הקורונה תעבור, האוטיסטים ההיי-טקיסטים כאן כדי להישאר

היום, ה-2 באפריל, מצוין יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם ● אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה: "אם יש לכם עובדים אוטיסטים, שימו אליהם לב באופן מיוחד, גם בימים אלו, דאגו לייצר להם סביבת עבודה כמה שיותר יציבה וצרו אינטראקציות שיקטינו את הבדידות

02/04/2020 10:00
אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

היום, ה-2 באפריל, מצוין יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם. זהו יום שבו אני חוגגת כל שנה את ההשתלבות של אוטיסטים בהיי-טק, ויש מה לחגוג.
השנה, כתוצאה ממשבר הקורונה, אני חוגגת יום חשוב זה ברגשות מעורבים.
מצד אחד, השילוב של אנשים עם אוטיזם בהיי-טק טוב מאי פעם. המודעות בחברות גדלה כל הזמן. יותר חברות מתחילות פרויקטים לשילוב אוטיסטים אצלן, חברות פונות מיוזמתן ומחפשות עובדים עם אוטיזם, מבקשות סדנאות למנהלים כדי להתחיל תהליכים של שילוב עובדים אוטיסטים, או לשפר את הניהול של עובדים כאלה המועסקים אצלם.
אוטיסטים רבים בעלי הכשרה מתאימה שאני מלווה התקבלו השנה למשרות בהיי-טק, והתהליכים עם החברות – המיון, הגיוס והקליטה היו מלאי רצון טוב, נעימים ואפקטיביים, והשילוב בעבודה מוצלח מאוד.
עם זאת, השבועות האחרונים מציבים אתגרים לא פשוטים. אי הוודאות הכללית שאנו מצויים בה משפיעה לרעה על כולנו ועוד יותר על אוטיסטים. אוטיזם מתבטא פעמים רבות בנוקשות יחסית, בהצמדות למוכר ולידוע, ובמקרים לא מעטים האנשים גם מתמודדים עם חרדות. השינויים הפתאומיים מקשים עליהם מאוד.
חברות רבות עצרו גיוסים ואנשים רבים נפגעים מזה – למחפשי עבודה עם אוטיזם העצירה הזאת קשה עוד יותר.
חלק מהם הוצאו לחל"ת או פוטרו, ועוגן חיובי משמעותי בחייהם – העבודה – נגדע. מכיוון שלרובם היה קשה יחסית למצוא עבודה, החרדה מכך שיצטרכו לעשות זאת שוב מעיקה מאוד. יותר מ-10 עובדים שסייעתי להם להתקבל לעבודה מתמודדים עם זה בימים אלו.
השינויים בסביבות העבודה – עבודה מהבית, פגישות זום שמאפשרות פחות תשומת לב לכל מי שבחדר, ניהול מרוחק ועוד לא פשוטים עבור רוב העובדים האוטיסטים, והם מתאמצים מאוד להישאר אפקטיביים בסביבת עבודה משתנה.
למי שלא עובדים כרגע וגם למי שעובדים מהבית, הבדידות מורגשת ביתר שאת – סביבת העבודה המשרדית נותנת תחושת שייכות גם למי שמתקשים באינטראקציות חברתיות. הישיבה עם עובדים אחרים, הפגישות במסדרון ובמטבח, ארוחות צהריים משותפות, פגישות פנים אל פנים, פעילויות חברתיות שבועיות – כל אלו חשובים מאד לעובדים עם אוטיזם, כי לרבים מהם אלו האינטראקציות החברתיות הכמעט יחידות שהם משתתפים בהן.
אני גם תוהה איך יראה היום שאחרי, האם המאמצים לגוון את התעשייה בכלל ולהעסיק עובדים אוטיסטים בפרט יימשכו?
אז את היום הזה אני מציינת בבקשה אליכם – אם יש לכם עובדים אוטיסטים, שימו אליהם לב באופן מיוחד, גם בימים אלו, דאגו לייצר להם סביבת עבודה כמה שיותר יציבה וצרו אינטראקציות שיקטינו את הבדידות.
אם הם פוטרו או הוצאו לחל"ת, השתדלו לזכור אותם ולשמור איתם על קשר. בדקו מה יסייע להם, אולי הם רק רוצים לדבר, אולי הם רוצים משימות מקצועיות שישאירו אותם עסוקים ויסייעו להם להגדיל את הידע המקצועי שלהם, האם דאגתם לתת להם המלצה כדי לסייע להם בהמשך?
ובעיקר, זכרו שבכל התוכניות שאתם עושים כדי לעבור את התקופה הנוכחית על הצד הטוב ביותר, ובתוכניות ליום שאחרי המשבר – יש להמשיך ולכלול העסקה של אוטיסטים ושל עובדים עם מוגבלויות בכלל. זה חשוב עסקית וחברתית.

הכותבת היא היי-טקיסטית במיל', מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה ובעלת חברה העוסקת בייעוץ לחברות וארגונים בתחום ובליווי אנשים עם מוגבלויות בהשתלבות בעבודה מקצועית בהיי-טק וטכנולוגיה. 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים