השפעת הקורונה על ענף ה-IT – מכה קטנה בכנף?

התוצאות העסקיות של חברות ה-IT הגדולות ברבעון הראשון של השנה מעידות שבניגוד לחשש שקינן בלב רבים, הענף צפוי לשרוד את המשבר די טוב ולהתאושש במהירות

יש מקום לאופטימיות. צילום אילוסטרציה: BigStock

אתמול (ד') פרסמנו כאן את סיכום עיקרי התוצאות העסקיות של חברות ה-IT הגדולות שנסחרות בבורסה בתל אביב לרבעון הראשון של השנה. מעבר להשוואה המספרית בין הכנסות ורווחיות החברות, התוצאות של רבעון זה מאפשרות ללמוד, ולו במידה מסוימת, כיצד משבר הקורונה השפיע על ענף ההיי-טק. זאת, מאחר שהדו"חות מתייחסים לחודשים ינואר-מרץ, שבחלקם השפעת הנגיף הייתה ניכרת מאוד.

שיחה עם גורם בכיר בענף ה-IT, בעל ניסיון ניהולי רב, שניתח את הדו"חות של החברות, מביאה למסקנה הדי אופטימית כי התחום שרד את המשבר. אותו גורם אומר שבסך הכל, ענף ה-IT קיבל מכה קטנה בכנף, ואין ספק שהוא יתאושש מהמשבר בחודשים הקרובים.

הדבר בא לידי ביטוי גם בדו"חות הכספיים בכך שהשינויים, אם בכלל, הם מינוריים והתוצאות סבירות. כל החברות התייחסו בדו"חות למשבר הקורונה ודיווחו על ההיערכות הפנימית שלהן, לרבות הוצאת שיעור ניכר מהעובדים לחל"ת, והתאימו את התחזיות הפיננסיות למציאות. אולם, אף לא אחת מהן מצפה להעמקת המשבר ולתוצאות קיצוניות כלפי מטה ברבעון הנוכחי או בהמשך השנה.

ההערכה של הגורם תואמת לאלה של יועצים ומומחים אחרים, שהתייחסו לנושא ללא קשר ישיר לתוצאות שפורסמו. יש לכך כמה סיבות, שהמרכזית שבהן היא שהקורונה העלתה את החשיבות של הטכנולוגיה והצורך בשימוש בדיגיטל, מה שהיטיב עם החברות עוסקות בתחום. זה הוכח קודם כל בהקשר של היכולת של מרבית הארגונים להמשכיות עסקית, על ידי עבודה מהבית ויישום טכנולוגיות שונות, שאפשרו למרבית החברות שעוסקות במתן שירותים חשובים להמשיך ולעבוד.

האם גם תקציבי ה-IT "ימותנו"?

כאן נשאלת השאלה: האם העובדה שאנחנו במיתון, שהערכות רבות מדברות על כך שהוא יילך ויעמיק, תשפיע על תקציבי ה-IT? אותו גורם ששוחחנו אתו סבור שיש הבדל מהותי בין המשברים של תחילת המילניום ושל 2008-2009 למשבר הנוכחי. "במשברים הקודמים נעשו קיצוצים בתקציבי ה-IT על ידי הממשלה וגופים גדולים במשק. לממשלה יש נוכחות גדולה מאוד בשוק ה-IT, של יותר מרבע מכלל הפעילות בו. לעומת זאת, בקורונה ראינו את ההשקעה האדירה שהממשלה עשתה בתקשוב. משרדי הממשלה ככל הנראה לא יקצצו בתקציבי ה-IT, וזו בשורה טובה מאוד לחברות בענף", אומר הגורם.

המגזר השני הדומיננטי מבחינת צריכת שירותי IT הוא זה הפיננסי. בהנהלות של ארגונים גדולים במגזרים מובילים כמו הפיננסים יש בפירוש לחץ של בעלי המניות והמנהלים להשקיע בטכנולוגיה, על מנת להמשיך את התהליכים שהחלו בזמן הקורונה. מדובר בחלק מתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית שהחלו בארגונים לפני המשבר ואילוצי התקופה האיצו אותם. הארגונים צברו נכסים דיגיטליים חשובים ביותר והנהלות מבינות שנכסים אלה יכולים לסייע להם לשרוד את המשבר טוב יותר.

על רקע זה, ההערכה של אותו גורם היא שההשקעות ב-IT במגזר הפיננסי יחזרו לרמה שלפני הקורונה בתוך חודשיים. אולם, הוא מציין, המגזר הזה לא אחיד: כך, למשל, בנק לאומי נמצא מבחינה זו בהולד. זאת, לאחר שעוד לפני הקורונה הוא ביצע תהליכי ייעול, בהם שחרור 200 עובדי מחשוב וצמצום מטה ההנהלה. אחת הסיבות לכך היא עצירת פרויקט הסבת מערכות הליבה, שהיה אמור להיות אחד מפרויקטי הדגל, ובחינתו מחדש. אבל ההערכה היא שבנק לאומי לא יוכל להישאר מאחור, ובטווח הנראה לעין ימשיך לממש תוכניות שונות בתחום ה-IT.

אישוש נוסף לתחזית האופטימית הוא בדמות סדרת הכנסים הווירטואליים שאנשים ומחשבים שידרה בחודשים האחרונים ותוסיף לשדר. בכנסים אלה, מנמ"רים מספרים על הפעולות שביצעו למעבר לעבודה מהבית, פעילותם בתקופת הקורונה וההיערכות שלהם להמשך השנה. כולם ציינו שגם במהלך המשבר הם לא זנחו את הפרויקטים והתוכניות שבתכנון והם מקווים להמשיך לממש אותם בחודשים הקרובים.

השורה התחתונה: התוצאות העסקיות של הרבעון הראשון של השנה הראו שהמשבר לא זעזע את ענף ה-IT, בוודאי שלא בהשוואה לענפים אחרים. אם החזרה לשגרה במשק תימשך, הרי שצפוי שנראה ברבעונים הבאים תוצאות חיוביות, כמו בתקופה שלפני הקורונה. החזרה לשגרה היא אמנם אתגר לא פשוט, אבל כמו שענף ה-IT עבר את "פרעה" – המשברים הקודמים, כך הוא יעבור גם את "זה" – משבר הקורונה.

.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב מרגלית

    2021 - מדינת ישראל תחשב באמת ל אומת היי-טק, חינוך, בריאות, ממשל - הכל עובר שיפוץ למעבר לאומה חכמה דיגיטלית באמת נגמר, מת "סמוך יהיה בסדר" דור המדבר הסתיים, בברכה, יעקב מרגלית, ניצול שואה

אירועים קרובים