החברה הוקמה בסוף המאה ה-19 בשבדיה, והיא למעשה מיזוג בין שתי חברות, שבמשך כ-100 שנים הן התחרו ביניהן. ב-1988 הן התאחדו לחברה אחת. כיום, ABB היא קונצרן בינלאומי שבדי-שווייצרי, עם פעילות במעל 100 מדינות, כ-130 אלף עובדים ומחזור של 36 מיליארד דולר".

מה הייתה הפעילות הראשונה בישראל?
"הפעילות בישראל החלה עם הקמת התחנה הקיטורית הראשונה בארץ, ומאז ועד היום, ABB מעורבת בפרויקטי תשתית לאומיים כמו המוביל הארצי, נמלי תעופה ומתקני התפלה. אין כמעט עיר או פרויקט תשתית שאנחנו לא מעורבים בו. באחרונה אנחנו מעורבים בחשמול כל הקרונות של רכבת ישראל, כולל הקו לירושלים, ובאספקת תשתית לאוטומציה למנופים בנמל אשדוד, לרבות הנמל החדש".

איך מתחברת הפעילות שלכם לתחום הערים החכמות?
"אנחנו מסתכלים על עיר חכמה ככזו שמטפלת בצורה מיטבית בתושביה ועונה על צרכים בסיסיים באמצעות הטכנולוגיה. מדובר בתחומים כמו אספקת אנרגיה נקייה ומי שתייה נקיים, ביצוע פעולות שיהפכו את העיר לבטוחה ומתן מענה לשינויי האקלים. כמו כן, אנחנו מסתכלים על העיר החכמה ככזו שצריכה להיות ערוכה למצבי קיצון, שיאפשרו המשכיות של שירותים, כמו, למשל, במשבר הקורונה".

רונן אהרון

מה הכלים שאתם מפתחים כדי לתת מענה לאתגרים אלה?
"יש לנו טכנולוגיות בתחום התחבורה החשמלית, פתרונות ייחודיים למבנים חכמים, מערכות ייצור אנרגיה, מערכות לניהול אספקת מים ושפכים, ומערכת לחשמול מערכות תחבורה, כבישים ושדות תעופה.

מעבר לפתרונות האלה, שקיימים כבר שנים רבות, מהפכת התעשייה 4.0 הביאה תנופה לפתרונות שמסייעים להנגיש טוב יותר את השירותים, כמו מערכות חישה מרחוק, מבוססות בינה מלאכותית, התקני אינטרנט של הדברים ומערכות טעינה מתקדמות.

תקופת הקורונה המחישה את היכולת של הפתרונות שלנו לסייע לתושבים לקבל שירותים, בזמן שהם לא יכולים לשהות בחוץ.

בנוסף, יש לנו פתרונות שמיושמים בבניינים חכמים, שמקבלים אספקת אנרגיה המנותקת מרשת החשמל. זה מבוסס על פתרונות של ניהול אנרגיה חכמה, שקיימים בכל העולם, ואפילו במגדל המפורסם, שיותר ויותר ישראלים נחשפים אליו – הבורג' חליפה בדובאי".

מה הפתרונות שאתם מציעים בתחום התחבורה החכמה?
"יש לנו מטענים לרכבים חשמליים ברחבי הארץ – 175 קילו-וואט ל-200 ק"מ, שנטענים במשך שמונה דקות, וכאמור, אנחנו מחשמלים אוטובוסים ברשויות שונות בישראל".

האם הפתרונות שלכם הם פתרונות תוכנה או חומרה?
"אנחנו באים עם הפתרון החומרתי. מדובר קודם כל בציוד חכם שמחובר לתקשורת, שמאפשרת להעביר נתונים בצורה דיגיטלית למערכות ענן, והן מסוגלות לנטר את כל המידע בכל מקום בעולם".

לדברי אהרון, "אחד התחומים המיוחדים שאנחנו פועלים בהם הוא תחוקה חזויה, כזו שמאפשרת לחזות מראש מתי נדרשת פעילות של תחזוקה, התרעה על טיפול בשפכים ועוד".

האם יש לכם שיתופי פעולה עם חברות ישראליות?
"כן. בשנה האחרונה השקענו בשלושה סטארט-אפים ישראליים, שיש להם פתרונות בתחומים שלנו, ויש לנו קרן שעוסקת בחיפוש אחר השקעות נוספות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים