המחשב הקוונטי – מאזן האימה של תחום הסייבר

המחשב הקוונטי יקדם את מהותית את ההצפנה הקוונטית ויהפוך אותה לנגישה יותר ונפוצה יותר, כך שעולם הסייבר הולך לעבור שינוי חיובי בזכות סוג של מאזן אימה, ובדיוק כמו נוכחות הנשק הגרעיני זה יכול להיות הרסני, אבל לא כל מי שיש לו מחשב יכול לקום בבוקר ולהחליט שהוא האקר

12/03/2020 09:30
דורון אמיר, טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק. צילום: יח"צ

המרוץ למחשב הקוונטי מרענן עולמות מקביליים גם במרחב ההיי-טק הדינאמי, ואכן קיים סיכוי יותר מסביר שישפיע על תחומים רבים, החל משיפור כוח המחשוב ועד לשינוי פרדיגמה גורף בכל תחום מבוסס קבלת החלטות, הדורש זמן רב ומשאבים אינסופיים. אבל המרוץ הזה הולך להיות ארוך, וסליחה שאני קצת סקפטי בנושא ה-"עליונות הקוונטית", שגוגל, לפי שמועות ברשת, העלתה לאתר נאס"א (סוכנות החלל של ארה"ב), הכוללת הצהרה כי הצליחה לחשב בעזרת מחשב קוונטי משימה ב-200 שניות לעומת 10,000 שנים, זמן שהיה לוקח במחשב-על. ואין טעם לחפש במנוע החיפוש הגאוני של גוגל את המאמר, שהוסר ונעלם לפי העיתון הבריטי פייננשל טיימס.

ועד שגוגל, יבמ, אמזון וכו' יביאו לנו בשורות קוונטיות, קצת מידע בסיסי יעזור. המחשב הקוונטי משתמש באבני הבסיס "קיוביטים", המחליפים את אבני הבסיס הסנטדרטיות, הרי הן ה"ביטים" – אותן יחידות המידע "0" ו-"1", שהצליחו באופן הבינארי לייצג עד כה כמעט כל דבר בעולמות המחשוב באופן קוהרנטי ומהיר עד להופעת קריאת התיגר על כל זה. הקיוביטים (ביט-קוונטי) הן יחידות מידע במצב של סופרפוזיציה (מצב של שני מצבים שונים המוגדרים בו זמנית), כלומר חוסר הגדרה עד לרגע ההחלטה הסופי. בדיוק כמו מצב שבו אתם מדמיינים שאתם בחופשה גם בלונדון וגם בברלין בו זמנית (בדמיון), עד לרגע ההחלטה בפועל שבו רכשתם את כרטיס הטיסה ליעד הנבחר (לונדון או ברלין). אין "0" ואין "1", ועד להחלטה הסופית אנחנו בסופרפוזיציה של גם "0" וגם "1", או נעים בין שני המצבים.

ואם זה יותר קצת יותר ברור, אז דעו לכם שלייצר קיוביט זה לא אפליקציה ובטח לא עניין של מוטיבציה וזמן עבודה. מדובר על ייצור מנגנון מורכב ומסובך, שכולל שימוש במוליכי-על ומימוש של מכניקת הקוונטים, כלומר התעסקות עם אלקטרונים וציוד שלא ניתן להזמין בעליבאבא. זו בדיוק הסיבה, שהטכנולוגיה הקוונטית, שזוכה היום לתשומת לב מגופי מחקר וחברות ענק, תהפוך לטכנולוגיה בשליטת מדינות. בינתיים יש עוד הרבה מה להתקדם בשיפור ביצועי המחשוב הנוכחי, ויש התקדמות מהותית בריבוי ליבות כפי שיש היום, אך לא אגזים אם אומר, שהמחשב הקוונטי די קרוב למימוש. למרות שברוס שנייר, מומחה הצפנה אמריקני, אשר הסתייג בעבר מההצפנה הקוונטית וכינה אותה חסרת עתיד, עשוי כעת לשנות את דעתו כאשר יעמיק להבין את היתרון המהותי של המחשב הקוונטי, אשר ביחד עם האצת כוח המחשוב ללא ספק יהפוך את ההצפנה הקונוונציונלית לחסרת ערך. עם זאת, המחשב הקוונטי יעמיד סטנדרטים גבוהים, ולצד העלויות, סביבת הפיתוח וכוח המחקר הנדרש – הוא אינו מאפשר לכל כוח סייבר לא ממשלתי לפעול כפי שתחום הסייבר פרוץ היום הן מבחינת אמצעים והן מבחינת מוחות.

 

הכותב הוא טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק.

 

 

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Avi

    זה עידן חדש הצפנה סטנדרטית תיפרץ מאוד מהר הפרטיות יכולה להיות מושגת רק על ידי המחשוב הקוונטי עצמו. למשל שימוש בפרדוקס ERP לסינכרון בין קצוות ותקשורת.

  2. חן

    בסופו של דבר גם הצפנה רגילה טובה מוגנת גם נגד מחשבים קוונטים בעתיד הנראה לעין. הצפנה קוונטית זה נחמד, אבל לא בטוח שזה שווה את ההשקעה בטווח הארוך. לא יודע אם יש בזה הרבה מעבר לבאז.

אירועים קרובים