לאבחן שבץ מוחי באמצעות אפליקציה

אפליקציה המזהה סימפטומים של שבץ מוחי פותחה על ידי צוות חוקרים מבית הספר למדעי המידע והטכנולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה ומבית החולים המתודיסטי ביוסטון ● הבדיקה, המשלבת אלגוריתם של לימוד מכונה, הצליחה באבחון המקרים יותר מהרופאים, ואף הפחיתה בצורה משמעותית את הזמן שלקח לרופאים לאבחן שבץ מוחי

לזהות בזמן שבץ מוחי. אילוסטרציה: BigStock

אפלקיציה למכשירי סלולר יכולה לאבחן שבץ מוחי בצורה מדויקת כמו מומחה רפואי בתוך דקות ספורות, ובכך לאפשר ללוקה בו לקבל טיפול רפואי במהירות, שהיא קריטית במיוחד במקרים אלה. לפי החוקרים מבית הספר למדעי המידע והטכנולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה ומבית החולים המתודיסטי ביוסטון שפיתחו אותה, הכלי האבחוני, המבוסס AI, יפחית הן את מספר סריקות ה-CT והן את תופעת התת אבחון של מקרי שבץ מוחי בינוני וקל.

צוות החוקרים צופה שהאפליקציה תשמש בחדרי מיון ובמחלקות לרפואת חירום, ומאוחר יותר גם במרפאות חיצוניות, בקליניקות פרטיות, במרפאות טיפוליות וגם בבתים.

"כשמטופל חווה סימפטומים של שבץ, כל דקה חשובה", ציין ג'יימס וונג, פרופסור למדעי המידע והטכנולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה. "אבל כשזה מגיע לאבחון שבץ, לרופאים במחלקות החירום יש אפשרויות מוגבלות: לשלוח את המטופל לסריקות שלרוב גוזלות זמן רב, כרוכות בקרינה רדיואקטיבית וגם יקרות, או לפנות לנוירולוג מומחה, שעשוי להיות לא זמין מיידית – כדי שיבצע אבחון קליני". "כיום, כ-50% ממקרי השבץ אינם מאובחנים כראוי", מוסיף וונג, "כש-30% הם אבחוני יתר, ו-20% לא מאובחנים.  אין לנו די מומחי שבץ בשוק".

צוות החוקרים פיתח מודל ממוחשב, שמסוגל לזהות חריגות בדיבור ובתנועות בשרירי הפנים המצביעים על שבץ. כדי לאמן את המודל, הצוות בנה בסיס נתונים של 84 מטופלים שחוו שבץ מוחי. כל אחד מהם ביצע מבחן דיבור שהוקלט במכשיר iPhone. ההקלטות "לוכדות" בעיות דיבור וקשיים בתקשורת קוגניטיבית, כמו גם תנועות פנים, ידיים וגוף. הנתונים האלה מנותחים על ידי האלגוריתם שפיתחו החוקרים.

לדברי וונג, "האפליקציה השיגה דיוק של 79%-80% באמצעות השימוש בקול ובפנים בלבד, בהשוואה ל-72% דיוק על ידי רופאי מיון שבהישג ידם היו כלים נוספים, כמו מידע קליני, אבחון פיזי וסריקות CT. האפליקציה עשויה לעקוף בצורה משמעותית את הדיוק באבחון בחדרי מיון, ולהפחית את החשיפה לשבץ".

הצוות, שמבקש להגיע לתוצאות טובות יותר, עובד כעת על שיפור הדיוק באמצעות הרחבה של מאגר הנתונים. לצורך כך הושק ניסוי קליני בהשתתפות 500 מטופלים ו-500 משתתפי בקרה, ואף השיק אפליקציה ייעודית ב-Amazon Mechanical Turks כדי לאסוף דגימות קול מוקלטות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. וילי הוכהאוזר

    אני מעוניין לרשם דרך אפליקציייה

אירועים קרובים