בוטקאמפ Wecode – תכנית מצוינות לאנשים שלא זכו בהזדמנות

הבוטקאמפ האקדמי הראשון בישראל המשלב לימודים אקדמיים במדעי המחשב עם קודינג והכשרה מקצועית מוכוונת-תעשייה בתכנות, הוא מיזם ללא מטרות רווח, המיועד לצעירים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית ● שוחחנו עם מנהלת התכנית, עו"ד נגה גושן

27/02/2020 13:11
עו"ד נגה גושן, ממייסדי וויקוד. צילום: סמדר כפרי

וויקוד הבוטקאמפ האקדמי הראשון בישראל הפועל במודל היברידי, שמשלב לימודים אקדמיים במדעי המחשב עם קודינג, הכשרה מקצועית מוכוונת-תעשייה בתכנות – הוא מיזם ללא מטרות רווח המיועד לצעירים/ות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית. המיזם הוקם על ידי פרופ' יואב שוהם, המשמש כיו"ר, שהוא פרופסור אמריטוס למדעי המחשב מאוניברסיטת סטנפורד ויזם סדרתי, בעל שם עולמי בתחום הבינה המלאכותית, מחלוצי זרם הלימוד אונליין.

כמנהל התוכן משמש פרופ' שמעון שוקן, מייסד בית הספר למדעי המחשב בבינתחומי, שהכשיר מאז הקמתו מעל 3,000 מפתחי תוכנה וכן שייסד את Matific, ועו"ד נגה גושן, יזמית ופעילה חברתית.

בתכנית שותפים המרכז הבינתחומי הרצליה וחברת אקספריס מבית מנפאוור, והיא מיועדת לצעירים המתקשים להשתלב בלימודים אקדמיים מדעיים, עקב הנטל הכלכלי ונסיבות חייהם.

בנוסף להכשרה לימודית ואקדמית בת שמונה חודשים, מעניקה התכנית גם סיוע, הכוונה והשמה בתעשייה במשרות פיתוח.

בתכנית Wecode לומדים צעירים מהחברה הערבית, מהעדה האתיופית, עולים מברה"מ, נשים, תושבי פריפריה ועוד, כאשר בתום שנת הלימודים מעניקה וויקוד סיוע בהשמה ומסייעת לבוגריה להסתער על שוק ההיי-טק הצמא לכוח אדם.

התכנית זכתה שנתיים ברציפות בפרס החדשנות של Google EDU, וזוכה לתמיכת חברות היי-טק ויזמים מובילים, כגון פרופ' אמנון שעשוע. המודל שעליו היא נשענת פותח בשנת 2017 על ידי מייסדיה, לאחר מחקר מעמיק בארץ ובארה"ב, רתימת תומכים, יצירת שותפויות אסטרטגיות משמעותיות ובניית התשתית להפעלתה. במרץ 2018 הושק מחזור הפיילוט הראשון, כאשר עד כה למעלה מ-95% מבוגרי המחזור הראשון הושמו במשרות פיתוח איכותיות בתעשייה.

לאור ההצלחה, ביוני 2019, נפתח המחזור השני, שהסתיים ממש לאחרונה.

נסיבות החיים לא איפשרו לממש את הפוטנציאל הגבוה

"התוכנית שלנו מיועדת ומותאמת לצעירות/ים שנסיבות חייהם (הכלכליות בעיקר) לא איפשרו להם לממש את הפוטנציאל הגבוה, למרות שהם ניחנו בכישרון לתחומי התוכנה ברמה הקוגניטיבית, ונמצאה אצלם גם התאמה פרסונלית לסגנון החיים והעבודה בתכנות", הסבירה עו"ד גושן.

גושן, בעלת ניסיון בליטיגציה מסחרית במשרד עורכי דין מוביל, היא בוגרת מסלול מצטיינים משולב לתואר ראשון ושני מהאוניברסיטה העברית ובעלת LLB במשפטים ו-MBA במנהל עסקים, עם התמחות במימון ובנקאות. גושן שכיהנה בעבר כיועצת מטעם משרד האוצר ורשות המסים במשלחת ישראל לאיחוד האירופי בבריסל, השלימה את התמחותה במשפטים בבית המשפט העליון, ואף ייסדה את פורום בוגרי בית המשפט לדורותיהם.

מטרת העל של מייסדי התוכנית, מעידה גושן, היא צמצום הפערים החברתיים בישראל, כאשר הסיוע למצוקת ההון האנושי בתעשיית ההיי-טק היא מטרה מסדר שני.

משמאל: פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה; פרופ' חזי ישורון, יו"ר פורסקאוט; אמנון רדר, יו"ר קבוצת מנפאוור ישראל; פרופ' שמעון שוקן, מייסד בית הספר למדעי המחשב במרכז הבינתחומי הרצליה ומייסד חברת Matific ותכנית וויקוד; עו"ד, נגה גושן ממייסדי וויקוד; פרופ' יואב שוהם, יזם סדרתי, ממייסדי וויקוד. צילום: גלעד קוולרצ'יק

משמאל: פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה; פרופ' חזי ישורון, יו"ר פורסקאוט; אמנון רדר, יו"ר קבוצת מנפאוור ישראל; פרופ' שמעון שוקן, מייסד בית הספר למדעי המחשב במרכז הבינתחומי הרצליה ומייסד חברת Matific ותכנית וויקוד; עו"ד, נגה גושן ממייסדי וויקוד; פרופ' יואב שוהם, יזם סדרתי, ממייסדי וויקוד. צילום: גלעד קוולרצ'יק

"בחרנו להתמקד בקצה הגבוה ביותר, במקצוע הנדרש ביותר, שאם מצליחים לפצח את ההתאמה אליו, הדלתא בחיי האינדיבידואל הוא הגדול ביותר. הפוטנציאל למוביליות חברתית בעולמות התוכנה הוא אדיר – ושם אנחנו שמים את הפוקוס שלנו", ציינה. 

"לצד זאת", סייגה גושן, "זה גם האתגר הכי גדול, מפני שהתעשייה בארץ בררנית מאוד בגיוסים טכנולוגיים. מדובר בתחום שלא מתאים לכל אחד, ונדרשות יכולות מסוג מסוים על מנת להצליח. ולבסוף, קבוצת הגיל שאנחנו מתמקדים בה היא מאתגרת במיוחד; אנשים שכבר לא נמצאים בשום מסגרת (תיכון או צבא) שיש לאתר, כאשר בגילאים 20-30 לחלקם כבר יש מטענים, התחייבויות, ילדים ומשפחה לפרנס וכיוצא בזאת. "אנחנו קוראים למודל שלנו Academic Coding Bootcamp, ואנחנו היחידים בארץ שמפעילים הכשרה היברידית שמשלבת לימודים אקדמיים (קורסים עם נקודות זכות) והכשרה מקצועית מוכוונת תעשייה. אנחנו גם מאפשרים לבוגרים/ות להמשיך לתואר אקדמי מלא בבינתחומי, לאחר צבירת ניסיון תעסוקתי התחלתי, וזאת בכדי שלא לייצר תקרת זכוכית בהמשך הדרך", אמרה.

"בתכנית משתתפים לא מעט צעירים שנשרו מתארים מדעיים באוניברסיטאות המובילות: העברית, תל אביב והטכניון, רק מפני שלא יכלו לעמוד בקשיי הפרנסה ולשלב את צרכי הקיום היומיומיים עם לימודים לתואר אינטנסיבי כמו מדעי המחשב, חלקם אף נכנסו לחובות בגין הלוואות שכר הלימוד.
לשמחתי ההשמות מאפשרות להם להחזיר את החובות בתוך כמה חודשי עבודה. חלק מהבוגרים כבר השתלבו במשרות פיתוח בסטארט-אפים שעוסקים בנושאים שבחזית הטכנולוגיה (AI ו-ML). כך, למשל, יש לנו בוגרת מהחברה החרדית, שהשתלבה מדהים בסטארט-אפ, שם היא עובדת על נושאים של NLP, ובוגר אחר שהוא אב לארבעה ילדים, שהגיע לתכנית ללא תעודת בגרות, אך מצויד בהמון כישרון ומוטיבציה, סיים בהצלחה והיום הוא מתכנת מוערך בחברה טכנולוגית מובילה בתחום מיגון רכבים".

במענה לשאלה היכן משתלבים בוגרי התכנית, השיבה גושן כי "כל ההשמות של התכנית הן בתפקידי פיתוח (במשרות ג'וניור בשלב זה): front end ו-Back end, ולעיתים במשרות full stack".

לדבריה, אקספריס ישראל מסייעת בעיקר בשלב ההכשרה המקצועית, ההשמה והשילוב. "שיתוף פעולה זה, מאפשר תהליך השמה מקצועי לבוגרים, תוך ליווי לאורך כל תקופת העבודה בחברות. בנוסף, שיתוף הפעולה מאפשר לנו כתוכנית לא למטרות רווח, להחזיר חלק מההשקעה שלנו ושל התורמים בבוגרים, שכן הם מועסקים דרך אקספריס במשך שנתיים".

המיזם פונה לחברות ולסטארט-אפים המובילים בישראל וישירות למשקיעים. בין החברות שהצטרפו ניתן לציין את ECI, אפלייד מטיריאלס, מובילאיי, סיימוטיב, מנט, פוינטר, שטראוס, בנק הפועלים, משרדי ממשלה והיד עוד נטויה.

"המודל שלנו הוכיח את עצמו זו השנה השנייה ביכולת שלו לאתר ולהכשיר אנשים ללא רקע להיות מתכנתים מצוינים. אנחנו מאמינים שזהו אחד הפרויקטים החשובים המאפשרים מוביליות חברתית שההשלכה הישירה שלה על החברה הישראלית היא מיידית. מהצד השני, יש כאן הזדמנות לייצר Talent Pull חדש, איכותי ולשם שינוי גם מגוון, ובכך לסייע לחברות לגייס כוח אדם איכותי במקום בו המחסור הוא אחת הנקודות הכואבות ביותר. ככל שנשמור על ההצלחה כפי שהיא היום, כך אני בטוחה שהמיזם יתרחב ועוד גופים וחברות יצטרפו. עד כה יש שילוב מצוין של הבוגרים בחברות, והראייה לכך היא שאותן חברות פנו אלינו להשמות גם במחזור השני", סיכמה גושן.

לאתר וויקוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים