כיצד הקורונה עיצבה מחדש את הבריאות באמצעות הטכנולוגיה?
מגיפת הקורונה הציפה בבת אחת את היכולות של הטכנולוגיה במאבק לטיפול באנשים שנפגעו ממנה ובמאבק נגדה. המושג בריאות דיגיטלית, שהיה עד לפני פרוץ הקורונה תת נושא בתחום הבריאות ועמד במרכזם של ועידות טכנולוגיות, הפך בין לילה לדבר הבא של עולם הבריאות. כיום כבר אין צורך להסביר מהי בריאות דיגיטלית ואיך הטכנולוגיה, ה-IT, משתלבת בה.
היבט אחד מעניין בתחום זה אפשר לשאוב ממאמר שפורסם לפני ימים אחדים באתר האינטרנט CIO, שעסק בשאלה כיצד מגיפת הקורונה מעצבת מחדש את הבריאות באמצעות הטכנולוגיה.
המאמר מבוסס על ראיון פודקאסט ששידר מנמ"ר בכיר של רשת ארגוני בריאות גדולה בארה"ב, הכוללת קמפוסים, ו-13 בתי חולים בפנסליבניה. בסדרת הפודקאסטים הוא ליקט סיפורים מהשטח, שבהם סיפרו מנהלי הארגונים כיצד הם נעזרו בטכנולוגיה ובאנשים שלהם להיאבק במחלה ולהציל חיים.
ההשלכה הראשונה היא כמובן על כל נושא הטלה-רפואה. מנהלי בתי החולים דיווחו על עלייה של 500% בטיפולים של רופאים מכל הסוגים באמצעות רפואה מרחוק. באופן טבעי היה צריך לתגבר את מוקדי השיחות הטלפוניים כדי לענות לפניות של אנשים שחששו שנדבקו במחלה או שהיו זקוקים לטיפול. כך, למשל, בעיר פרובינדנס שבמדינת וושינגטון, שם התפרצה המחלה בקצב מהיר, הגדירו מחדש את הצ'אט בוט שלהם, שיענה על שאלות רלוונטיות לקורונה. התוצאה: 70 אלף כניסות של חולים לאתרי המוקדים דרך הצ'אט בוט תוך חודש, ויותר ממיליון שיחות, פי 15 מאשר בימים רגילים.
השלב השני היה האתגר לטפל בעומסים על המרפאות ובתי החולים ועל הרופאים. האפשרות להזמין תור וירטואלי כבר לא הייתה יעילה, כי זמני ההמתנה היו ארוכים מאוד. כאן מציב המאמר סוגיה מעניינת: הצורך בטיפול במשבר והתמודדות עם משאבים במחסור אילץ את כולם להתייעל ולעבוד במהירות. הפתרון שם היה הפניית הממתינים לרופאים במרפאות שונות באזור, הנקראות מרפאות אקספרס, לא לפני שהצליחו לארגן אותן ביעילות ובמהירות שיא. זוהי נקודה שמאוד מודגשת בפודקאסט: כיצד כל התעשייה הזאץ שמסביב לבריאות, כולל חברות הטכנולוגיה הגדולות, שהן יחסית לא זריזות, למדו להגיב מהר.
מי שהרים את הדגל הזריזות הזאת הן כמובן חברות ההזנק הצעירות, שהביאו פתרונות מיידיים להתמודד עם כלים להטמעת רפואה מרחוק, ניתוח נתונים ועוד. עד לפני חודשיים, חלק מהחברות הגדולות לא הסכימו אפילו להיפגש איתן.
בזכות הקורונה, תחום הטלה-רפואה עלה שלב אחד קדימה, ואף אחד כבר לא מתרגש מ-100 אלף ביקורי רופא אונליין, שנעשו במדינות שונות בחודשים האחרונים. הדבר החדש הוא היכולת לנטר רופאים מרחוק ומעקב ביתי, שפרץ את כל המחסומים הרגולטוריים שלו שהיו קודם, שחלקם כמובן התברר כמיותרים וסתם מעכבים.
האפשרות הזאת היא שנתנה לרופאים את היכולת לטפל מרחוק בחולי הקורונה, להעניק להם את הטיפול הכי טוב מבלי להגיע אליהם פיזית. אין ספק שקורונה תהיה נקודת מפנה בכל מה שקשור לעתיד הרפואה ובכלל לאופי של חיינו, שבפירוש לא יהיו אותו הדבר.
כל אלו משליכים, כמובן, על כל תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית שאותם מובילים המנמ"רים של בתי החולים. הקורונה גרמה להאצת תהליכים ולקיצור זמנים מפתיע, שאיש לא חלם עליו לפעמים. ארגוני בריאות בכל העולם מעצימים את ההתמקדות שלהם בתכנון אסטרטגי לעתיד הדיגיטלי ונערכים ליום שאחרי, שיביא איתו בום של יוזמות, דרישות וחדשנות.
ויש, כמובן, את נושא הסייבר, שלא ירד מהפרק גם בזמן הקורונה. האקרים, כך מסתבר, יודעים לעבוד גם מהבידוד במידה ושהו בו, ואולי אף היה להם יותר זמן. לפי מה שנראה כעת, מרבית מערכות הבריאות עמדו יפה בהגנה על הסייבר בתקופת הקורונה. עם זאת, מומחים מזהירים מפני שאננות.
ומה אצלנו? אין ספק שגם בישראל נושא הבריאות הדיגיטלית תפס תאוצה גדולה, והפך מנושא שדיברו עליו בעיקר בקהילות המקצועיות לתחום המדובר ביותר, שלא לומר אורח חיים. אצלנו באה לידי ביטוי המובילות של עשרות חברות ישראליות חדשניות, שמפתחות פתרונות לכל נושא הקורונה ובכלל זה הבריאות. כבר כיום יש התעניינות מכל העולם בחברות הישראליות שעוסקות בתחומים אלו ובאקו-סיסטם שלהן. מוקדי מכון הייצוא, המחבר בין היצואנים לגורמים בחו"ל, קורס, וכאשר מדברים על חזרה לשגרה והתאוששות של המשק, אין ספק שכל החברות שעוסקות בתחומי הבריאות יהיו המנוף לצמיחה. גם ארגוני הבריאות ייראו ויעבדו אחרת. הם יקבלו במהירות רבה יותר תקציבים לא רק למיטות ולמכונות הנשמה, אלא לפרויקטים של התייעלות, עבודה מרחוק, טלה-רפואה וכל מה שמסביב לה. ללא ספק, זוהי חצי הכוס המלאה של משבר הקורונה.
תגובות
(0)