האם ביידן יבטל את המגבלות על ויזות לאנשי היי-טק?

"אני מקווה שהוא יעשה זאת, או יפחות ימתן את המגבלות", אמר עודד רוז, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-אמריקה, בשיחה עם אנשים ומחשבים על ההשלכות של בחירת ביידן על הייצוא הישראלי לארצות הברית

עודד רוז, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-אמריקה. צילום: יח"צ

בשנת 2019 הגיע היצוא של ישראל לארה"ב לנפח של כ-20 מיליארד דולר – שוק היצוא הגדול ביותר של ישראל. מתוך זה, כחמישה מיליארד דולר ייצוא עתיר מדע. בארבע שנות נשיאותו של דונלד טראמפ יחסו המדיני לישראל לא היה יכול להיות טוב יותר, אך לגבי סחר החוץ, ישראל נפגעה, כפי שנפגעו מדינות אחרות, מהמדיניות שהתווה ושכונתה "קודם כל אמריקה", ביחס לסחר החוץ של ארה"ב.

בשיחה עם אנשים ומחשבים עקב בחירתו של ג'ו ביידן להיות הנשיא הבא של ארה"ב, אמר עודד רוז, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל אמריקה, כי "מבחינת הסחר הישיר, היצוא הישיר, אני לא צופה שינויים, אך אני מאוד מקווה שביידן ישנה את מדיניות הוויזות. הנשיא טראמפ הגביל מאוד את מתן ויזות העבודה לארה"ב, וזה פגע בצורה עקיפה ביצוא שלנו, במיוחד ביצוא ההיי-טק, היצוא עתיר המדע. תעשיות עתירות מדע לא יכלו לשלוח אנשים לעבוד בסניפים שלהן בארה"ב, לבצע עבודות שונות, ובעיקר עבודות תמיכה והדרכה. דברים שהם חשובים מאוד, בכל האמור ביצוא של מוצרים טכנולוגיים סבוכים ומורכבים. ההגבלות על הוויזות פגעו בנו, כפי שפגעו ביצוא של מוצרים עתירי מדע של מדינות אחרות. בטווח הרחוק זה גם היה יכול לפגוע בהיקף היצוא. במידה שביידן ישנה את המדיניות ויקל בסוגיית הוויזות, זה יטיב בעקיפין עם היצוא של ישראל לארה"ב.

מה עם מדיניות הסחר – טראמפ הטיל מכסים על מוצרים שונים, ודגל במדיניות של ייצור עצמי וקיטון היבוא?
"זה נכון שטראמפ לא אהב ייבוא, וזה נכון שהוא ניסה להקטין את היבוא באמצעים שונים, בכלל זה מכסים. אך צעדים אלו היו מיועדים בעיקר נגד סין, ובמידה פחותה נגד מדינות שונות באירופה. ההשפעה של צעדים אלו על היצוא שלנו לארה"ב הייתה מינורית, אם בכלל, ולפיכך שינוי במדיניות סחר החוץ של ארה"ב למדיניות יותר ליברלית לא ישפיע על היצוא שלנו למדינה זו".

נכון שמדיניות סחר החוץ של ישראל לא תושפע ישירות מחילופי הגברי בבית הלבן, אך טראמפ היה נחוש להקטין את הייבוא ואת הגירעון המסחרי של ארצות הברית, ואם הוא היה ממשיך במדיניותו, זה יכול היה לפגוע בנו.
"אני לא יכול להתייחס להיפותזות 'מה היה אם'. אבל אני כן יכול לומר לך שבמידה שביידן יבטל מכסים שטראמפ הטיל וימתן את מלחמת הסחר עם סין זה ישפיע לטובה על הסחר העולמי, וכפועל יוצא גם עלינו, אך מדובר בשינויים מינורים קלים מאוד. אני חוזר ואומר השינויים בבית הלבן לא ישפיעו במידה ישירה על היצוא שלנו לארה"ב, אך אני מקווה שהנשיא החדש יבטל או ימתן את המגבלות שטראמפ הטיל על הנפקת ויזות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים