לעבוד מהבית? זה לא פשוט כל כך

לא לכל ארגון יש אופציה ריאלית לתת לעובדים לעבוד מרחוק ● הכנה מראש של תוכנית עבודה להמשכיות עסקית היא המפתח לשרידות ארגונית

25/03/2020 15:30

התסריט שאנחנו רגילים לראות בסרטים ולא במציאות, שבו כמעט כל מדינות העולם מושפעות מווירוס קטלני, המאיים להפוך את הסדר הציבורי, מתגשם. ישראלים רבים נאלצים להיכנס לבידוד, ולמרות שבכירים רבים במשק יוצאים לתקשורת בהכרזות מרגיעות על מתן האפשרות לעבוד מהבית, לא לכל ארגון יש אופציה ריאלית לתת לעובדים לעבוד מרחוק. דווקא חברות ההיי-טק הגדולות, שרגילות להעניק שירותים למגוון רחב של תעשיות, הן אלה שימצאו את עצמן עומדות בפני אתגרים גדולים.

כולנו שמענו את ההנהגה ממליצה על עבודה מהבית למי שהדבר מתאפשר לו, וקיימים גופים גדולים אשר כבר מאמצים גישה זו, כולל קבוצת טלדור. נכון, לרוב העובדים יש מחשב בבית, וגם טלפון, אך מה אפשר לעשות עם בניין שלם של חברה שנאלץ להיסגר? וכיצד נעבוד מול אותם גופים שאינם מאפשרים עבודה מהבית?

ראשית, הצורך שרובנו לא נותנים עליו את הדעת הוא הצורך בפתיחות ונכונות של הלקוחות לקיום שירותים בעבודה מהבית. בלעדיהם, הטכנולוגיה המתקדמת והמאובטחת ביותר לא תסייע בידינו.

לאחר שביססנו זאת, על החברות שמתכוננות למצב חירום להתחיל מהבסיס. במידה שלחברה יש כמה סניפים, עליה להרחיב את רוחבי הפס וכן לדאוג לקווי גיבוי נוספים מספקים שונים. זאת, על מנת לייצר מצב שבו אם עובדים ייאלצו לעבוד מהבית, הם יוכלו לקבל גישה למערכות הקריטיות בארגון ולהמשיך לעבוד בצורה שוטפת. בנוסף, עליהן להקים מערך שרתי טרמינל, שאליו יוכלו להתחבר העובדים מחוץ לארגון, ולעבוד בצורה תקינה.

אחת הבעיות הגדולות ביותר שחברות ההיי-טק ייאלצו להתמודד עימן היא, שרבות מהן לא באמת דאגו מראש לגיבוי מלא ועדכני באתר מרוחק. חברות היי-טק רבות אכן מגבות את המערכות שלהן, אולם מטעמי חיסכון שומרות את הגיבוי באותו בניין, או באזור קרוב. בעשותן כך הן מסכנות את עצמן ואת יכולת העבודה בזמן חירום. על מנת להיערך נכונה להמשכיות עסקית, על הארגונים לפזר את הסיכונים ולגבות את המידע דווקא באזור מרוחק, וגם בענן.

אתגר נוסף הוא המשך מתן שירותים ללקוחות. חברות היי-טק רבות מספקות שירותים לארגונים פיננסיים, לארגונים ביטחוניים ולגופים ממשלתיים, אשר דורשים רמה גבוהה של אבטחה. רובן המוחלט לא יאפשרו לעובד לטפל בפרויקטים רגישים בשלט רחוק. לשם כך, כל חברה המספקת שירותים לאותם ארגונים צריכה לדאוג לסביבות עבודה מיוחדות, שקיים בהן IP VPN מאובטח ומאושר על ידי הלקוח. כך יוכלו הצוותים האמונים על מערכות קריטיות לעבוד ולספק מענה, התואם את דרישות הלקוח. יש לציין, שמקרים אלו דורשים מהחברה להיערך ברכישה של מחשבים, רישיונות לסביבות עבודה נוספות, קווי אינטרנט, IP VPN, הגדלת האחסון בענן ועוד. מהלכים אלו דורשים כסף והכנה מוקדמת, ולכן תוכנית המשכיות עסקית חשובה מאוד בכל ארגון, וכמובן עליה להיות מעודכנת ומתואמת עם הצרכים של עובדי החברה ולקוחותיה.

לסיכום, הכנה מראש של תוכנית עבודה להמשכיות עסקית היא המפתח לשרידות ארגונית. חברת היי-טק שלא הכינה את עצמה ולא דאגה לרענן את התקנים לאורך כל השנה, לא תצליח לייצר מערך פעילות מוגן ומוכן בתוך זמן קצר. תחום ה-DR, שרבים נוטים לחסוך בו, יילך ויהפוך ל"כוכב" השעה. כולי תקווה שהמשבר ייגמר במהרה, במינימום נזק למשק הישראלי. ייקח זמן עד שהמשבר הנוכחי יעבור, אך כפי שנוכחנו לדעת כיום, עלינו להתכונן לבא אחריו כראוי.

 

הכותב הנו מנמ"ר קבוצת טלדור.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אריאל ינוקה

    לירון שלנו אלוף העולם... כול מילה נכונה אני אישית לומד ממך ברמה האישית והמקצועית. תמשיך לנהל ביד רמה בצורה מקצועית כמו שאתה. אתה מקצועי ברמה בין לאומית.... בהצלחה אריאל

אירועים קרובים