למידה מתוקשבת: בית ספר במועצה האזורית מטה אשר כדוגמה

בית הספר רגבה שבמועצה הצפונית הוא דוגמה טובה להצלחת הלמידה המתוקשבת ● עדי הראל, מנהל בית הספר, סיפר על כך בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים

עדי הראל, מנהל בית הספר רגבה במועצה האזורית מטה אשר. צילום פרטי

המועצה האזורית מטה אשר, שממוקמת בגליל המערבי, מאגדת 32 ישובים עם 30 אלף תושבים. אחד מבתי הספר במועצה זו הוא בית הספר היסודי רגבה, שמנקז אליו 520 תלמידים מתשעה מתוך 32 היישובים. כמו בבתי הספר האחרים במדינה, שנת הלימודים, שהחלה בשבוע שעבר, מתנהלת על פי המתווה של משרד החינוך, כאשר תלמידי הכיתות הנמוכות לומדים בעיקר באופן פיזי והיתר בלמידה היברידית, המשלבת שלושה ימי לימוד בכיתות ויומיים למידה מרחוק, המסונכרנת עם הלימודים הפרונטליים.

עדי הראל, מנהל בית הספר מזה ארבע שנים, סיפר בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים על ההכנות לשנת הלימודים ועל הלמידה המתוקשבת בבית הספר, שקיימת בו עוד לפני עידן הקורונה. הראל הוא בעל ניסיון רב בתחום התקשוב בחינוך, ולפני שהגיע לרגבה שימש כמדריך תקשוב במשרד החינוך ולימד בבתי ספר במועצה האזורית מטה אשר.

לדבריו, כדי לתת מענה שלם ללמידה ההיברידית, בית הספר יצר קשר עם המרכזים הקהילתיים בישובים שמהם מגיעים התלמידים, כדי שבימי הלמידה מהבית הם יוכלו לעשות זאת ביחד עם חברים, במתנ"ס או במקומות שהיישובים יקצו להם.

הוא ציין כי בית הספר נערך מראש לצורת למידה זו. "זה שינה את מערכת השעות שלנו והתאמנו אותה למסגרות החדשות" הסביר הראל. "הלימוד בזום נערך בשעתיים הראשונות של היום, כדי שהתלמידים שמגיעים לבית הספר והתלמידים שנשארים בבית יוכלו ללמוד ביחד. בהמשך היום, הלמידה היא מקצועית, תוך עבודת חקר עם דגש רב על שיתופיות, רגש, הכלה וקשר עם התלמידים".

"על סמך הלקחים מהשנה שעברה, הגענו למסקנה שאנחנו עובדים על פי מיומנויות, ופחות שמים דגש על ידע", אמר הראל. "הקורונה ללא ספק האיצה את תהליכי האוריינות הדיגיטלית אצלנו, וזה איפשר לנו לבחון טוב יותר את חומרי הלימוד. אם בעבר עבדנו בעיקר על תחומי הדעת, כיום הלמידה חוצה תחומים, משלבת את הלמידה בכיתה, שהיא כיתה מתוקשבת, ובבית, ומדגישה ערכים ומיומנויות חברתיות בצורה מאוד אישית ויצירתית, מבלי לפגוע בידע".

איך מייצרים מיומנויות חברתיות בעידן הזום והקורונה, שאינו מאפשר מגע פיזי?
"הזום הוא פלטפורמה, ואנחנו יוצרים עבורו תכנים ומסרים של אכפתיות, דאגה לתלמיד, שיתוף חוויות אישיות והרבה מאוד הכלה ונתינה, עם דגש על הרגש".

לדברי הראל, הלמידה מרחוק משנה גם את שיטת הערכת התלמידים: "התעודה עם הציונים המספריים כנראה תהיה בקרוב נחלת העבר. כמו כן, מספר מקצועות הלימוד פחת".

מחשב לכל מורה – גם במועצה האזורית מטה אשר

לפני ארבע שנים צורף בית הספר רגבה לתוכנית מחשב לכל מורה של קרן אתנה, המציידת את המורים והמורות במחשבים ניידים ובהכשרה של 120 שעות. המועצה האזורית מטה אשר היא הרשות המקומית היחידה שמחדשת למורים את המחשבים, יחד עם קרן אתנה, בכל ארבע שנים.

הראל אמר בראיון כי מתן מחשב לכל מורה הוא דבר בסיסי והכרחי. "המחשב משמש את המורה קודם כל לניהול מערך הלימודים, דיווחים, מעקב תלמידים ועוד, ובנוסף מהווה חלק בלתי נפרד ממערך התקשוב בבית הספר. המורה מעביר את השיעורים בכיתה בשילוב המחשב שלו והמחשבים של התלמידים", הוסיף.

יצוין שבית הספר רגבה דאג לצייד גם את כל התלמידים בו במחשבים אישיים, בסיוע ההורים והמועצה המקומית, מה שמאפשר לו למקסם את יתרונות הלמידה המתוקשבת.

רגב אופטימי לגבי שנת הלימודים המיוחדת הנוכחית: "כאשר, כמו אצלנו, הן ההורים והן הרשויות מבינים את חשיבות התקשוב בחינוך – הדברים עובדים", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים