עבודה מרחוק במפעלי ייצור וכיצד וירוס הקורונה קשור לנושא?

מעסיקים רבים נמצאים כעת - לנוכח התפשטות נגיף הקורונה - בבעיה, כיוון שהעובדים שלהם התבקשו לעבוד מרחוק ● כיצד טכנולוגיית המציאות המדומה יכולה לסייע בהפיכת הלימון ללימונדה?

11/03/2020 10:09
אריאל הדר, מנהל הסניף של אלטאר בישראל. צילום: יח"צ

חרף העובדה כי עבודה מרחוק באה לידי ביטוי באופן ממשי ברחבי העולם, ישנן עדיין פעולות ומשימות רבות  הדורשות נוכחות פיזית של העובד המקצועי. חברות יצרניות ו/או ספקי שירות רבים, מקומיים ובעיקר בינלאומיים, נשענים על עובדים וטכנאים הנמצאים בשטח.

הניסיון האישי של רבים מעובדים אלה הוא חיוני, אך דרושות שנים רבות של עבודה בכדי לצבור את רמות הידע שהופכות אותם למומחים בנושא ולבעלי ערך. ככל שהם מתבגרים ועוזבים את תפקידי השטח, חשוב עוד יותר לשמר עובדים שכאלה בארגון, אך יחד עם זאת יש לדאוג שהידע והמומחיות שלהם יהיו נגישים עבור אחרים, וזאת בין השאר באמצעות ליווי ביצוע תהליכים ומשימות חוזרות או אקראיות.

כשהמציאות הרבודה (AR) הינה התשתית הטכנולוגית, פתרונות התמיכה מרחוק מסייעים לארגונים תעשייתיים להשיג את שני היעדים בו-זמנית. למשל, יישומים כמו אלה שמאפשרים למומחי ידע הנמצאים במיקום מרוחק לראות בדיוק את מה שהעובדים בשטח, טכנאי השירות, ואפילו הלקוחות, רואים, וזאת באמצעות הזרמת וידיאו לסמארטפון או לטאבלט, לצד היכולת להוסיף הערות הסבר (Annotations) בזמן אמת על גבי המסך, כאילו היו עומדים ממש שם.

ככל שמומחי הידע שוקלים פרישה מהארגון, ובמקביל העיקרון של עבודה מרחוק הופך ליותר מציאותי, אזי פתרונות עזרה מרחוק יצברו יותר תאוצה ככלי שמגביר סיפוק מהעבודה. הנה הצצה על כמה מהדרכים, שבזכות תמיכה מרחוק באמצעות מציאות רבודה, יכולות להביא לשיפור ביצועי הארגון, שיפור חוויית העובד והתמודדות עם אירועים לא מתוכננים.

להציע סביבת עבודה יותר גמישה

המרכיב החזותי של תמיכה מרחוק באמצעות AR הופך זאת קל לאין שיעור – וכעת גם בטוח יותר – עבור מומחי ידע ותוכן, הנדרשים לתמוך בלקוחות, בשותפים או בספקים ברחבי העולם, מבלי הצורך לנוכחות פיזית.

בתקופה זו, התפרצות וירוס הקורונה משבשת את פעילותם השוטפת של מפעלי ייצור בסין ובמדינות נוספות, וכפועל יוצא רמת הסיכונים העסקיים בקרב שווקים כלכליים נוספים אחרים עולה. לפיכך, פתרונות עבודה משותפת מרחוק באמצעות מציאות רבודה חושפים את ערכם באופן חדש לגמרי. היכולת לספק סביבות עבודה גמישה, המחברת בין עובדים שונים, תסייע לחברות תעשייתיות להפחית את האימפקט הכלכלי כתוצאה ממשברים גלובליים, ויחד עם זאת לשמור על שלומם של עובדים הנדרשים לנסוע ברחבי העולם בתכיפות כחלק מתפקידם.

בסיטואציות של מתן שירות, המציאות הרבודה מאפשרת לטכנאים להיות נוכחים מבלי להגיע אל האתר. זה פותח הזדמנויות של שירות עצמי עבור לקוחות שצריכים עזרה מונחת, אך מתקדמת.

כאשר בכל זאת צריך לשלוח טכנאי, ספקי השירות יכולים להשתמש בשיחת ועידה ב-AR, כדי לחבר את אנשיהם בחזית למומחים. זה יכול לצמצם את הזמן הנדרש לפתרון הבעיה, תוך הפחתה מוחלטת של העיכובים הנגרמים בשל הנסיעות. כתוצאה מכך, טכנאים יכולים לטפל ברשימת המשימות ביתר זריזות, לספק שירותים נוספים, להימנע משחיקה כתוצאה מאותן נסיעות תכופות, והארגונים יכולים להגדיל את שביעות רצון הלקוחות הפנימיים והחיצוניים שלהם, ובתוך כך לשמר מספר גדול יותר של עובדים איכותיים המביאים ערך.

מציאות רבודה לסיוע, ליווי ותמיכה בעבודה מרחוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

מציאות רבודה לסיוע, ליווי ותמיכה בעבודה מרחוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

לספק הכשרה ותמיכה בעבודה

מנגד, קיימים עובדים שעדיין נמצאים בשלבי צבירת הניסיון הפרקטי בשטח. החלק הזה של העובדים מכיר בצורך ויודע להעריך סיוע אישי מקולגה בעל ניסיון, אך ייתכן שלא תמיד תהיה לו גישה למומחה בנושא ספציפי, אשר יכול פיזית להיות במקום בכדי להדריך את הנזקקים לכך. לפיכך, העובדים הללו נאלצים לחכות עד שגורם זה יהיה נוכח, או לפנות בעצמם לדפי מידע או הוראות הפעלה, אשר פעמים רבות יכולים להיות לא מדוייקים, מיושנים או קשים להבנה.

שימוש במערכות המאפשרות ליצור באופן מהיר פרוצדורות עבודה מובססות מציאות רבודה, למעשה מאפשר לעובד שטרם רכש את המיומנות המלאה הנדרשת לקבל את הוראות העבודה העדכניות ביותר לביצוע המשימה לה הוא נדרש. בכך, חברות תעשייתיות משפרות מדדים כגון first-time-fix-rate ו-mean-time-to-repair ותוך כדי כך משפרות את שמירת הידע בתוך הארגון. שיטת הלמידה-דרך-עשייה באמצעות ה-AR מצמצמת את הזמן בו אפשר להפוך עובד פשוט למומחה ידע בעצמו.

לבסוף, עובדי השטח של העתיד יהיו טכנולוגיים מטבעם וגם יהיו רגילים לחוויות הלימוד והליווי הפרקטיות אשר צצות מכל מיני אפיקים. השפעת וירוס הקורונה דורשת כיום מארגונים רבים לבצע התאמות מיידיות לדרך בה פעלו עד כה. לצד האתגרים העסקיים שתקופה זו מביאה, ארגונים רבים יכולים לנצל הזדמנות זו באמצעות טכנולוגיות, אשר צופות מראש את השינוי הדמוגרפי החל בקרב העובדים העתידיים, לצד מגמות העבודה מרחוק ואשר יובילו לתיאום בין ניהול המשאב האנושי וההשקעות בטכנולוגיה, יוכלו לבדל את עצמן ולמשוך אליהן כישרונות, בתקופה שבה קשה למצוא אנשים בעלי כישורים.

הכותב הוא דירקטור הפיתוח העסקי והמכירות בחברת PTC ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים