בשוק הון שכולו תנודות חדות – מידע בזמן אמת הוא יותר מהכרחי

חברות פיננסיות ובתי השקעות במרדף מתמיד אחר מידע זמין שיאפשר להם להתחרות תוך כדי תנועה, ולקבל החלטות בהתבסס על מידע עדכני ומדויק, שנע במהירות אותה השוק מכתיב ● דטה - אותו מידע אונליין חיצוני ואלטרנטיבי - היא המענה לכך

23/07/2020 11:25
אור לנצ'נר, מנכ"ל לומינטי. צילום: תמרה ברלסקי

מדי יום אנו נחשפים לכמויות של חדשות פיננסיות. החדשות של הבוקר יכולות להינעל באופן שונה לחלוטין בערב. מצב סוער, חסר תקדים ולעיתים מתעתע. גופים פיננסים שהורגלו להישען על דו"חות מעוצבים היטב המשקפים תחזיות הגיוניות, כעת נמצאים בחיפוש אחר מידע מדויק ומהימן להישען עליו, בייחוד כשבונים תחזיות ואסטרטגיה פיננסית לחודשים הבאים.

כקו מנחה, כל חברת השקעה, בנק או משקיע פרטי נשענים על מקורות מידע ענפים – דו"חות רבעוניים, סיכומי השקעות חודשיים, נתוני גדילה של חברות, ועוד. נתונים אלו היו והינם חיוניים ליצירת מסגרת עבודה מדויקת לתכנון השקעות בהווה ובעתיד. אלא שהמידע אליו כולנו הורגלנו, אינו זורם באותו אופן ובאותה תדירות כבעבר, ולעיתים מתקשה להציג תמונת מציאות אמיתית בזמנים בהם המציאות משתנה תדיר. כיום, דו"חות וסיכומי שוק עשויים להיות איטיים בהצגת תמונה רלוונטית לרגע שבו נבדקת המציאות בשוק.

לכן, חברות פיננסיות ובתי השקעות נמצאים במרדף מתמיד אחר מידע זמין שיאפשר להם להתחרות תוך כדי תנועה ולקבל החלטות הנשענות על מידע עדכני ומדויק שנע במהירות אותה השוק מכתיב. הכתובת לכך הוא דטה (מידע אונליין) חיצוני – אלטרנטיבי.

דטה אלטרנטיבי הינו מידע המגיע בתצורות שונות, הנשען על מקורות מידע חיצוניים ופומביים: פעילות במדיה חברתית, תגובות ציבור הצרכנים, מחירים של מוצרים מסוימים, חוות דעות שהועלו לאינטרנט, ועוד. אלו מעניקים ומציירים תמונת מצב מעודכנת שעליה ניתן לבנות תחזית פיננסית מדויקת יותר. זמינות המידע אונליין והעובדה שהוא נאסף ב"לייב", בונים תמונת מצב אמיתית ונכונה לאותו הרגע.

ניקח לדוגמה את תחום ההלוואות. כל בנק בוחן את הנתונים המונחים לפניו בכדי לסקור מקרוב את רמת הסיכון במתן ההלוואה. כיום, בנקים ברחבי העולם פונים למקורות דטה אלטרנטיבי, לפני אישור הלוואה. בין אם בתגובות במדיה החברתית או לבחינה מדוקדקת של מחירים בתחומי האי-קומרס או אפילו לחוות דעת ונתוני אספקה שנמצאים ברשת. דו"חות אשראי אמנם מסייעים ומעניקים מידע, אך ככל שתמונת המצב רחבה יותר, כך מסוגל בנק לקבל החלטה לגבי הלוואה בדיוק רב יותר, ולעיתים קרובות אף הוגנת יותר.

משבר הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה: הצורך בדטה אלטרנטיבי רק גובר

במחקר שפורסם על ידי אגודת גריניץ' (Greenwich Associates) עלה כי בשנת 2019 בלבד, הרבה לפני משבר הקורונה, עלה התקציב הגלובלי המיועד למקורות דטה אלטרנטיבי ב-52%. 74% מהחברות שהשתתפו בסקר זה העידו כי מקורות מידע חיצוניים ודטה אלטרנטיבי השפיעו באופן ניכר על תהליך קבלת ההחלטות ועל אסטרטגיית ההשקעות. כעת, כשאנחנו בעיצומו של משבר פיננסי, השימוש והצורך בדטה אלטרנטיבי רק גובר.

גופים פיננסים שפיתחו תשתיות דטה רחבות יכולים לבנות אסטרטגיות מדויקות ומהירות יותר מאשר אותם גופים שנצמדו למקורות המידע המסורתיים. דטה אלטרנטיבי מהווה מקור מידע מהימן אך בכדי להגיע ולשאוב מיתרון זה, חייבים להבין בדטה או לבנות תשתית שתוכל לפרש את מקורות המידע מקרוב. כשמדובר בדטה מעולם האונליין דרושה אנליזה מדויקת. המידע מגיע באופן לא סדור כשהוא בעצם "חי", ובכדי שגוף פיננסי יוכל לבסס עליו החלטות בזמן אמת, נדרשים בחינה וניתוח אשר נעשים תוך שימוש בכלים המבוססים על בינה מלאכותית ולמידת מכונה. בנוסף, כללי שמירה על פרטיות המידע באים יד ביד עם שאיבת המידע, ועל כך חייבים להקפיד. 

לדטה אלטרנטיבי יתרונות רבים, בייחוד בזמנים סוערים ותנודתיים, בהם המספרים בלבד אינם משקפים את תמונת השוק האמיתית. בעזרת מקורות דטה אלו, כל גוף פיננסי, בית השקעות או בנק נהנים מתחזיות מדויקות יותר, ויכולים לקבל החלטות זריזות ונכונות. הסתכלות אל מעבר למסורתי ולשגרתי תעניק לגופים את המקפצה הנכונה עימה יוכלו להתקדם במהירות, לשגשג ולקבל כל החלטה שתביא עימה רווח עסקי וציבורי.

הכותב הוא מנכ"ל חברת לומינטי נטוורקס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים