Musk Read: מאסק משבש לא רק בכלי רכב ובחלל – גם מתחת לאדמה

לא משעמם ב-בורינג - חברה נוספת מלבד טסלה, SpaceX ונוירלינק, שבבעלות היזם הדרום-אפריקני התזזיתי ● בורינג חופרת מנהרות בארה"ב, במטרה שיהוו נתיבי דרך אלטרנטיביים, שאינם דומים לשום דבר שהכרנו עד כה

אילון מאסק

דמיינו מנהרות תת קרקעיות המיועדות לנסיעה סופר-מהירה ובטוחה במיוחד שמלאות במכוניות טסלה החשמליות המתקדמות והנחשקות. בעצם אין צורך לדמיין – מנהרות שכאלו נחפרות כבר מזה תקופה ברחבי ארה"ב.

בורינג – ששמה המלא והציני למדי הוא The Boring Company או בראשי תיבות TBC, ושהיא הכל חוץ ממשעממת – היא חברה נוספת שייסד ומנהיג לא אחר מאשר היזם חסר המנוח אילון מאסק. אלא שזהו פרויקט צד של היזם שאפשר שטרם שמעתם. ומה עושה החברה? חופרת מתחת לאדמה.

בעצם בורינג, שנוסדה ב-2016, חופרת ומקימה במעמקי האדמה תשתיות בדמות מסילות ולולאות הסעה ייעודיות, שמטרתן – פתרון עתידני לבעיית העומסים בכבישים. באופן מעניין, המנהרות של מאסק ובורינג הן אידיאליות בעיקר לרכבים חשמליים, ממש מהסוג שמייצרת החברה הבולטת של היזם – טסלה.

פעולת ה"מנהור" (Tunnelling) היא כיום כבר מרכיב חשוב בבניית תשתיות, לצורכי תשתית החשמל, המים והדיגיטל, וככל שהערים הופכות לעמוסות יותר, ושזיהום האוויר מחמיר, בנייה של תשתיות תת-קרקעיות יכולה בהחלט לספק פיתרון טוב לקשיים אלו.

מאסק, כהרגלו, רואה אל מעבר לכך, ומציע להוריד אל מתחת לפני הקרקע נתיבי תחבורה רבים, בדיוק לשם אותן מטרות. קצת בדומה לסאבוויי או למטרו, אבל באופן מתקדם במיוחד. מי שנסע במנהרות החוצות תוואי הררי, אפילו כמו מנהרות הכרמל המקומיות, יודע עד כמה הן מזרזות ומייעלות את הנסיעה, אבל למאסק היה רעיון שונה ומתקדם יותר.

במקור התחיל המולטי-מיליארדר בתכנון מנהרה תת-קרקעית לולאתית עבור מכוניות חשמליות ואוטונומיות, שתהיה בנוי כמו מסילה מחושמלת, ושאליה יורדו מכוניות במעליות, יתמקמו, ויוסעו במהירות שיא עד ליעדים מסוימים, בהם יפעלו תחנות ומעליות שירימו את המכונית בחזרה אל פני השטח ולאור היום.

התכניות הללו אולי קיימות אבל קצת השתנו בינתיים. אתר היפהפה שלה בורינג מעידה על עצמה כיום שהיא "יוצרת מנהרות בטוחות, זולות ומהירות לחפירה". עוד ניתן ללמוד כי קווי המוצרים שחברה מפתחת כולם אכן מבוססי מנהרות, אך כאלו המיועדות בעצם למגוון שימושים – לכלי עזר, להולכי רגל (אולי מפאת חשיבה לעבר עתיד רחוק יותר, שיאלץ את כולנו להתחמק ככל האפשר משהייה באוויר הפתוח בגלל משבר האקלים המאיים) ואף לצורכי הובלת מטענים.

לולאות לשפופרות נוסעים שיטוסו מתחת לקרקע

בעיקר בורינג עובדת על קונספט ה"לולאה" – Hyperloop – מעין שפופרת בדמות קרון רכבת, שבתוכה ניתן יהיה להעביר נוסעים בין תחנות באמצעות כלי הרכב האוטונומי שמהירותו המסחררת תגיע לעד 240 קמ"ש. בהתחשב במהירות זו, החברה מתארת כי "נסיעה של ההייפר-לופ מ-וושינגטון DC לניו יורק תארך פחות מ-30 דקות, ובאופן דומה, נסיעה מ-DC לבולטימור תארך פחות מ-8 דקות".

עד כה השלימה בורינג, הממוקמת בקליפורניה, חפירה והשמשה של שתי מנהרות בלאס וגאס לנסיעה בלולאה, וכן מנהרה אחת לבדיקת ההיפרלופ במחוז לוס אנג'לס. מנהרות אחרות נמצאות בשלבים שונים של דיון ותכנון. החברה רכשה באחרונה שטחים באוסטין, טקסס, ונדמה שזהו יעדה הבא. באותה סביבה ממש נבנה כיום גם גיגה-טקסס – מתקן לייצור הרכב של טסלה.

הלולאה שפועלת במרכז הכנסים בלאס וגאס נפתחה רשמית לשימוש הנוסעים בחודש שעבר, וקיבלה הרבה ביקורות נהדרות. משתתפי ועידת עולם הבטון 2021, שהיו הראשונים להשתמש במערכת, שיבחו את המנהרה על הנסיעה החלקה והשקטה, וטענו שהיא פשוט כיפית באופן כללי.

מאסק הסביר כי הרעיון למנהרות ולתחבורת הלולאות הגיע משום בעיות התנועה בלוס אנג'לס הנובעות מעומסי התחבורה. הוא ציין שבעיניו יש לרשת התחבורה הדו-ממדית הנוכחית מגבלות רבות, ואלו היו ההשראה המוקדמת שלו לפרויקט.

האם התכניות הגדולות ריאליות?

כל זה נשמע נפלא אבל בכל זאת בורינג יש גם מכשלות – הן בדמות רגולציה, והן משום חששות שתנאי השטח (למשל קרבה לנהרות או לים) אינם מתאימים לפעמים לסוג הרעיון שהיא מקדמת.

כך קרה שכמה מהצעות המנהרות של ברינג לא קרמו עור וגידים לעולם. תכנית אחת לבניית מנהרה המחברת את מרכז העיר לופ שבשיקגו ונמל התעופה שלה, או'האר, לא יצאה לפועל, ונראה כי החברה גם עצרה את תכניותיה להקים מנהרת לולאה בין וושינגטון DC לבולטימור.

מבקרים טוענים כי בינתיים המנהרות שכבר בנתה בורינג טרם עמדו בציפיות המקוריות סביבן, ושמנהרת המבחן של החברה, בלוס אנג'לס, רחוקה מאוד מהתכנונים העתידניים שהחברה הציעה במקור.

מעניין לציין כי בורינג, על אף הזיקה שלה לטסלה ולמוצריה, הוקמה בתחילה כחברה בת של SpaceX – החברה הנוספת והמפורסמת של מאסק שמטיסה רקטות ולוויינים לחלל – והפכה לחברה נפרדת ועצמאית לחלוטין בשנת 2018. נכון לדצמבר 2018, 90% מההון העצמי היה בבעלות מאסק, ו-6% בלבד נותרו מוחזקים בידי SpaceX, בתמורה לשימוש במשאבי ענקית החלל בתקופת ההפעלה הראשונית של החברה. השקעות חוץ שהגיעו בהמשך הדרך שינו את פיצול ההון של החברה.

אפשר להתייחס לבורינג כאל "תחביב "של מאסק, בהתחשב בזמן ובמאמץ שהוא משקיע ב-SpaceX ובטסלה, אבל בפועל ניתן להבין כי מדובר בסטארט-אפ בעל פוטנציאל עצום. שוק המנהרות בשל לשיבושים, וכך גם תחום התחבורה. אם TBC תוכל לבצע אופטימיזציה מלאה של מערכת הלולאה שלה, תוך שמירה על עלויות נמוכות ככל האפשר, זה לא יהיה מפתיע אם בעתיד נראה יותר ויותר כבישים מתרוקנים משום שהתנועה שהיינו רגילים לראות עליהם פשוט תרד אל מתחת לקרקע. נמתין לבאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים