"ארבעה מיליארד שקלים לחינוך – ואין שקל אחד למחשבים למורים"

בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים לרגל פתיחת שנת הלימודים קובל אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, על כך שהמדינה לא עושה את המתבקש: העברת תקציב למתן מחשבים ניידים למורי ומורות ישראל

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: יח"צ

"הממשלה הקצתה ארבעה מיליארד שקלים למחשוב ותקשוב מערכת החינוך, אבל בתוכניות שלה אין ולו שקל אחד להענקת מחשבים למורים ולמורות", כך קבל אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה. הקרן מפעילה מזה 13 שנים את פרויקט מחשב לכל מורה, שמטרתו להעניק מחשבים ניידים למורות ולמורים, ובכך לקדם את מעמדם.

בן ארי התראיין לסדרת הסכתים במסגרת הפודקאסט אנשים ומחשבים, שעסקו בלמידה מרחוק, לקראת פתיחתה מחר (ג') של שנת הלימודים.

הוא אמר כי כבר לפני 13 שנים, כאיש עסקים ומנהל בכיר בהיי-טק, הוא הבין שמי שלא תהיה לו הכשרה דיגיטלית יהיה בפיגור לעומת שאר העולם, והדבר נכון על אחת כמה וכמה למורות ולמורים. "כבר אז הבנתי, וכיום אני מבין יותר, שהמורות והמורים הם עמוד השדרה של החברה. כדי שישראל תהיה חזקה אנחנו חייבים מערכת חינוך הכי טובה, כי הילדים שלנו מבלים בבית הספר רוב שעות היום", הוסיף.

פרויקט מחשב לכל מורה מקבל מגן מיוחד בטקס מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים בשנה שעברה. מימין: דפנה תמיר, מנהלת הפרויקט; רוני דיין, לשעבר מנהל אגף הטכנולוגיות במשרד החינוך; ואורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, ויוזם הפרויקט. צילום: ניב קנטור

פרויקט מחשב לכל מורה מקבל מגן מיוחד בטקס מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים בשנה שעברה. מימין: דפנה תמיר, מנהלת הפרויקט; רוני דיין, לשעבר מנהל אגף הטכנולוגיות במשרד החינוך; ואורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, ויוזם הפרויקט. צילום: ניב קנטור

לא מובן מדוע פרויקט בסיסי של הענקת מחשבים אישיים למורים צריך להיעשות על ידי קרן כגון אתנה ותעשיית ההיי-טק ולא להיות פרויקט לאומי, ולהתבסס על תרומות במקום על כסף מהמדינה. כך או כך, עד היום העניקה הקרן יותר מ-25 אלף מחשבים ניידים למורים בבתי ספר ב-170 ישובים. עם זאת, יצוין שמשרד החינוך נותן את ההכשרה לאותם מורים שמקבלים מחשבים, על פי החלטת הרשויות ומנהלי בתי הספר. הסתדרות המורים שותפה לפרויקט מהיום הראשון ובין התורמים הבולטים לו ניתן למנות את קרן האריסון, סילבן אדמס, בנק מסד, כיל, ביטוח ישיר, ושורה של תורמים פרטיים וחברות שביקשו להישאר בעילום שם.

"השינוי האבולוציוני" שגרמה הקורונה

בראיון הסביר בן ארי כיצד הקרן פועלת, ואיך תרומת המחשבים הניידים משפיעה על מעמד המורה ועל איכות הלמידה בבתי הספר. לדבריו, עצם העובדה שהמורה מקבל מחשב משדרג את מעמדו בעיני התלמידים, שנולדו לעולם הדיגיטלי.

הוא ציין כי "הקורונה גרמה לשינוי אבולוציוני. היא שינתה את התפיסה החינוכית, שלא השתנתה מאז המאה ה-19 – ולא רק בישראל". כוונתו היא להבנה של חשיבות החינוך הדיגיטלי, בעידן שבו תחומים רבים בחיים מנוהלים בדיגיטל ופעולות רבות מבוצעות אונליין.

בן ארי העריך שבשנת הלימודים הקרובה תעניק הקרן 3,000 מחשבים למורים ולמורות, עם תוכניות לימוד ומערכות היברידיות. "אבל המאבק שלנו הוא לא על המחשבים, לא על הברזלים, אלא על כך שישמו את המורים בראש סדר העדיפויות", אמר. "ליבי נקרע כאשר אני שומע על ילד שאין לו מחשב כדי ללמוד בלמידה מרחוק, אבל צריך לדאוג שלמורה שלו יהיו הכלים כדי שהוא יוכל ללמד, ולא לבקש טובות מבנו".

כיצד אתה מסביר את היחס המשפיל למורות – הן מצד המדינה והן מצד החברה?
"שובניזם. אם רוב המחנכים היו מורים, היחס היה אחר".

להאזנה לפרקים נוספים בפודקאסט לקראת החזרה ללימודים לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים