יום כדור הארץ: מה עשו ענקיות ההיי-טק?

מיקרוסופט יצאה בתכנית שאפתנית להקמת מחשב פלנטרי, אינטל מסייעת לשוניות האלמוגים ההולכות ונכחדות, טוויטר מעודדת את השיח על כדור הארץ ובגוגל מעלים על נס את הדבורים

ענקיות טק למען שמירה על הפלנטה שלנו. צילום אילוסטרציה: כריסטיאן צ'אן, BigStock

יום כדור הארץ, שחוגג היום (ד') יובל, מצוין ברחבי העולם בשורה של אירועים – שחלק גדול מהם יתקיים השנה אונליין, בגלל הקורונה. כמה מענקיות ההיי-טק התגייסו לציון היום הזה, שמטרתו לשים את הפוקוס על המצב המידרדר של כדור הארץ ועל הצורך בשימורו.

מיקרוסופט הודיעה הבוקר, לכבוד יום זה, על "אחת התכניות השאפתניות של החברה אי פעם", לפי מרכז המו"פ הישראלי שלה. מדובר ביוזמה להקמת מחשב פלנטרי, שמבוסס על פלטפורמה בעלת כוח מחשוב רב, עם טכנולוגיות לימוד מכונה ואלגוריתמים מתקדמים. לפי מיקרוסופט, "המחשב יאסוף ממגוון מקורות באוויר, בים וביבשה כמויות עצומות של דטה על הסביבה, משאבי הטבע ובעלי החיים. המערכת תנתח את הנתונים ותסייע למאמצים לפתור כמה מהאתגרים הסביבתיים הגדולים ביותר בעולם. היא תוכל לבחון כיצד שינויי האקלים משפיעים על כל אזור ואזור, לחזות סכנות לחיות בר ולמגוון הביולוגי בים, לספק לחקלאים תובנות לשיפור היבולים שלהם, לאתר סיכונים אפשריים לאיכות המים שלנו, ועוד".

"במילים אחרות", אומרים בחברה, "המחשב נועד לעזור לנו להכיר טוב יותר את הכדור שבו אנחנו חיים, כי רק כך נוכל לדאוג לו ולכל מי שעליו".

באינטל שמים את הפוקוס על שוניות האלמוגים – מהדברים היותר יפים שהטבע ברא – שנהרסות בקצב מסחרר. החברה הכריזה היום על שיתוף פעולה עם אקסנצ'ר וקרן סולובאי להגנת הסביבה בפיתוח טכנולוגיית CORaiL, המסייעת בהצלת ושיקום השוניות, שנפגעות מדיג יתר של דייגים וספינות, מפיתוח דורסני של חופים ומעליית טמפרטורת מי הים.

במסגרת הפרויקט, מצלמות תת מימיות חכמות, המצוידות בפלטפורמה של אקסנצ'ר לשירותי ניתוח וידיאו, מאתרות ומצלמות את הדגים החולפים. בינה מלאכותית שנמצאת בבסיס הטכנולוגיה סופרת ומסווגת את המינים הימיים ולאחר מכן נשלחם הנתונים ללוח מחוונים ביבשה, ומספקים לחוקרים ניתוח מגמות בזמן אמת, כדי לסייע להם בקבלת החלטות המבוססות על נתונים. ניתוח הווידיאו של הדגים מבוסס על מספר פיתוחים של אינטל: מעבדי FPGAs, יחידת עיבוד הראייה Movidius והגרסה של החברה לערכת הכלים OpenVino.

מהנדסי אינטל כבר טורחים על הצעד הבא בפרויקט: אבטיפוס של CORaiL, שיכלול גיבוי לאספקת החשמל ומצלמות אינפרא-אדומות, שיאפשרו צילום סרטים בשעות הלילה. כך יוכלו החוקרים לקבל תמונה מלאה של המערכת האקולוגית של השוניות. שימושים נוספים עשויים לכלול מעקב אחר קצב הנדידה של דגים טרופיים למדינות קרות יותר וניטור הפרעות לאזורים תת-ימיים מוגנים או מוגבלים.

הפתרון נוסה כפיילוט לפני כשנה בשונית המקיפה את האי פנגטלן שבפיליפינים, ועד היום הוא אסף כ-40 אלף תמונות לשימושם של החוקרים.

הדבורה של גוגל

גם כמה מענקיות האינטרנט הצטרפו למאמץ להגן על כדור הארץ. טוויטר יצרה אמוג'י מיוחד ואת ההאשטאג EarthDay, על מנת להבליט את השיח ברשת החברתית סביב קיימות ולעודד אנשים לשתף את החזון שלהם לעולם טוב יותר. זאת, מתוך מחשבה שככל שאנשים ייחשפו יותר למצב כדור הארץ, ויראו זאת בחומרה, הם יפעלו יותר.

בטוויטר מספקים כמה נתונים שמעידים על התרחבות השיח סביב מצב כדור הארץ בפלטפורמה שלה. כך, בין השנים 2016-2019 נרשמה בארצות הברית עלייה של 173% במספר הציוצים, הריטוויטים והתגובות בכל הנוגע לשינויי האקלים. בשנים אלה, נפח השיחות סביב קיימות שכללו את הביטויים פעולה (Action) וחדשנות (Innovation) צמח ב-285%. מאז יום כדור הארץ בשנה שעברה פורסמו בטוויטר 20 מיליון ציוצים שעסקו בהגנת הסביבה, כאשר מאז שפרץ משבר הקורונה עלו יותר ממיליון ציוצים על תקופת הבידוד והשפעתה על הכוכב שעליו אנחנו חיים.

גוגל ציינה את היום בפרסום דודל מיוחד שבמרכזו דבורה שכהרגלה, צורכת את הצוף של הפרחים שנמצאים בסביבתה. הדודל הוא פרי שיתוף פעולה של החברה עם אגודה אמריקנית לשימור דבורים, והגולשים יכולים להעביר את הדבורה מפרח לפרח ולקרוא עובדות על דבורים ועל החשיבות שלהן בקיום החיים בכדור הארץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים