כיתת העתיד כבר כאן: כך משלבים מציאות מדומה בעולם החינוך
טכנולוגיית המציאות המדומה כבר נכנסת לתחומי הכיתה ומשנה את חוויית הלימוד המוכרת ● אילו הפתעות מצפות ללומדים בשנים הקרובות – והאם בזכות ה-VR הילדים פתאום יאהבו את בית הספר?
הנה סיפור שמתחיל כמו עוד יום שגרתי בכיתה: סטודנטים לאנתרופולוגיה עומדים ובוחנים בקפדנות דמויות עתיקות ששורטטו על קבר מצרי אי שם במישור גיזה. לכאורה לא מדובר בסיטואציה יוצאת דופן, אבל הנה הטוויסט: חלק מהמשתתפים שהו באולם הרצאות בקיימברידג', חלקם שהו בכיתה אי שם במזרח סין – ואף אחד מהם לא היה בקרבת האתר הארכיאולוגי האמיתי במצרים.
בעזרת פתרון מציאות מדומה הכולל תוכנה ומשקפי מציאות מדומה, סטודנטים השוכנים בקצוות מרוחקים של העולם שיתפו פעולה באמצעות אווטארים וחקרו יחד דגמי תלת ממד של קברים מצריים עתיקים. הצוותים יכלו להסתובב במרחב, לחקור אותו ולתקשר עם אווטארים המצויים במרחק של אלפי קילומטרים מהם.
האם חוויית ה- VR במישורי גיזה היא סנונית ראשונה, המבשרת על שינוי צורת הלימוד שהכרנו?
מהם שימושי המציאות מדומה ברחבי הכיתה (כבר היום)?
סיורי VR לימודיים – מיזם Discovery Education לוקח את חוויית הגילוי למחוזות חדשים – והרבה יותר מוחשיים מאי פעם. מיליוני תלמידים כבר השתתפו בסיורי ה-VR של Discovery Education, הכוללים מסעות למחוזות מרוחקים – ממאדים ועד העולם התת ימי. באופן דומה, באמצעות Google Expeditions אפשר לצאת לאלפי סיורים ווירטואליים. כך זה נראה:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=85&v=n29VQwW-03o&feature=emb_logo
מסעות ווירטואליים אלו מציתים את הדמיון, מפגישים את הלומדים עם אנשים ומקומות מפתיעים ומחיים את חומרי הלימוד באמצעות הריגוש שבחוויית הגילוי וההתנסות.
מציאות רבודה – גם המציאות הרבודה, המשלבת אלמנטים וירטואליים במציאות, מסייעת להעשרת חוויית הלימוד בכיתה. כך, למשל, שימוש במצלמה המצויה בכל טאבלט או סאמרטפון והפעלת האפליקציה המתאימה יקפיץ מתוך ספר הלימוד סרטוני וידאו, תמונות ומודלים תלת ממדיים של החומר הנלמד.
מציאות מדומה בחינוך המיוחד – לונדון משופעת באינספור מוסדות לימוד לכלל הגילאים, אך ככל הנראה אחד המיוחדים שבהם היא אקדמיית צ'ארלטון פארק השוכנת בגריניץ'. קשה לתאר במילים את המבט על פניו של ילד שפוגש לראשונה את הפירמידות במצרים או שוחה עם צבי ים בלב האוקיינוס.
מדובר בילדים שהיכולת שלהם לצאת למסעות החיים האמיתיים לעיתים מוגבלת בשל קשיי ניידות וקשיים אחרים – ומכאן שמסעות VR הופכים עבורם למשמעותיים במיוחד. באמצעות פתרון המציאות המדומה של ClassVR, יכולים המדריכים לצפות בזמן אמת במה שכל משתתף רואה דרך משקפי המציאות המדומה. באופן זה הם יכולים לשאול שאלות ספציפיות על מה שהמשתתף רואה ברגע האמת, לצורך העצמת חווית הלמידה. ישנם מוסדות חינוך שאף מיישמים תרגילים טיפוליים בקרב ילדים אוטיסטים באמצעות טכנולוגיית המציאות המדומה.
שיפור חווית הלימוד בקורסים דיגיטליים – יישומי המציאות המדומה מסייעים למשתתפים בקורסים דיגיטליים להרגיש מחוברים ללומדים האחרים בכיתה הווירטואלית. הלומדים בכיתת ה-VR, המיוצגים על ידי אווטארים, יכולים להרים יד ולשאול שאלות, לשוחח עם אחרים ולהיות מעורבים בנעשה בכיתה במקום רק לצרוך מידע בצורה יבשה. השימוש באווטאר מאפשר מצד אחד להציג בצורה נאמנה את שפת הגוף והקול של המשתתף, כך שההרגשה היא של שיחה עם אדם אמיתי. מצד שני, האווטאר אינו חושף את זהותו האמיתית של המשתתף, באופן המאפשר למשל לבני זוג להשתתף בקורס לשיפור הזוגיות בלי לחשוף את זהותם.
באמצעות כיתת ה-VR נהנים המשתתפים מאינטראקציות כיתתיות שמפיגות את הבדידות, מעלות את רמת העניין ומסייעות להוריד באופן דרסטי את אחוזי הנטישה הגבוהים המאפיינים קורסים דיגיטליים.
טכנולוגית המציאות המדומה ממשיכה לשנות את חוויית הלימוד בכיתה. ומי יודע, אולי בעזרתה הילדים שלנו יאהבו ללכת לבית הספר…
הכותב הוא מייסד שותף של וירטואליון (Virtualion) – סטודיו ליצירה והפקת חוויות מציאות מדומה.
תגובות
(0)