הבנק העולמי: "הכלכלה הדיגיטלית חיונית לפלסטינים – ליציאה מהמשבר"

דו"ח של הבנק מצביע על ההשפעות החריפות של משבר הקורונה בגדה וברצועת עזה וקובע: "הכלכלה הדיגיטלית יכולה להתגבר על מכשולים גיאוגרפיים, לטפח צמיחה כלכלית וליצור הזדמנויות עבודה טובות יותר עבור פלסטינים"

האם המענק באמת ישפר את הגישה לאינטרנט בגדה וברצועה, או שמדובר בטיפה בים? צילום אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה היכה חזק גם אצל הפלסטינים, והמצב בגדה המערבית וברצועת עזה, שהיה לא טוב לפני הנגיף, הורע עוד יותר בעקבותיו. כך, הכלכלה הפלסטינית צפויה להתכווץ השנה בשיעור של בין 7.6% ל-11%, לעומת צמיחה של 1% אשתקד – כך לפי דו"ח המעקב הכלכלי של הבנק העולמי, שפורסם היום (ב'). מחברי הדו"ח מציינים כי ההיי-טק והכלכלה הדיגיטלית יכולים לסייע ליציאת הרשות הפלסטינית ושלטון החמאס בעזה מהמשבר.

התחזית של הבנק העולמי לגבי מצב הרשות הפלסטינית ואזרחיה בעתיד הקרוב לא אופטימית, בלשון המעטה: מצבה הפיסקלי של הרשות צפוי להיות קשה יותר ויותר, בעקבות ירידה בהכנסות והגדלה משמעותית של ההוצאות הציבוריות לצרכים הרפואיים, החברתיים והכלכליים. אפילו עם הקצאות מחדש של הוצאות מסוימות, פער המימון עלול לגדול באופן מדאיג – מ-800 מיליון דולר ב-2019 ליותר מ-1.5 מיליארד השנה, על מנת לתת מענה הולם לצרכים שנובעים מהקורונה.

מצבם הכלכלי של הפלסטינים צפוי אף הוא להינזק קשות ובבנק העולמי חוזים כי שיעור משקי הבית העניים צפוי לעלות השנה ל-30% בגדה המערבית, לעומת יותר מרבע לפני המשבר, ול-64% בעזה. נתון בולט הוא שיעור האבטלה בקרב צעירים, שעומד על 38% – הרבה מעבר לממוצע במזרח התיכון ובמדינות צפון אפריקה. עוד הם מציינים כי הפוטנציאל של הכלכלה הפלסטינית נותר מוגבל בשל מגבלות על תנועת אנשים וסחורות, כתוצאה מהמגבלות שמטילה ישראל.

פיגור גדול בתשתיות הדיגיטליות

על פי מחברי הדו"ח, הפתרון הוא בכלכלה הדיגיטלית, שיכולה לסייע בגישור על הפער וביצירת מקומות עבודה. קנתן שנקר, מנהל אזורי של הבנק העולמי בגדה המערבית, אמר כי "הכלכלה הדיגיטלית יכולה להתגבר על מכשולים גיאוגרפיים, לטפח צמיחה כלכלית וליצור הזדמנויות עבודה טובות יותר עבור פלסטינים. עם האוכלוסייה הצעירה המנוסה בתחום הטכנולוגי, הפוטנציאל הוא עצום. עם זאת, פלסטינים צריכים גישה למשאבים הדומים לאלה של שכניהם, והם צריכים להיות מסוגלים לפתח במהירות את התשתית הדיגיטלית שלהם".

הדו"ח מדגיש כי תשתית דיגיטלית מהווה בסיס להתפתחות כלכלה דיגיטלית. בתקופה בה מדינות אחרות שוקלות את השימוש בדור 5, השטחים הפלסטיניים הם בין המקומות האחרונים במזרח התיכון המשתמשים בדור 3 בגדה המערבית ובדור 2 בעזה. עוד צוין כי המפעילים הפלסטיניים נמצאים בעמדת נחיתות מבחינה תחרותית, עם מגבלות על הגישה לספקטרום התדרים, האתרים לכיסוי הרשת ויבוא ציוד טלקום מסוים. הם מתחרים מול מפעילים שיכולים להציע שירותי / LTE G4 ללא רישיון בגדה המערבית ו- G3 בעזה, למי שקרוב לרשתות ישראליות (באמצעות כרטיסי SIM ששולמו מראש).

ככלל, לדברי שנקר, "כאשר מגפת הקורונה נמצאת בחודש השלישי שלה, המשבר משפיע על חייהם ועל פרנסתם של הפלסטינים. הרשות הפלסטינית פעלה מוקדם ובהחלטיות להצלת חיים. עם זאת, מספר שנים של ירידה בתמיכת התורמים והגבלת האמצעים הכלכליים הקיימים הפכו את יכולתה של הרשות להגן על הפרנסה למשימה מונומנטלית. לכן, תמיכה חיצונית תהיה קריטית כדי לסייע בצמיחת הכלכלה הפלסטינית בתקופה חסרת תקדים זו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים