פנייה למשרד הבריאות: שתפו נתונים מלאים על הקורונה – לטובת מחקר

אסף בר, מנכ"ל איטרניטי, יזם פנייה למשרד הבריאות, בבקשה שיאפשר שיתוף של נתוני התחלואה המדויקים בנגיף, כדי שחברות מדעי נתונים יוכלו לבצע מחקרים ובכך לסייע במאבק בו ● משרד הבריאות: מאגר קורונה למחקר ייפתח בקרוב וכל הארגונים מוזמנים לשתף מידע

אסף בר, מנכ"ל איטרניטי. צילום. רמי זרנגר

פנייה שנשלחה בסוף השבוע למשרד הבריאות מבקשת ממנו לחשוף את נתוני התחלואה המלאים בקורונה, כדי שחברות שמתמחות בתחום יוכלו לבצע על בסיסו מחקר אנליטי מעמיק ולשתף אותו עם המשרד. לדברי יזם הפנייה, מנכ"ל איטרניטי, אסף בר, הדבר יניב תועלת לציבור.

בר שלח את המכתב לראשי מערכת הבריאות, ובראשם לשר היוצא, יעקב ליצמן, ולמנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. הוא מבקש מהמשרד לחשוף לא רק את נתוני התחלואה בקורונה, כי אם גם במחלות נוספות, כמו שפעת. הפנייה מעוררת שאלות בדבר פרטיות האזרחים, ובר הדגיש כי כל המהלך צריך להתבצע תוך שמירה עליה.

לדבריו, הפנייה נעשתה על דעת ובשיתוף בכירים במערכת הבריאות וראשי חברות היי-טק שעוסקות בתחום ה-BI והאנליטיקה. הם סבורים, כמו בר, שחשיפת המידע המלא הקיים במשרד תסייע לממשלה במלחמה בקורונה ולהיערך טוב יותר להתפרצויות דומות בעתיד.

"מדינת ישראל התברכה במדענים ואנשי יזמות, ששנים רבות מבצעים מחקרים ועבודות לקידום ושיפור תחום הבריאות ותחומים נוספים", צוין במכתב. "עם כל הכבוד הראוי לעבודתם המעולה של המדענים והיזמים, בעשור האחרון קיימת טכנולוגיית מדע הנתונים, שבאמצעותה ניתן להריץ אלפי מודלים ואלגוריתמים מורכבים. שימוש במדע הנתונים בתקופה הנוכחית הכרחי להשלמת נעלמים רבים וקידום אסטרטגיית ההתנהלות במגפה".

בר הוסיף כי לדעת מומחים, תחקור אנליטי עמוק, למידת הנתונים ופרדיקציה ניתנים כיום לביצוע ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, בעזרת כלים טכנולוגיים מתקדמים ואנשי מקצוע מהמעלה הראשונה. "ללא שימוש בטכנולוגיה זו, מדובר בבזבוז ידע והון אנושי וטכנולוגי שהצטבר במדינה, שיכול לתרום רבות למאמץ הלאומי", ציין בר. כמו כן, לדבריו, מחקר מעמיק של הנתונים יכול לתת מענה ל-"חילוקי הדעות הלגיטימיים הקיימות בקרב מומחים לגבי גורמי הידבקות ושאלות נוספות כגון האם ילדים מדבקים או לא". חוסר המענה לשאלות אלה והעדר הנתונים המלאים, טען, "משפיעים על אסטרטגיית היציאה מהמשבר ועלולות להיות לכך השלכות כלכליות, פסיכולוגיות ואישיות".

משרד הבריאות: "שותפים לחשיבות הרבה בקידום המחקר"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "אנחנו שותפים לתפיסה ולחשיבות הרבה בקידום המחקר אודות מחלת הקורונה ובהתאם לכך, פועל המשרד בשני צעדים משלימים: החצנת מידע מותאם במאגר הנתונים Data.gov, והקמת מאגר מידע לאומי למדיניות ומחקר על נגיף הקורונה החדש, על תשתית פלטפורמת תמנ"ע, שמאפשרת ביצוע מחקרי ביג דטה במידע בריאותי".

עוד נאמר בתגובה כי "מאגר קורונה למחקר צפוי להיפתח למחקרים בימים הקרובים. נדגיש כי כל מחקר במאגר יבוצע בכפוף לקבלת האישורים הנדרשים על פי כל דין". המשרד ציין כי "עד היום התקבלו כ-500 בקשות למידע וביצוע מחקרים בנושא, ואנחנו קוראים לכל גופי הבריאות לשתף מידע עם המאגר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים