מי מפחד מקורונה בכל הקשור בהמשכיות עסקית?

איך מייצרים המשכיות בתקופת אי וודאות עסקית, גם מבחינה טכנולוגית? ● המנהלים צריכים לקבל הכשרה וכלים לניהול מרחוק כדי להפנים את השינוי המהותי, וגם העובדים חייבים להשתנות, אבל העסקים - ימשיכו

06/09/2020 12:50
ניר בר נתן, מנהל חטיבת שרותי הגנת סייבר בקבוצת SQLink. צילום: אפרת קופר

הקורונה איתנו כבר כחצי שנה, ואני נשאל חדשות לבקרים: האם אפשר ואיך מנהלים המשכיות עסקית גם מבחינה טכנולוגית, והתשובה שלי היא שברור שאפשר וגם חייבים. איך עושים זאת?

באופן טבעי, ברגע שעוברים למצב של עבודה מהבית, זה מחייב שינוי בתפישה בקרב בעלי תפקידים בארגון. המנהלים, שעד פרוץ המשבר היו רגילים לתפקד ולנהל פרונטאלית, אמורים לעשות שינוי. מדובר בשינוי נלמד, שאותו צריך להעביר הלאה באמצעות הכשרת המנהלים.

אנחנו מנהלים למעשה שני פנים; פן אחד הינו העובדים, והפן השני הינו המנהלים.

המנהלים, כאמור, צריכים לקבל הכשרה וכלים לניהול מרחוק, כדי להפנים את השינוי המהותי. העובדים מצידם צריכים לחוש באותה תחושת מחויבות ולהפגין רמת אמינות גבוהה למערכת, קרי להתחבר כל יום מהבית למערכות, להמשיך לדווח, לעבוד רגיל ולהראות תוצאות.

הניסיון שלנו מלמד כי המעבר לעבודה מהבית לא רק שלא הוריד את התפוקה, אלה אף העלה את שיעורי הצמיחה. פרויקטי הפיתוח מתקדמים בקצב הנכון, והפיתוח העסקי שומר על איתנות. בסך הכל למדנו שלעבודה מהבית יש גם יתרונות – יש אנשים שמתפקדים טוב יותר בלי היסחי הדעת הקיימים במשרד.

בגלל הקורונה. עבודה מהבית. צילום אילוסטרציה: BigStock

בגלל הקורונה. עבודה מהבית. צילום אילוסטרציה: BigStock

הבנו, כבר בראשית המגיפה, כי המעבר לעבודה היברידית מחייב גם תמיכה וליווי העובדים יותר מתמיד, על ידי מתן כלים וידע לאפקטיביות עבודה וניהול זמן, יצירת מפגשי חברה משותפים אונליין, משלוחים והפתעות ששלחנו לכל אחד.ת עד הבית, כדי לשמור על מחוברות ארגונית טובה.

הניסיון מלמד שאין כל סיבה לבטל פרוייקטים או רכישות צפויות. ההמלצה שלנו היא לקחת בחשבון הוצאות גבוהות יותר (למרות שלרוב לא מדובר בחריגה תקציבית) ולבצע תיעדוף מחדש בבניית התקציב לשנת 2021. אני מעריך שיותר ארגונים יגדילו את נפח הנכסים בסביבות ענן, ובהתאם לכך גם ישפרו את אמצעי האבטחה שלהם לסביבות אלה.

ומה בנוגע לסוגיות אבטחת המידע?

אין ספק שהמעבר לעבודה מהבית, בצורה מלאה או בקפסולות, מחייב כל ארגון להמשיך לשמור על רמת אבטחת מידע גבוהה, ולספק רמת ביצועים גבוהה. יהיו שירותים שייצאו לענן, ויונגשו בצורה מאובטחת לעובדים, הדבר יעניק יותר גמישות בגישה לאפליקציות מרכזיות וגם ישפר ביצועים.

עוד לפני פרוץ המשבר בפועל, ב-SQLink כבר נערכנו לעבור למצב של עבודה חלקית מהבית למרבית העובדים בחברה. בדיעבד התכנית הזאת שיחקה לטובתנו – עיבינו את מערך שרתי ה-terminal והוספנו להם משאבים, כדי שיוכלו לעמוד בעומס של יותר חיבורים. במקביל ביצענו רכש של מחשבים ניידים, והתחלנו להיערך למצב עבודה מהבית, בלי קשר לקורונה ולהגבלות.

עם פרוץ המשבר האצנו מספר תהליכים, שהיו מחויבי המציאות, שכן עברנו ממצב של תכנון עתידי לעבודה מהבית למצב שמחר בבוקר זה קורה ובתפוקה מלאה. היינו צריכים לפעול מהר. קיבלנו החלטה להעביר את המערכת המרכזית של ניהול כח אדם לתצורת ענן, וברמה התשתיתית ביצענו מספר דברים תוך כדי תנועה, בעיקר בהיבט של אבטחת מידע. הקשחנו את כל שרתי מיקרוסופט (Microsoft) עם העדכונים האחרונים, שדרגנו גרסאות firmware ל-Firewall לגרסה האחרונה, והשקענו בהעלאת המודעות של העובדים לנושאי אבטחת מידע, בכל הקשור ל"עשה ואל תעשה" בעבודה מרחוק, קמפיינים של email phishing ועוד.

הכותב הוא מנמ"ר ומנהל חטיבת שירותי הגנת סייבר בקבוצת SQLink

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים