בית המשפט קבע: אנתוני לבנדובסקי ישלם לגוגל 179 מיליון דולר

התביעה של חטיבת טכנולוגיית כלי הרכב האוטונומיים של גוגל, Waymo, טענה כי מי שהיה המהנדס הבכיר שלה ערק ממנה, הקים חברה ואז מכר אותה והחל לתפקד כבכיר בחטיבה זהה באובר, כשבאמתחתו סודות מסחריים מרכזיים שלה

אתוני לבנדובסקי. הורשע בגניבת סודות מסחריים מגוגל. צילום: ויקימדיה

אנתוני לבנדובסקי, המהנדס הבכיר לשעבר של גוגל ושל אובר בחטיבות המכוניות האוטונומיות של שתי הענקיות, חייב לשלם 179 מיליון דולר לגוגל, כך קבע בית המשפט בשבוע שעבר.

לבנדובסקי, שכיהן כדמות מפתח בחטיבת טכנולוגיית כלי הרכב האוטונומיים של גוגל, Waymo, ועמיתו, הישראלי ליאור רון, עסקו בתחרות בלתי הוגנת והפרו את התחייבויותיהם החוקיות על ידי הקמת עסק מתחרה בשם Otto ו"ייבוא" עובדים מגוגל אליו, כך החליטה בדצמבר ועדת בוררות.

לבנדובסקי, כך נקבע אז, יאלץ לשלם 127 מיליון דולר כפיצוי על מהלכיו. אלא שהנתבע בחר לערער על גזר הדין, מה שגרם לכך שלסכום הפיצויים העצום בלאו הכי התווספו עוד 50 מיליון דולר, כפי שפסק בית משפט בסן פרנסיסקו שלא קיבל את הערעור.

מיד לאחר הפסיקה, ביום ד', הגיש לבנדובסקי בקשה לפשיטת רגל, והצהיר כי היו לו נכסים אישיים בסכומים של בין 50 ל-100 מיליון דולר, ובמקביל התחייבויות של 100 עד 500 מיליון דולר, מה שאומר שהסכום שברשותו לא יספיק בכדי לשלם את הפיצוי הכספי לגוגל.

עם זאת, הוא טען להִמצאות תחת חסות מה שמוגדר בחוק האמריקני כ-צ'פטר 11 (Chapter XI) – פרק מספר 11 בחוק פשיטות הרגל של ארה"ב, אשר מתייחס לדרך להסדרת הליך פירוק של חברה במדינה. לחברה שנקלעה לקשיים כספיים חמורים עומדת האפשרות לפנות לבית המשפט ולבקש את הפעלתו של הפרק ביחס אליה. הפעלה כזו מעניקה לחברה הגנה מסוימת מפני הנושים, תוך אפשרות להתארגן מחדש באופן שתוכל להמשיך ולפעול, וככלל לנהל משא ומתן על חובותיו.

מכוניות בנהיגה אוטונומית. אילוסטרציה: BigStock

מכוניות בנהיגה אוטונומית. אילוסטרציה: BigStock

מאידך, יתכן שמי שתצטרך לשלם סכום זה היא בכלל מעסיקתו של לבנדובסקי עד יוני 2017, חברת אובר ש"אימצה" את מהנדסה הבכיר של Waymo יחד עם סודות הטכנולוגיה שפיתח בגוגל, ואז פיטרה אותו כשהדברים נחשפו.

הסיבה לכך שאפשר שאובר תהיה מי שחייבת בתשלום הפיצויים לגוגל היא שחוזה ההעסקה של לבנדובסקי איתה הצביע על כך שהוא יפוצה על ידי, גם אם יפוטר, כפי שאכן קרה ב-2017.

אובר מצידה השאיר את השאלה פתוחה ואמרה כי "למרות שאובר ואנתוני לבנדובסקי התקשרו בהסכם פיצויים, השאלה האם אובר אחראית לפיצוי זה היא עניין שנמצא במחלוקת בין החברה לבין אנתוני לבנדובסקי".

14,000 קבצים שבהם הסודות המסחריים של טכנולוגיית הרכב האוטונומי

הנה תקציר הפרקים הקודמים, לטובת מי שלא זוכר את פרטי הסיפור הוותיק אמנם אבל הדרמטי –  בשנת 2016, לאחר תשע שנים שבהן כיהן כמהנדס בכיר ב-Waymo, חברת הבת של גוגל המתמחה במכוניות אוטונומיות, עזב לבנדובסקי את המחלקה הסודית שבה שקדו על פיתוח יכולות למכוניות ללא נהג, על מנת להקים סטארט-אפ משלו, שלו קרא Otto ושהתמחה במשאיות אוטונומיות.

כעבור חצי שנה אוטו נקנה על ידי הענקית אובר, שגם היא חשקה ועודה חושקת בהצלחה בפיתוח יכולות הנהיגה האוטונומית לכלי רכב, תמורת 600 מיליון דולר. המיזם של לבנדובסקי שולב ביחידה של אובר העוסקת בתחום.

אלא שאז, בפברואר 2017, הגישה גוגל תלונה נגד אובר, שהאשימה את לבנדובסקי בכך ש"הוריד יותר מ-14,000 קבצים" שהיו סודיים ולקח אותם איתו לעסקיו, מה שגוגל הציגה כגניבת הסודות המסחריים שלה.

גוגל חשדה באובר שהנדסה ותזמרה הכל, וטענה שהחברה – המתמחה בעיקר בשירותי נסיעות שיתופיות – תכננה לרכוש את אוטו מלכתחילה, על מנת לשים את ידיה על סודות תעשייתיים הקשורים למכוניות אוטונומיות.

גוגל ואובר הסכימו אז ליישב את המחלוקת באמצעות בוררות, ולא במשפט ציבורי. אובר ו-Waymo הגיעו להסכם ידידותי בפברואר 2018. אובר העניקה ל-Waymo סכום השווה 244.8 מיליון דולר במניות, או מה שהיווה 0.34% מההון שלה, בהתבסס על הערכת שווי כוללת של אובר מאותה תקופה שעמדה על 72 מיליארד דולר.

ומה עם רון, שייסד עם לבנדובסקי את Otto? הוא הסכים לשלם לגוגל סך של 9.7 מיליון דולר בדצמבר, אך Waymo אישרה כי הייתה זו אובר ששילמה את מלוא הסכום שרון היה חייב.

"עמק הסיליקון הוא לא המערב הפרוע"

אבל זה לא נגמר עד שזה נגמר – בנוסף לסוגיית הפיצוי הכבד לגוגל, באוגוסט האחרון האשימו תובעים פדרליים מטעם המדינה את לבנדובסקי ב-33 סעיפי גניבה, וניסיון לגניבת סודות מסחריים מגוגל. 

והוא עדיין צריך לתת דין וחשבון על האישומים נגדו בפני מוסדות המדינה. התובע הפדרלי של קליפורניה, דייוויד אנדרסון, אמר בזמנו כי "לכולנו יש זכות להחליף מקום עבודה, לאף אחד מאיתנו אין את הזכות למלא את הכיסים ביציאה מהדלת". הוא הדגיש כי "גניבה איננה חדשנות".

לפי הניו יורק טיימס, ג'ון בנט, סוכן מיוחד האחראי על חטיבת סן פרנסיסקו של של ה-FBI, אמר במסיבת עיתונאים שבה בישרו הגורמים על המשפט הנוסף כי "באזור המפרץ יש את המהנדסים הטובים והמבריקים ביותר, והם לוקחים סיכונים גדולים, אבל עמק הסיליקון הוא לא המערב הפרוע. הסביבה המהירה והתחרותית אין פירושה שהחוקים הפדרליים אינם תקפים".

תיק זה, כאמור, עדיין פתוח. לבנדובסקי הכחיש את כל ההאשמות נגדו ושכר עורכי דין בעלי שם בכדי לנסות ולהימנע מהרשעה במשפט העתיד לבוא. במקרה הזה, אם ימצא אשם במעל, הוא עלול למצוא את עצמו (שוב) בכלא ולא רק מתמודד עם גיוס סכומי עתק לצורך פיצוי הנפגעים ממעשיו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים