מה אפשר ללמוד מהאמירתים ומה אנחנו יכולים לתרום להם?

במרכזו של כנס התקשוב הממשלתי eGov, שהתקיים השבוע, עמדו שני נושאים חמים: הפעילות הדיגיטלית של הממשלה בימי הקורונה ושיתופי הפעולה הטכנולוגיים האפשריים עם החברים החדשים שלנו מדובאי ומאבו דאבי ● כמה תובנות מהאירוע

חיבור כלכלי-חדשני בין ישראל לאמירויות. מקור: BigStock

אחד האירועים המרכזיים שאירעו השבוע בעולם ההיי-טק הישראלי היה הכנס השנתי לתקשוב ממשלתי eGov של אנשים ומחשבים, שנערך זו השנה ה-18 ברציפות.

שני מאפיינים ייחודיים היו לכנס השנה: האחד – שבפעם הראשונה הוא נערך באופן וירטואלי. במשך השנים הכנס הזה התקיים, ועוד יתקיים, באופן פיזי, בהשתתפות בכירים בממשלה, שיכולים היו להתמנגל עם נציגי החברות הטכנולוגיות, שמספקות פתרונות למגזר שלהם. הקורונה הביאה אותנו לקיים גם את הכנס הזה כחלק מהכנסים הווירטואליים שאנחנו מקיימים בקצב צפוף מאז חודש מרץ.

הדיגיטל, שבו נערך הכנס, היה הסיפור המרכזי של הכנס, והוא סופר על ידי שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם, שרשות התקשוב הממשלתי נמצאת תחת אחריות, וממלא מקום ראש הרשות, שחר ברכה. שערו לעצמכם, אמר ברכה, אם מתחילת הקורונה ועד היום, אזרחי ישראל לא היו יכולים לקבל שורה של שירותים חיוניים, כמו תשלומים מהביטוח הלאומי ומרשות המיסים. הדיגיטל אפשר להם להמשיך ולעשות את זה". בדיעבד, אנחנו יודעים שכל השירותים האלה עבדו, גם אם היו תקלות. מדובר בתוצאה של היערכות נכונה של הרשות ושל המנמ"רים במשרדי הממשלה.

זאת הייתה התמה של הכנס – בדבריהם של ראשי הרשות התקשוב, של המנמ"רים ושל נציגי החברות הספקיות. ד"ר נחמן אורון, מנמ"ר ותיק, יועץ בכיר לממשלה בנושא תקשוב ויו"ר ועדת התכנים של הכנס, אמר בו ש-"הקורונה הייתה שעתם היפה של המנמ"רים בממשלה". בתום הכנס, נדמה שלא היה אחד ממשתתפיו שחלק על כך.

תובנות על ומהאמירויות

הדבר הייחודי השני היה פאנל שנערך בחלק האחרון של הכנס ועסק בשיתופי הפעולה האפשריים בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, בעקבות החתימה על הסכמי אברהם. הפאנל כלל גם רגע היסטורי שבו, בפעם הראשונה, השתתפו שני יזמים ואנשי עסקים בכירים מדובאי, שהשיבו באריכות על היבטי הטרנספורמציה הדיגיטלית במדינתם – במגזרים הממשלתי-ציבורי והפרטי כאחד.

עלי מוחמד חליפה אל מוואג'יי, חבר הנהלת קבוצת ריינברוק , בכנס שלשום (ג'). צילום מסך: פלי הנמר

עלי מוחמד חליפה אל מוואג'יי, חבר הנהלת קבוצת ריינברוק , בכנס שלשום (ג'). צילום מסך: פלי הנמר

אחד המשתתפים, עלי מוחמד חליפה אל מוואג'יי, חבר הנהלת קבוצת ריינברוק (RheinBrücke), סיפר למנחי הפאנל – פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ושמואל שי, יו"ר הפורום העסקי ישראל-האמירויות – תובנות מעניינות על אפשרויות שיתוף הפעולה עם המגזרים העסקי והציבורי אצל חברתנו החדשה. תובנה אחת היא שבעשור האחרון, המגזר הציבורי באיחוד האמירויות הדביק את המגזר הפרטי, ששלט עד אז בכיפה, וכעת יש תחרות בין שני המגזרים על מי יספק שירות טוב יותר לאזרח. כתוצאה מכך, ממשלת אבו דאבי משקיעה רבות בתחום הדיגיטל, לרווחת האזרחים. כלומר, אנחנו למדים ש(גם) באמירויות, הסיסמה "האזרח במרכז" אינה רק תוכנית על הנייר, אלא זירה שיש בה תחרות בריאה מי יעשה את האזרחים מרוצים יותר.

אבל, אל מוואג'י הבהיר מיד שהמצב רחוק מלהיות מושלם, הממשלה עדיין מחפשת פתרונות להאצת המעבר לדיגיטל. כאן אנחנו, הישראלים, יכולים להיכנס. האמירתים מאמינים בבינה מלאכותית ובביג דטה, ואפילו הקימו משרד ממשלתי מיוחד לנושא. ישראל, לדברי האורח מדובאי, נתפסת כמובילה בתחום, ויש כאן פוטנציאל לשיתוף פעולה פורה במיוחד בין שתי המדינות: אנחנו נוכל יכולים ללמוד מהם איך מניעים ומשלהבים אנשים להטמיע תהליכי דיגיטל, והם יוכלו ללמוד מאיתנו על תהליכי אוטומציה ושירותים חכמים שאנחנו, בישראל, מיישמים.

ביראג'ה ג'נה, מנכ''ל ויו''ר אימפריאל קפיטל אינווסטמנטס באמירויות, בכנס אתמול (ג'). צילום מסך: פלי הנמר

ביראג'ה ג'נה, מנכ"ל ויו"ר אימפריאל קפיטל אינווסטמנטס באמירויות, בכנס שלשום (ג'). צילום מסך: פלי הנמר

אורח נוסף, ביראג'ה ג'נה, מנכ"ל ויו"ר אימפריאל קפיטל אינווסטמנטס באמירויות, חידד את אפשרויות שיתופי הפעולה בין סטארט-אפים ישראליים לאמירויות. אבו דאבי ודובאי, אמר, הן שער לעולם הערבי ולמזרח. לכן, דרכן יכולות חברות ישראליות שיש להם חדשנות מתאימה למצוא שווקים חדשים.

אנחנו לא לבד באמירויות

הייתה עוד תובנה, ואפשר לומר שאפילו המלצה ידידותית של האמירתים לנו, הישראלים. מטעמי נימוס, היא לא נאמרה באופן ישיר, אבל בין השורות אפשר להבין שהאורחים מהאמירויות אומרים לנו: אנחנו מקבלים אתכם בברכה, אבל בבקשה תעשו שיעורי בית ותבדקו מה חסר לנו, אנחנו פתוחים לכל מדינה ולשמוע כל פתרון שיתאים לנו. כשהם אומרים "כל מדינה", זהו רמז ברור לכך שאיחוד האמירויות הערביות נמצאת על מפת ההיי-טק לא רק של ישראל, אלא של מדינות נוספות, שחלק גדול מהן כבר פועלות שם. אלא שהישראלים יכולים להשתמש ביתרונות שלהם ולהציע אותם לאמירתים.

השורה התחתונה: כנס eGov עסק בתוכניות לעתיד של הממשלה בכל מה שקשור לממשל דיגיטלי, עם הרבה מאוד אופטימיות. בחלק האחר שלו, הוא הביא לפתיחה רחבה קצת יותר של הצוהר שלנו לאמירויות ולאפשרויות שיתופי הפעולה שם. ניכר שהישראלים שצפו בכנס למדו יותר על האמירויות, ושני הנציגים מהמדינה המפרצית – על ישראל. מכאן יכול להיות רק יותר טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים