המשך הפרויקט: מהנדסות בהיי-טק מספרות

שש מהנדסות מספרות כיצד זה להיות נשים בתחום יחסית גברי, האם הן נתקלו באפליה ומה על התעשייה לעשות כדי לתקן את המצב ● חלק ב'

נשים מדברות היי-טק ושוויון. צילום אילוסטרציה: BigStock

לירון גולדשטיין

תפקיד: "מנהלת פרויקטים ומנתחת מערכות מידע במחלקת האי-קומרס של אלעד מערכות. במסגרת תפקידי אני מנהלת פרויקטים במסחר דיגיטלי לחברות הגדולות במשק – משלב ההקמה ועד לטיפול השוטף, מגדירה צרכי הלקוח, מלווה את הפרויקט עד להקמתו ומשלבת מערכות טכנולוגיות חדשות בטכנולוגיה הקיימת של הלקוח".

כיצד הגעת לתחום ההנדסה? "תמיד נמשכתי למתמטיקה ומספרים, ואהבתי גם לעבוד עם אנשים. החלטתי לבחור במקצוע הנדסה תעשיה וניהול בהתמחות מערכות מידע, שמאחד את הכל יחד".

לירון גולדשטיין, מנהלת פרויקטים ומנתחת מערכות מידע במחלקת האי-קומרס של אלעד מערכות. צילום: אורן גולדשטיין

לירון גולדשטיין, מנהלת פרויקטים ומנתחת מערכות מידע במחלקת האי-קומרס של אלעד מערכות. צילום: אורן גולדשטיין

האם לדעתך יש מספיק נשים בתחום? "בתחום ההנדסה אני לא נתקלת בהרבה נשים. כנראה שיש להרבה נשים רתיעה מסוימת ממנו, והן, ובחברה בכלל, נוטים לחשוב שמדובר במקצוע גברי ופחות אטרקטיבי לנשים".

מה צריך לעשות כדי לעודד יותר נשים להיכנס לתחום הזה? "יותר נשים צריכות לשבור מוסכמות ולהבין שאנחנו, כנשים, יכולות לעשות הכול – במיוחד אימהות, שבשגרת היום יום מחויבות במולטי טאסקינג, מנהלות לוחות זמנים ומשימות שוטפות, ובין לבין מצליחות לנהל חיי חברה ומשפחה. לאישה כזו, ניהול של פרויקט נוסף עם מחזור עסקי של כמה מאות מיליונים יהיה 'על הדרך'".

לינה קרסקו

תפקיד: "מפתחת צד שרת בכירה בחברת הסושיאל גיימינג סייפליי (SciPlay). אני עובדת בחברה ארבע שנים. סייפליי מפתחת משחקים למובייל ול-ווב, ואני חלק מהצוות שאחראי על הפיתוח בצד השרת, כאמור. התפקיד כולל קבלת דרישות פיתוח והבנתן, זיהוי בעיות פוטנציאליות ופתירתן לפני הפיתוח, וכן עבודה משותפת ותקשורת עם צוותים אחרים".

איך הגעת לתחום ההנדסה? "בתור ילדה, תמיד אהבתי מתמטיקה, נהניתי לפתור בעיות לוגיות. ההורים שלי זיהו את ההתעניינות והחלו לכוון אותי לתחום הזה. בתיכון למדתי מדעי המחשב, בצבא השתלבתי בתחום המחשבים ובתואר בחרתי בתחום קרוב, מתמטיקה שימושית, מתוך ההנחה שזה יפתח עבורי יותר הזדמנויות. לא התחרטתי על הבחירה הזו לרגע. כבר בשנה האחרונה של הלימודים באוניברסיטה התחלתי לעבוד בתחום בחברת היי-טק.

על אף שהתפקיד שלי לא תמיד קל – במיוחד כשמשלבים אותו עם משפחה וילדים, והוא דורש הרבה ריכוז, ובזמן פרויקטים גדולים גם לפעמים עבודה מעבר לשעות הרגילות, אני מאוד אוהבת ונהנית ממה שאני עושה".

לינה קרסקו, מפתחת צד שרת בכירה בסייפליי. צילום: יח"צ

לינה קרסקו, מפתחת צד שרת בכירה בסייפליי. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש מספיק נשים בתחום? "אצלנו, בסייפליי, יש יחסית הרבה מהנדסות, הרבה יותר מאשר בחברות אחרות בתעשייה, אבל עדיין, הייתי רוצה לראות יותר. אם נסתכל על חברות היי-טק אחרות, אני יכולה להגיד בוודאות שיש מעט מאוד נשים בתחום".

מה צריך לעשות כדי לעודד יותר נשים להיכנס לתחום הזה? "זה צריך להתחיל בבית, כמו שהיה אצלי. כמו כן, כדי שאישה שהיא גם אמא תוכל לעשות קריירה בהיי-טק, היא צריכה לקבל תמיכה מלאה בבית. כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים גם לשנות גישה בחינוך של הבנים שלנו. צריכים להראות דוגמה אישית לילדים – שכל מה שאמא מסוגלת לעשות בבית גם אבא יכול, ושהם מגבים האחד את השנייה במאת האחוזים. לי יש מזל – יש לי בעל מבין ותומך, אז זה יותר קל.
גם המנהלים צריכים לתמוך ולאפשר יותר עבודה מהבית. הקורונה הוכיחה לכולנו שעבודה מהבית יכולה להיות אפילו יותר יעילה מאשר במשרד".

ורה טירקלטאוב

תפקיד: "אני מתכנתת צד שרת בפנגו – חברה שידועה בשל פעילותה בעולם החנייה, אבל היא מציעה הרבה שירותים נוספים: תשלום בחניונים ובכבישי אגרה, חילוץ רכב, תיקון פנצ'רים, איסוף הרכב לטסט ומעורבות בערים חכמות. תחומי האחריות שלי כוללים פיתוח ושילוב של מודולים ופרויקטים חדשים, שמירה על תקינות הקוד הקיים, וכן איתור שגיאות ותיקונן".

איך הגעת לתחום ההנדסה? "הדבר שאדם החליט לעשות בחיים צריך להיות משמעותי והכרחי עבור אנשים אחרים, עליו להביא תועלת אמיתית. אתה יכול לשפר את עצמך כמה שתרצה ולטעון שהדבר החשוב ביותר הוא עולמך הפנימי העשיר, אך למעשה, לכל מה שקורה במוחו של אדם אין שום משמעות אם הוא לא מניב פירות אמיתיים ומוחשיים, המשפיעים על החיים והתפתחות החברה בכללותה. באופן אובייקטיבי, אדם הוא עבודתו, זו התוצאה הסופית של המאמצים שהוא עשה.

תכנות הוא ללא ספק פעילות יצירתית – כשאתה מתמודד עם משימות שונות, עליך למצוא פתרונות אלגנטיים, בעוד שככל שהרמה גבוהה יותר כמקצוען, ביכולתך להשיג יעדים מורכבים יותר ולא סטנדרטיים. מה שמשך אותי בתחום הוא שהוא מתקדם ומשתפר כל העת, וכדי להישאר מומחה מוסמך, יש להקדיש חלק ניכר מהזמן להיכרות עם טכנולוגיות ופיתוחים חדשים.

עם זאת, בנוסף למשימות יצירתיות, פעילויות המתכנת כוללות הרבה שגרה, וחלק ניכר מזמן העבודה מבוזבז על חיפוש אחר שגיאות בקוד וניפוי באגים.
אבל מה שהכי חשוב וקבע את הבחירה שלי הוא שאני אוהבת תכנות. אני אוהבת את העבודה שלי ומאוד נהנית".

ורה טירקלטאוב, מתכנתת צד שרת בפנגו. צילום: יח"צ

ורה טירקלטאוב, מתכנתת צד שרת בפנגו. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש מספיק נשים בתחום? "יש הרבה נשים שאני מכירה מעולם ההיי-טק, ובחברה שבה אני עובדת יש עוד מתכנתות נשים, לצדי.

המתכנתת הראשונה בתולדות האנושות היא אישה – עדה לאבלייס, בתו של המשורר הדגול הלורד ביירון. במשך זמן רב, התכנות, כמו כמעט כל ההתמחויות הטכניות, הייתה פררוגטיבה של גברים, אך כעת זה לא ממש כך, ואם לאישה יש רצון לתכנת, היא עשויה בהחלט להגיע לגבהים בזה".

מה צריך לעשות כדי לעודד יותר נשים להיכנס לתחום הזה? "בפינלנד קיימת תנועת ריילס גירלז – יוזמה ללמד בנות את יסודות התכנות, להראות עד כמה יכולה העבודה בתחום זה להיות מעניינת ולשכנע אותן להאמין ביכולותיהן. לגוגל יש סדרה שלמה של אירועי נשים בתחום הטכנאות ואת קמפיין Made With Code, שמטרתו למשוך ילדות ל-IT. בישראל יש פרויקט מאוד מעניין, אליסקוד – בנות לומדות תכנות. עמותת אליסקוד הוקמה במטרה לתת מענה חינוכי, תעסוקתי ומגדרי בעולם הטכנולוגי. פרויקטים כמו אליסקוד והתעניינות בטכנולוגיה יאפשרו לכל הנשים המעוניינות בכך להיכנס לעולם ההיי-טק ולהצליח".

לחלק א' לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים