האם הטרנספורמציה הדיגיטלית מיועדת רק לארגוני B2C גדולים?

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, ממשיך לעסוק במיתוסים רווחים, אך כאלה שכדאי להימנע מהם, בכל הקשור לתהליכי המעבר שארגונים רבים מבצעים בימים אלה ● והפעם: גם המיתוס שארגוני B2B וארגוני SMB לא צריכים לעבור לדיגיטל הוא, ובכן, מיתוס

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, דירקטור ב-BDO Digital. צילום: ניב קנטור

בסדרת מאמרים זו אני מנסה לנפץ, ומקווה שמצליח, חמישה מיתוסים. עד כה עסקתי בשניים מהם – הטרנספורמציה הדיגיטלית עוסקת בעיקר בטכנולוגיה ודומה בכל הארגונים. הפעם אני מבקש לנפץ את המיתוס שלפיו היא מיועדת לארגונים גדולים מסוג B2C (ארגון ללקוח). בחלק הרביעי, שיפורסם ביום רביעי הבא, אנתח את ההנחה שלפיה דיגיטל זה חשוב ולכן, כדאי ואף רצוי לעודד הרבה יוזמות מקומיות, ולסיום אבקש לנפץ את המיתוס שלפיו רק מנכ"ל יכול להוביל טרנספורמציה דיגיטלית חוצת ארגון.

כאמור, במוקד חלק זה של סדרת המאמרים עומדת השאלה: האם הטרנספורמציה הדיגיטלית מיועדת רק לארגוני B2C גדולים?

הפיכת הארגון לדיגיטלי היא מסע שכל ארגון חייב לעבור, ללא תלות בענף העסקי שבו הוא עוסק. ארגונים קטנים, גדולים, למטרות רווח, במגזר הציבורי, עמותות, עסקים הפועלים ישירות מול לקוחות הקצה (B2C) או כאלה שפועלים מול לקוחות עסקיים אחרים (B2B) – כל סוגי הארגונים הללו יצטרכו לעבור טרנספורמציה ולהפוך לעסקים דיגיטליים מתישהו, ויפה שעה אחת קודם. כל הענפים העסקיים וסוגי הארגונים יכולים ליהנות מההזדמנויות העסקיות של הטרנספורמציה הדיגיטלית ומצד שני, צריכים להתמודד עם הסיכונים של שיבוש (Disruption) מצד מתחרים. ההבדלים ביניהם הם בעיקר בעוצמת המערבולת הדיגיטלית המתרחשת, בעיתוי שבו זה קורה ובמהירות – האם מדובר בתהליך מידי ומהיר או איטי. ארגונים מתחומי המדיה, הבידור, המסחר, הבנקאות, התחבורה, האירוח, החינוך ועוד – כולם הושפעו מהטכנולוגיות הדיגיטליות, ועל חלקם ההשפעה הייתה חזקה ודרמטית.

מודל ה-Digital Vortex

אחד המודלים החשובים להבנת הנושא הוא מודל המערבולת הדיגיטלית, שפותח על ידי חוקרי בית הספר למנהל עסקים IMD, שקראו לו Digital Vortex והציגו אותו בספר Digital Vortex: How Today's Market Leaders Can Beat Disruptive Competitors at Their Own Game, שפורסם ב-2016. המודל המוצג בספר והמחקר שהוא מבוסס עליו לא משאירים מקום לספק – המערבולת הדיגיטלית משפיעה על כל סוגי הענפים והעסקים. כדאי לכל ארגון לקחת נושא זה בחשבון ולא לחשוב שהפיכת העסק לדיגיטלי מתאימה רק לארגוני B2C גדולים.

מודל זה מסביר מדוע:

  • עיתונים נאלצו לשנות את המודלים העסקיים שלהם ולהפוך לדיגיטליים, בנוסף לעיתון המודפס ולעתים במקומו, כדי להתמודד עם מודלים חדשים לצריכת תוכן, ובמרכזם הרשתות החברתיות.
  • רשתות קמעונאיות נאלצו להיכנס לעולם האי-קומרס כדי להתמודד עם אמזון, eBay, עלי באבא ודומותיהן.
  • ענקי וידיאו כמו בלוקבאסטר, שלא הבינו את השיבוש שהביאו איתם שירותי הסטרימינג דוגמת הולו ונטפליקס, נעלמו מהזירה העסקית.
  • שירותי ההסעה וענף המוניות השתנו דרמטית עם הופעת גט, אובר וליפט.
  • סוכנויות התיירות וענף המלונאות נפגעו כתוצאה מהופעת אתרים כגון Booking.com ו-airbnb.

זוהי רק רשימה חלקית של נפגעי המערבולת הדיגיטלית. כאמור, אין ענף או סוג עסק שחסין בפניה.

מסקנה: מאחר שהמערבולת הדיגיטלית משפיעה על כלל סוגי העסקים והענפים הכלכליים, כל הארגונים חייבים לשקול את מצבם, את עוצמת המערבולת וכיצד הם מצטרפים לעידן הדיגיטלי. הלקוחות מצפים מכל הארגונים שאיתם הם מנהלים קשרים לספק להם חוויה דיגיטלית איכותית, נוחה ומהירה. מגיפת הקורונה רק האיצה את התהליכים ומחייבת כל ארגון, בלי יוצא מן הכלל, לחשב מסלול מחדש ולהחליט כיצד בכוונתו להתמודד, להתחרות ולנצח בעידן החדש. אין לטעות ולחשוב שהטרנספורמציה הדיגיטלית משפיעה רק על עסקים מסוג B2C. היא תגיע גם אל הארגונים האחרים.

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, דירקטור ב-BDO Digital, וכן מרצה באקדמיה בנושאי טרנספורמציה דיגיטלית ואתגרי הניהול בעידן הדיגיטלי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    הכל נכון, רק צריך למצוא את נקודת האיזון הנכונה של יעילות בין העסקת עובדים לבין המעבר לדיגיטל, כי אם במשק תיאורטי כלשהו לא יהיו מספיק מועסקים, לא יהיה בקצה השרשרת מי שירכוש את המוצר או השירות של הארגון הדיגיטלי ולא יווצר ערך מעשי לטרנספורמצייה הדיגיטלית.

אירועים קרובים