"הצעירים הבינו שענף ההיי-טק יציב – והחליטו שכדאי להשקיע בלימודים"
פרופ' יוסף בן עזרא, דיקן הפקולטה להנדסה ב-HIT - המכון הטכנולוגי חולון, מספר כיצד המוסד האקדמי מתמודד עם הקורונה ואומר מדוע לדעתו חל גידול במספר סטודנטים דווקא עכשיו
שנת הלימודים האקדמית הנוכחית עומדת בסימן לימודים מרחוק, עם קמפוסים מיותמים וכיתות ריקות, לפחות בינתיים. מערכת אנשים ומחשבים זימנה באחרונה לשיחת זום כמה מראשי הפקולטות להנדסה ומחשבים באוניברסיטאות ובמכללות, ובכירי אקדמיה נוספים, כדי לשאול אותם כיצד מלמדים השנה את מקצועות המדעים מרחוק, איך נראית שנת הלימודים וכיצד שומרים על איכות הלמידה, במטרה שלא לפגוע בסטודנטים.
בפרק זה של סדרת הכתבות מובאים דבריו של פרופ' יוסף בן עזרא, דיקן הפקולטה להנדסה ב-HIT – המכון הטכנולוגי חולון. הפקולטה הוקמה לפני 50 שנים כשלוחה של אוניברסיטת תל אביב ובתחילת שנות ה-2000 יצאה לדרך עצמאית. פרופ' בן עזרא עומד בראשה מזה שמונה שנים. הוא בוגר אוניברסיטת תל אביב ועד שנת 2000 היה חוקר בכיר בה. מאחוריו עומדים הפרסומים של 95 מאמרים בכתבי עת בינלאומיים, בתחומי הפיזיקה של מוליכים למחצה, התקשורת האופטית ועוד.
כיצד השפיעה הקורונה על הרישום אצלכם?
"השנה חווינו גידול של 10% בסך כל הסטודנטים לשני התארים שאנחנו מציעים. מעבר לכך שאין עכשיו טיולים של אחרי צבא, בגלל הקורונה, הסיבה לעלייה הזאת היא שהצעירים הבינו שתעשיית ההיי-טק היא תעשיה יציבה, שכדאי להשקיע זמן ללימודי המקצועות הרלבנטיים אליה".
האם נאלצתם לבצע שינויים בתוכניות הלימודים לאור המצב?
"לא. קיבלנו החלטה לא לבצע שינויים ולשמור על רמת הלימודים. השנה גם קיבלנו אישור ללימודי תואר שני מחקרי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה. קיבלנו 10 מועמדים עם ציונים גבוהים של 92-95, וזה אומר הרבה".
כיצד נערכתם למעבר ללמידה מרחוק בקורונה?
"הקורונה מאוד מאתגרת אותנו. בסוך שבוע אחד ביצענו מעבר להוראה מקוונת. הבנו מהר מאוד שהקורונה תהיה איתנו לטווח ארוך והיינו צריכים לחפש פתרונות לטווח ארוך.
בסופו של דבר, מה שקובע אלה סביבת הלימוד ורמת הלימודים, כי התכנים דומים. חשוב לטפח טכניקות הוראה שמתאימות לסביבת העבודה שלך. לכן, מיד עם פרוץ הקורונה הקמתי צוות טכני שלומד את כל הפתרונות בהוראה מרחוק, ובמקביל הקמתי צוות דידקטי. היה לי ברור שקודם כל צריך לתת לסטודנטים ולמרצים את הכלים המתקדמים, וגם להעלות שאלות דידקטיות. זה סיפור מורכב גם מאחר שהסטודנטים לומדים מקצועות שונים. אנחנו נמצאים בשיח מתמשך".
מה לגבי המבחנים?
"גם הם בהחלט היוו אתגר עבורנו. במועד ב' בסמסטר השני בשנה שעברה ערכנו פיילוט, שבו הסטודנטים חולקו לחדרים והבודקים היו איתם. השתמשנו בתוכנות ניטור, וזה עבר בסדר גמור. נאמץ את זה גם השנה. התמודדנו גם עם אתגרי המעבדות, וגם זה עבד בסדר גמור. אנחנו מנסים לתת פתרונות לנושא של עבודות גמר ועבודות צוות, וניישם את זה במהלך השנה האקדמית".
פרופ' בן עזרא ציין כי "אנחנו מקווים שנוכל לחזור למתכונת לימודים רגילה, כי אין תחליף למפגשים האישיים".
תגובות
(0)