דווקא עכשיו: הזדמנויות עסקיות לחברות היי-טק ישראליות באריזונה

המדינה בארצות הברית, שגובלת בקליפורניה, מעוניינת להיות אבן שואבת לחברות ישראליות בתחומים כמו אגרו-טק, בריאות דיגיטלית ותחבורה חכמה ● שיחה עם דוד יערי, מנהל לשכת המסחר וההשקעות החדשה שלה בתל אביב

דוד יערי, מנכ"ל לשכת המסחר וההשקעות אריזונה-ישראל. צילום: דוידי וורטמן

מדינת אריזונה שבארצות הברית פתחה נציגות בישראל כדי לקדם את הקשרים הכלכליים שבינה לבינינו, בדגש על התחום הטכנולוגי. הנציגות החדשה היא חלק מהמאמצים של אריזונה להפוך למרכז היי-טק, ובאה לאחר שגם שם הבינו את הכדאיות שבשיתוף פעולה עם אומת הסטארט-אפ. אריזונה אולי לא תהיה מרכז היי-טק כמו עמק הסיליקון בקליפורניה (שתי המדינות גובלות זו בזו) או ניו-יורק, אבל לפי דוד יערי, מנהל אותה נציגות, בהחלט יש לה מה להציע – גם עכשיו, בימים שבהם מתחילה ההתאוששות ממשבר הקורונה.

שטחה של אריזונה גדול פי כמה מזה של ישראל, אך כשבוחנים את גודל האוכלוסיות ואת התל"ג רואים קווי דמיון בין שתי הטריטוריות: אוכלוסיית המדינה שבדרום-מערב ארצות הברית מונה כ-7.5 מיליון איש לעומת כתשעה מיליון אצלנו, והתל"ג שלה עומד על כ-300 מיליארד דולר – 100 מיליארד פחות מזה שלנו. לדברי יערי, "היקף הסחר שבין שתי המדינות עמד ב-2018 על 460 מיליון דולר. אני מאמין שבזכות הנציגות שלנו בישראל, בעוד כחמש שנים יותר מנכפיל את הסכום והוא יעלה על מיליארד דולר".

יערי ציין כי "יש עוד דברים שמקשרים בין שתי המדינות ומה שחשוב יותר הוא שיש בה הזדמנויות עסקיות רבות לחברות טכנולוגיה מהארץ. מאז שהמושל הנוכחי, דאג דוסי, נבחר ב-2015, מדינת אריזונה עוברת שינויים מהפכניים בתחום הפיתוח הכלכלי וקידום הענפים הטכנולוגיים. דוסי מחק את הגרעון התקציבי של כמיליארד דולר שאריזונה הייתה בו כשהוא נכנס לתפקיד. הסיבה לכך היא שמהיום הראשון, הוא שם דגש על גידול הפעילות הכלכלית, על משיכת משקיעים וחברות, באמצעות יצירת מסגרת כלכלית ידידותית לעשיית עסקים. הגידול בפעילות הכלכלית הביא לעלייה בגביית המסים על ידי המדינה. הוא הצליח בכך. יש מעבר מתמיד של חברות מכל ארצות הברית לאריזונה, ובמיוחד של חברות היי-טק מקליפורניה השכנה. אינטל היא כיום המעסיק הגדול ביותר במדינה, ומלבדה פועלות שם חברות טכנולוגיות רבות בתחומי התעופה והחלל, הצבא והביטחון, הקלין-טק והאגרו-טק".

האם אתם מקדמים תחום כלשהו באופן מיוחד?
"אם הייתי צריך להשים אצבע על תחום טכנולוגי מיוחד, הייתי שם אותה על ניידות, וכשאני אומר ניידות אני לא מתכוון למובייל, אלה למושן – תנועה, תחבורה חכמה, וזה כולל מכוניות אוטונומיות, רכבים חשמליים, מזל"טים ועוד".

אילו הזדמנויות עסקיות אריזונה מציעה לחברות טכנולוגיות ישראליות?
"הקמנו את הנציגות בתל אביב לאחר שגם המושל וגם לשכת המסחר של אריזונה, שמקדמת את הפיתוח הכלכלי של המדינה, הגיעו למסקנה ששיתוף פעולה עם ישראל יקדם את המאמצים שנעשים שם להקמת תעשייה טכנולוגית גדולה ומשגשגת. כמו כן, הקמנו את המשרד מתוך אמונה שלתעשייה הטכנולוגית הישראלית יש מה לחפש באריזונה, שהן יכולות להרוויח שם. ההוכחה לכך היא העובדה שכבר עתה יש 20 חברות ישראליות שפועלות באריזונה.

דוגמה לשיתוף פעולה היא בתחום האקו-מושן. הנציגות שלנו בישראל מהווה שותף לקהילת האקו-מושן הישראלית – ארגון של משרד התחבורה ורשות החדשנות, שמיועד לקדם סטארט-אפים בתחום התחבורה החכמה.

יש הזדמנויות עסקיות גם בתחום הרפואה הדיגיטלית, שכן יוקר המחיה הזול יחסית הופך את אריזונה לאבן שואבת לפנסיונרים, שנזקקים לשירותים אלה יותר ויותר.

אריזונה מציעה הזדמנויות גם לחברות בתחום האגרו-טק. מדובר במדינה מדברית וההתמחות של התעשייה הישראלית בחקלאות מדברית הופך אותנו לשותפה מאוד מתאימה כמקור לידע בתחום זה. בהקשר זה יש לציין שמאחר שאריזונה היא המדינה עם הכי מעט ימי גשם בשנה בארצות הברית, יש בה הזדמנויות רבות בתחום האנרגיה הסולרית.

ככלל, אריזונה יכולה לשמש עבור חברות ישראליות מקום טוב לביצוע פיילוטים, בגלל ההקלות שהיא מציעה לעסקים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים