פודקאסט אנשים ומחשבים: איך לעשות עולם טוב יותר בעזרת יזמות חברתית?

בספרו החדש "עולם טוב יותר" מעביר ד"ר אבשלום אדרת, מידע על יזמות חברתית, אותו צבר לאורך שנים רבות בהן הוא עוסק ומלמד את התחום ● בפודקאסט אנשים ומחשבים הוא דיבר על הספר, וגם שיתף במאורעות חייו

כריכת הספר "עולם טוב יותר" של ד"ר אבשלום אדרת

ד"ר אבשלום אדרת, איש היי-טק לשעבר, יזם ומפתח מערכות, חיבר ספר בשם "עולם טוב יותר", שמספר לכל מי שרוצה לעסוק ביזמות חברתית על מנת לשפר את העולם, כיצד עושים זאת. בספר מפרט אדרת אילו כלים נדרשים לכך, ובעיקר לאילו מיומנויות יזדקק היזם החברתי, ואלו, אגב, אינן שונות בהרבה ממיומנויות שנדרשות גם ממי שרוצה ללכת ליזמות עסקית.

ד"ר אדרת מוכר היטב לקהילת ההיי-טק. במשך שנים רבות, הוביל סטארט-אפים טכנולוגיים וניהל חברות בארץ ובחו"ל. הוא מרצה במכללות אקדמיות לחינוך ובארגונים עסקיים. ביזמות חברתית הוא עוסק למעלה מ-20 שנה. הוא מאמן בכיר וחבר בלשכת המאמנים של ישראל, בעל תואר שלישי בחינוך ופסיכולוגיה, מהאוניברסיטה העברית. הוא מלמד את נושא היזמות החברתית במכללות שמכשירות אנשי חינוך, וגם במכללת HIT הטכנולגית. 

בפודקאסט אנשים ומחשבים הוא סיפר כיצד התגלגל לנושא, מהו הספר, למה זה חשוב, ובעיקר איך עושים את זה.

בראיון אדרת מספר כי לנושא של יזמות חברתית בכלל הגיע מתוך השכול והכאב. בנו ערן, ז"ל, שהיה חייל בצה"ל, שם קץ לחייו לפני 23 שנה, עקב מצוקות שהיו לו בשירותו הצבאי. "עברתי טלטלה קשה. התאבדות של ילד היא מסוג השכול שקשה יותר מכל שכול אחר. יש הרבה שאלות קשות, רגשי אשמה, איפה אני הייתי ומה עשיתי", אמר ד"ר אדרת. "הבנתי שאני לא יכול להמשיך יותר במה שאני עושה, והתחלתי לחפש משהו משמעותי, ובמקביל פניתי לקריירה אקדמית", סיפר.

יזמות חברתית. צילום אילוסטרציה: BigStock

יזמות חברתית. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפעילות הציבורית הראשונה, שהחלה מיד אחרי האסון הכבד שנפל עליו הייתה הקמת עמותת אשנב, בסיוע חברים מהתעשיה ובתמיכה של קבוצת אנשים ומחשבים. "זמן קצר לאחר ההתאבדות, שחיפשנו במחשב של ערן, גילינו לתדהמתנו שערן, שהיה ילד מאוד בודד, שיתף את המצוקות שלו ברשת, ולמרבה הזוועה ראינו כיצד אנשים מעודדים אותו להתאבד, וגם מסבירים לו איך לעשות את זה", אמר אדרת. "כבר אז הבנתי שלצד הדברים הטובים ברשת יש סכנות. זה היה בראשית ימי האינטרנט, ולא הייתה מודעות. היום כולנו כבר מבינים את זה", אמר.

אחר כך היה שותף בעמותת שביל החיים, שפועלה מוקדש למניעת התאבדויות, והוא עסק בפעילות ציבורית רחבה בתחום, כולל תמיכה במשפחות והשתתפות בדיונים בכנסת. 20 שנות ניסיון שצבר באקדמיה, שם הוא מלמד את נושא היזמות החברתי, יצרו לו חלום לרכז את כל הניסיון הזה לספר. "כבר שנים שהחלום שלי הוא להנגיש ספר ולתאר בו מתודולוגיה ברורה וסיוע לכל מי שרוצה לעסוק בתחום של יזמות חברתית", אמר אדרת. 

ב-20 השנים האחרונות גידל דורות של סטודנטים וסייע ליזמים שהיו מעורבים במיזמים חברתיים, שמטרתם להפוך את העולם שלנו לטוב יותר. "הספר נותן כלים מוכחים להגשמת כל רעיון למען החברה, זה יכול להיות בשכונה שלך, בעיר, או חזון עם מטרות לאומיות", הבהיר.

אדרת היה בין הראשונים שהכניס לתכנית הלימודים של סטודנטים לתואר שני וראשון את הקורס ליזמות חברתית. הוא מספר שהמיוחד בקורס הזה הוא שמהר מאוד התלמידים מבינים כי זה אינו קורס שגרתי של הרצאות, אלא שהמטלה העיקרית היא להקים מיזם חברתי. הם לומדים קודם כל שכדי להיות יזם חברתי וגם עסקי אתה צריך צוות. שום דבר לא נעשה לבד. ולכן הם חייבים ללמוד לאתר את האנשים שילכו איתם, ולרתום אותם למטרה", הוא מספר.

בפרק השלישי בספר מתוארים השלבים להגיע למטרה הזו: שיחת רתימה ואחרך כך ליבת השיחה. "פה לומדים הסטודנטים דבר שרבים אחרים לא מבינים. כשאתה מגיע להציג רעיון, לא צריך לפרט ארוכות את התכנית שלך, אלא להראות במה אתה יכול לסייע לפתור את הבעיה, עד כמה זה דחוף, ובאילו מובנים יכול המצב להשתנות", אמר.

הספר כולל מגוון רחב של דוגמאות למיזמים, שנעשו בין היתר על ידי סטודנטים שלמדו את הקורסים שלו. חלק מהם זכו להד תקשורתי, כמו מיזם של זוג סטודנטים שרצה לצמצם את תרבות האלימות במגרשי הכדורגל. הם הצליחו לרתום אליו גורמים שונים, המיזם סוקר בתקשורת וזכה להצלחה. מיזם אחר עליו מספר אדרת בפודקאסט הוא של סטודנטים במכללת HIT, המכשירה בוגרים למקצועות טכנולוגים.

הסיפוק הכי גדול של אדרת הוא כמובן לראות מיזמים של בוגרים שהמשיכו לעסוק ביוזמות שכאלו אחרי סיום הלימודים, כי הם הבינו שזו אחת הדרכים לנסות לייצר עולם טוב יותר. באחרונה מנהל אדרת קמפיין מימון המונים, שבו הוא מבקש לגייס כ-100 אלף שקל. עד כה גויסו למעלה מ-20 אלף שקלים. השתתפות במיזם מקנה זכות לקבל את הספר.

"אני עושה את הקמפיין לא רק כדי לממן את הוצאת הספר, אלא גם כדי לרתום את האנשים לנושא, גם הקמפיין הוא סוג של יזמות חברתית", הוא אמר. הקמפיין יסתיים בסוף אוקטובר.

להאזנה לפודקאסט המלא לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים