החברה שפיצחה את גנום החיטה – הגדול פי חמישה משל בני האדם

"אנחנו מספקים טכנולוגיה חישובית מבוססת ענן של אמזון ווב סרוויסז לחברות העוסקות בתחום החקלאות, המשתמשות בה כחלק מתהליך המחקר והפיתוח, כדי לייעל את תהליכי טיפוח הזנים העתידיים", אמר גיא קול, מייסד-משותף ב-NRGene הישראלית

לפתח גנום שיתאים יותר לתוצאה הרצויה. צילום: Shutterstock

"הטכנולוגיה שלנו יודעת לשחזר ולהרכיב באופן מאוד מדויק גנום של אורגניזם כלשהו, מבלי שיש עליו מידע גנטי קודם. כך, בראשונה בהיסטוריה הרכבנו את הגנום של החיטה. גנום החיטה גדול פי חמישה ומסובך הרבה יותר מזה של בני האדם. לפריצת הדרך הזאת יש השלכות רבות על כל אוכלוסיית העולם, כי חיטה היא מקור מזון חשוב מאוד – יותר מ-20% מהקלוריות שבני אדם צורכים, מקורם בחיטה", אמר גיא קול, מייסד-שותף וסמנכ"ל לקוחות אסטרטגיים, NRGene.

NRGene הוקמה ב-2010, מעסיקה כ-50 עובדים בנס ציונה, בקליפורניה ובקנדה. היא הוקמה במטרה ליצור פתרונות מחשוב לניתוח של ביג דטה בעולם של מידע גנומי (DNA), בעיקר לאפליקציות חקלאיות.

היום, אמר, "המחקר בחיטה מתמקד בשיפור האיכות ובפיתוח זנים עמידים למחלות ולתנאי יובש. זה יאפשר לגדל חיטה במקומות שלא היה ניתן לגדל בהם עד כה, לשפר את האיכות והיבול שלה ולהביא להורדת מחירים לצרכן הסופי. אנו מאוד גאים בכך שכל המחקרים הגנטיים בחיטה בעולם כיום משתמשים בגנום שפוצח על ידינו".  לדברי קול, "המטרה שלנו בפענוח גנום של ירקות, לדוגמה פלפל, היא לפתח גנום, שיתאים יותר לתוצאה הרצויה. פלפל במקור היה קטנטן, אדום וחריף מאד. הפלפל שמגיע היום לסופרמרקט הינו בגדלים, צורות וצבעים שונים ועם ערכים תזונתיים גבוהים. ההבדל בין הפלפלים הוא בגנום, שמכתיב את התכונות שלהם. אנו מאתרים את הגנטיקה הרצויה ודואגים שהיא תיבחר בתהליך ההשבחה".

"אנחנו מספקים טכנולוגיה חישובית מבוססת ענן של אמזון ווב סרוויסז (AWS) לחברות העוסקות בתחום החקלאות, המשתמשות בה כחלק מתהליך המחקר והפיתוח, כדי לייעל את תהליכי טיפוח הזנים העתידיים. הדבר משפר את כמות המזון בעולם, ומאפשר לצרוך פחות משאבים ליצירת אותה כמות גידולים, או יותר", אמר קול. "זה  נדרש מאוד במצב הנוכחי בעולם, שבו יש צורך לייצר יותר מזון מכמות נתונה של משאבים, כמו אדמה, מים ודשנים. החברה מאגדת אנשים מתחומים שונים: עובדים אצלנו אנשי DevOps וגם מומחים באלגוריתמיקה, בתוכנה, בביו-אינפורמטיקה ובמדעי הצמח".

לדבריו, "ניתחנו גנומים של המון בעלי חיים, ביניהם דגים, פרות, כלבים ודולפינים. בכל מחקר המטרה שונה: בפרות, לדוגמה, המטרה הייתה לפתח עמידות למחלות המועברות על ידי קרציות. בכלבים אנו מחפשים את הגנים הגורמים להשמנה, ובדולפינים אנו עוזרים לגני חיות למנוע זיווגי קרובים".

"אנחנו עובדים עם חברות מהגדולות בעולם בתחום. הן מוציאות לשוק כמה זנים חדשים בכל שנה, בעיקר של תירס וגידולים נוספים  – שם משולבות הטכנולוגיות שלנו. עבדנו גם עם מכון בארץ על שיפור כמה סוגי ירקות. המידע שאנחנו מייצרים משמש באופן קבוע לשדרוג מוצרים שהלקוחות שלנו מוציאים לשוק".

קול סיים באומרו, כי "אנחנו משתמשים בהרבה שירותים של AWS: שירותי האחסון Amazon S3, שליטה באפליקציות בדסקטופ במחשבי הלקוחות בצורה מאובטחת באמצעות Amazon AppStream וגם שירותי דסקטופ כשירות (DaaS) בעזרת Amazon WorkSpaces. לכל הלקוחות שלנו יש חשבון ב-AWS והם משתמשים בטכנולוגיות שלנו בדרך זו. זה מאפשר לנו התקנה מאוד מהירה, כי אנחנו מתקינים את המוצר שלנו בחשבון AWS של הלקוח – וזהו. בלא AWS היינו נדרשים לקנות מחשבים במיליוני דולרים ולהציבם בחדרים מותאמים ומקוררים. זה חוסך לנו הרבה מאוד כסף בהקמת חוות שרתים מקומית. בתקופת הקורונה, שבה אנחנו מנועים מלפגוש את הלקוחות שלנו פנים מול פנים – הדבר מקבל משנה חשיבות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים