האפקט המפתיע של וירוס הקורונה
בתוך מטר החדשות השליליות העוסקות בהתפרצות גיף הקורונה, נראה כי ישנם גם מרוויחים – ואחד המרוויחים המרכזיים הוא אורח החיים הדיגיטלי ● אם חשבנו שאנחנו חיים בעולם דיגיטלי, אז הנה בא הנגיף והראה לנו שאנחנו רק בחיתוליו של העידן הדיגיטלי, ויש עוד כברת דרך לאן להתקדם
העולם כולו כמרקחה. נגיף הקורונה – או בשמו הרשמי COVID 19 – תפס את העולם לא מוכן ולא מוגן. מהדורות החדשות נפתחות בידיעות על התפשטות המחלה, ומיליארדים מייחלים לצפירת הרגעה שתודיע על סוף הסכנה, אך זו עוד לא נראית באופק. בינתיים ברחבי סין מאות מיליונים מסתגרים בבתים בהוראת הממשלה, בניסיון להאט את קצב ההידבקות בנגיף. התוצאה הינה שמפעלים, חברות ועסקים מושבתים מעבודה כבר יותר מחודש, והעולם כולו צופה בחרדה איך אחת הכלכלות המרכזיות מתכנסת, ושרשרת האספקה הגלובאלית נפגעת כתוצאה מכך.
אלא שבתוך מטר החדשות השליליות נראה כי ישנם גם מרוויחים – ואחד המרוויחים המרכזיים הוא אורח החיים הדיגיטלי. אם חשבנו שאנחנו חיים בעולם דיגיטלי, אז הנה בא הנגיף והראה לנו שאנחנו רק בחיתוליו של העידן הדיגיטלי, ויש עוד כברת דרך לאן להתקדם.
נתחיל בעולם הריטייל. ענקית המסחר האלקטרוני הסינית JD.com, שבשגרה מוכרת בעיקר ציוד אלקטרוניקה, הפכה עבור רבים בסין לצינור הכמעט יחיד להצטיידות במזון ולחידוש המלאי במטבח. החברה דיווחה, כי במהלך החודש האחרון העבירו שליחיה 71.5 אלף טונות אורז, קמח ודגנים – פי 20 מבתקופה המקבילה אשתקד, ובנוסף – 27 מיליון ליטרים של שמן בישול ו-50 אלף טונות של בשר, ביצים, ירקות ומצרכים טריים אחרים. החברה מעסיקה באופן שוטף 180 אלף עובדי שליחויות ולוגיסטיקה, ולדבריה היא שכרה כעת 20 אלף עובדים נוספים כדי לעמוד בביקושים. אותם מיליוני סינים מתרגלים לבצע את הקניות שלהם אונליין, ונשאלת השאלה, האם בשוך הסערה הם ישובו לבצע את הרכישות בסופרים, במכולות ובשווקים? שאלה חשובה, שיכולה להשפיע על עולם הריטייל כולו בסין – אך גם מעבר לגבולותיה.
תמורות משמעותיות לא פחות נרשמות גם במגזר הארגוני-עסקי. ערים שלמות נמצאות בהסגר, ועובדים מוצאים את עצמם נאלצים להמשיך בעבודתם לא מהמשרדים, אלא מבתיהם. יש לכך השלכות הנוגעות לשימוש בפלטפורמות העבודה השיתופיות שארגונים פרסו, וכעת נמתחות עד לקצותיהן. חברת התקשורת הסינית QuestMobile דיווחה ביום הראשון לעבודה בכפייה מהבית – 3 בפברואר – כי השימוש באינטרנט בסין עמד על 6.1 מיליארד שעות, זאת לעומת 5 מיליארד שעות כשבועיים קודם לכן. חלק ניכר מהגידול מקורו בשיחות ועידה שבוצעו במהלך היום על ידי עובדים שביצעו אותן בהיעדר האפשרות לבצע פגישות במשרדים. חברת Tencent הסינית, ספקית של פלטפורמת תקשורת ארגונית, דיווחה, כי על גבי הפלטפורמות שלה בוצעו ב-10 בפברואר פי 100 שיחות ועידה מאשר בימים רגילים. חברת תקשורת נוספת, DingTalk, מבית עליבאבא, מפעילה של פלטפורמת תקשורת ושיתופיות ארגונית, דיווחה שבימים אלו היא משרתת את צורכי התקשורת והשיתוף של 10 מיליון ארגונים ו-200 מיליון עובדים, וכי לנוכח הביקוש היא הוסיפה לפעילותה 20 אלף שרתים זמניים ורוחבי פס אינטרנטיים כדי להרחיב את פעילות ענן התקשורת שלהם. גם Tencent הודיעה, כי היא מגדילה את קיבולת שיחות הוועידה הארגוניות שהיא מספקת כך שתוכל להכיל עד 300 משתתפים בו-זמנית.
תחום הרפואה הדיגיטלית רואה אף הוא עדנה בימים מאתגרים אלו. קבוצת הרפואה הדיגיטלית הסינית WeDoctor דיווחה על 777 אלף בדיקות אונליין שהתבצעו בשבוע האחרון של ינואר. פלטפורמת הרפואה הדיגיטלית Trusted Doctors, מבית Tencent, דיווחה על 1.21 מיליון בדיקות אונליין בשבוע האחרון של ינואר, פי ארבעה מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.
המספרים הם פנומנאליים, והמשמעויות שלהם יהיו ככל הנראה ארוכות טווח. אם חשבנו שהעולם שלנו הוא דיגיטלי, אז מסתבר שאנחנו מצויים רק בתחילתו של העידן, ובעולם מתקיים דיון האם העולם הדיגיטלי ימשיך לגדול באותם קצבים אקספוננציאליים שהתרגלנו אליהם בעשור האחרון. אם לשפוט על פי הנתונים שיוצאים מסין בימים אלה – העולם הדיגיטלי ימשיך לגדול, לגדול במהירות ולגדול לאורך זמן. זוהי אחת התוצאות המפתיעות שיוצאות מההתפרצות המסוכנת של נגיף הקורונה.
ומה בישראל? בטווח הקצר והמיידי – נשאלת השאלה עד כמה רחבה תהיה הפגיעה של הנגיף בישראל, והאם נראה בידוד של תושבים בבתיהם לתקופה – כשם שראינו בסין. בידוד ממושך בבתים של אוכלוסיות רחבות יחייב ארגונים ועסקים להוציא לפועל תוכניות לשעת חירום ולהפעיל פלטפורמות אונליין ארגוניות על מנת לאפשר לעובדים המשך עבודה מבתיהם. גם משרדי הממשלה יפעילו פלטפורמות דיגיטל – דוגמת מערכת הלימוד מרחוק המקוונת של משרד החינוך, או פלטפורמות רפואה דיגיטליות שיפעילו משרד הבריאות, קופות החולים ובתי החולים. בטווח הארוך נראה שהמגמה בישראל תהיה כמו זו בעולם – הנגיף ישמש קטליזטור להעמקת האחיזה של הדיגיטל בחיינו ולהרחבת ההשקעה הנדרשת של ארגונים באסטרטגיית דיגיטל ישימה אך אפקטיבית.
הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אידיאו דיגיטל, המתמחה בליווי חברות בבניית אסטרטגיה דיגיטלית ומימושה.
מענין !