ג'ף בזוס מתחיל לפרוע שטרות במאבק במשבר האקלים

האיש העשיר בעולם, שייסד וממנכ"ל את אמזון, הודיע על מענקים בסכום כולל של כמעט 800 מיליון דולר, שיעביר ל-16 קבוצות הנלחמות בשינויי האקלים ● מדובר בצעד ראוי לכבוד, אך בתרומה זעירה ביחס לשווי של בזוס, שחצה באוגוסט את רף 200 מיליארד הדולר

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

ערב פרוץ מגיפת הקורונה, בחודש פברואר השנה, בישר ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון (Amazon) לעולם כי הוא תורם 10 מיליארד דולר להקמת קרן כדור הארץ של בזוס (Bezos Earth Fund) – הכסף נועד לתמוך במדענים, בפעילים, בארגונים לא ממשלתיים ובגופים אחרים הפועלים להגנת הסביבה, בדגש על נושא משבר האקלים. כעת בזוס מתחיל לפרוע את השטר עם בשורה על תרומה של סכום נכבד, 791 מיליון דולר, ל-16 קבוצות שונות הפועלות במסגרת המאבק העולמי נגד שינויי האקלים המאיימים על קיומנו על פני כדור הארץ.

"ביליתי את החודשים האחרונים בקבוצת אנשים חכמים להפליא שהפכו את עבודת חייהם למאבק בשינויי האקלים, והשפעתם על קהילות ברחבי העולם", כתב בזוס בפוסט שפרסם בדף האינסטגרם (Instagram) שלו ביום ב'. בפוסט הוא בישר על הכספים שתחלק הקרן שלו והוסיף והסביר כי "אני מקבל השראה ממה שהם עושים, ונרגש לעזור להם לגדול".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jeff Bezos (@jeffbezos)

רשימת המענקים המלאה כוללת תרומה הן לארגונים לא ממשלתיים גדולים ומעבדות, הן לשיקום חיות בר ולייעור מחדש, והן לארגוני צדק אקלימי. בין הנתרמים: הקרן לאקלים ואנרגיה נקיים, קרן ClimateWorks Dream Corps Green For All, מכון סאלק למחקרים ביולוגיים, פרויקטי ייעור מחדש של עדן, קרן האנרגיה, הקרן להגנת הסביבה, המועצה להגנה על משאבי טבע, ה-NDN Collective, הקרן העולמית לחיות בר, ועוד ארגונים דומים אחרים. מעניין במיוחד להיתקל בין הנתרמים בארגון המכונה קרן הכוורת לצדק אקלימי ומגדרי (The Hive Fund for Climate and Gender Justice), שמשלב שני נושאי מאבק שונים אבל כאלו המסמלים צורך חיוני לשינוי כולל בגישה, למען תיקון איכות החיים של כלל תושבי כדור הארץ, ללא כל קשר למגדר.

מיתוג ויחסי ציבור או עניין כן במצב הכדור?

עוד יצוין כי הידיעה מגיעה כשנה לאחר שענקית הקמעונאות אמזון הכריזה על מה שכונה The Climate Pledge – התחייבות מטעמה לפעול ב-100% אנרגיה מתחדשת עד לשנת 2025, ולהיות נטולת פליטות פחמן (net zero carbon) עד 2040. אמזון רכשה גם 100,000 רכבי אספקה ​​חשמליים, והשקיעה 100 מיליון דולר בפרויקטים של ייעור מחדש וב"פתרונות למיתון אקלים".

"כולנו יכולים להגן על עתיד כדור הארץ על ידי נקיטת פעולה נועזת עכשיו", כתב בזוס בפוסט מיום ב' ונשמע מאוד מגויס למטרה ומשכנע.

אלא שכדאי לזכור שבזוס, שהוא האיש העשיר בתבל, הינו בעל הון עתק כמעט בלתי נתפש, שעומד כיום על 183.8מיליארד דולר, כך על פי מדד פורבס (Forbes). למעשה, באוגוסט הוא כבר היה לאדם הראשון בהיסטוריה ששוויו חצה את רף 200 מיליארד הדולרים, אבל בינתיים "החליק מעט". כך או כך, בהתחשב בעובדה זו, התרומה המאוד נדיבה של 10 מיליארד הדולרים במסגרת קרן כדור הארץ של בזוס אפשר שנתפשת דווקא כהרבה פחות מרשימה בעיניי רבים. מבקריו של המולטי-מיליארדר טוענים שהיוזמה האקלימית הזו גם הגיעה כחודש לאחר שהבעלים של ענקית הקמעונאות אונליין ספג שיימינג מאסיבי ברשת על כך שתרם "רק" 690 אלף דולר למען המאבק בשריפות הקשות שפקדו את אוסטרליה – סכום שכמותו מרוויחה אמזון בכל כחמש דקות על פי ההערכות.

בנוסף, הקרן שהקים בזוס למען האקלים נחשדת כסוג של טלאי שמטרתו לכסות על העובדה שבפועל למעשה החברה שבבעלות בזוס דווקא תורמת למשבר האקלים הגלובלי. נזכיר כי אמזון ספגה וסופגת ביקורת על ההשפעה הסביבתית הרעה של פעילותה, בדגש על יכולות השילוח המהירות שהיא מתגאה בהן, ושכרוכות בזיהום סביבתי ניכר.

בזוס ואמזון היו גם המושא של מחאה כבדה מטעם עובדי החברה עצמה, שהתארגנו בקבוצה אקטיביסטית שכל עניינה משבר האקלים. שם הקבוצה "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" (Amazon Employees For Climate Justice) והיא מתחזקת דף פעיל בטוויטר. בעבר מחו הפעילים במספר אופנים כנגד בזוס והענקית שלו, ולא הסתפקו הצהרותיה השונות על שינויים מתוכננים לטווח הארוך להפחתת פליטות הפחמן המזהמות שלהן היא תורמת. הם החתימו עצומה על ידי אלפי עובדים, התייצבו בישיבת בעלי מניות של אמזון והביכו מאוד את המנכ"ל וההנהלה.

בהמשך הגיע לתקשורת דיווח מטריד עוד יותר – אמזון איימה לפטר עובדים שלה, משום שדיברו בפומבי על התפקיד שהיא לוקחת במשבר האקלים הנוכחי. את הדברים החמורים חשפו עובדי חברת הטכנולוגיה בינואר השנה וגם הפרסום הזה עשה לבזוס נזק תדמיתי לא קטן.

בכל אופן – מתוך עניין כן בבריאות כדור הארץ או כיחסי ציבור נטו – אין ספק שכל הלחצים הללו יצרו אצל בזוס דחיפות לעסוק בנושא והבליט מעורבות ועשייה במאבק במשבר המאיים הזה, ושהתרומות הללו אכן יסייעו לעושים במלאכת ההצלה, השיקום, שינוי התודעה והמודעות ובמאבקים בחזית הפוליטית ומול חברות היי-טק שעדיין לא הרימו את כפפת האנרגיה הנקייה והמתחדשת וטרם לקחו אחריות לצמצום עד אפס של השפעתן המחבלת באיכות הסביבה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. elazar tagansky

    זה מזכיר את הסיפור בגדי המלך החדשים.היום אנחנו בסביבות 8 מליארד בני אדם ואין לזה סוף עוד שני מיליארד, עוד חשמל,פחות שני מליארד בני אדם ,,,פחות חשמל ופחות תחנות חשמל פחות דלק פחות מזון לפרות פחות גזים מפרות ,התחלת ניקוי כדור הארץ .זה נקרא הצלת הפלנטה מאיתנו...... החידקים של כדור הארץ והמשך קיום החיים בצורה מבוקרת. קשה להאמין שהרעיון יתאפשר ,יש עמים שכל זוג מביא לעולם כעשרה ילדים ועוד זמן קצר יהיו עוד שני מיליארד כמו שהזכרתי וכאן בדיוק הבעיה המרכזית. עד אז אפשר להשתמש בפטנט שלי ולאסוף אנרגיה מגלי הים מה נשאר לומר.....שיהיה בהצלחה

אירועים קרובים