האם המנמ"ר יהפוך למנד"ר – מנהל נכסים דיגיטליים ראשי?

פרופ' גדי אריאב מאונ' תל אביב, שהשתתף בכנס IT Awards 2020 שנערך היום (א'), טוען כי "המסקנה הנחרצת שלי מניתוח מקורות הערך של נכסים דיגיטליים, היא שהדיגיטל והטרנספורמציה הדיגיטלית חייבים להיות המשימה המהותית דווקא של המנמ"ר"

פרופ' גדי אריאב, מהפקולטה לניהול ע''ש קולר באוניברסיטת תל אביב. צילום: ניב קנטור

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס

"ניתן לזהות בבירור מנמ"רים שעוברים בעצמם את הטרנספורמציה הדיגיטלית בהצלחה ומובילים את היצירה של נכסים דיגיטליים ואת ההתבוננות בנכסים הדיגיטליים שלהם בתור נכס מניב. האם המנמ"ר הזה יכונה מתישהו מנד"ר – מנהל נכסים דיגיטליים ראשי?", כך אמר פרופ' גדי אריאב, מהפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב.

פרופ' אריאב דיבר ב-IT Awards 2020 – תחרות מצטייני המחשוב לשנת 2019 של אנשים ומחשבים. הטקס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (א') באולם האירועים לאגו בראשון לציון, והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה. אריאב עמד בראש ועדת האיתור שבחנה את המנמ"רים המצטיינים ל-2019.

 


צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

"בפברואר 2009", אמר פרופ' אריאב, "פתחתי בפעם הראשונה את טקס המנמ"רים המצטיינים במשפט: 'קהילה מקצועית, חפצת חיים, זקוקה לגיבורים שלה, כדי לסמן את מודל המצוינות שלה, את המודלים לחיקוי'. זה היה נכון אז, ונכון ביתר שאת מאז – בשל ההתפתחויות הדרמטיות ב-IT והשינויים הלא פחות דרמטיים – בהגדרת תחומי האחריות של המנמ"ר".

"מצוינות היא מושג חמקמק", ציין אריאב, "אי אפשר להגדירה בנוסחה או ביטוי מתמטי. אבל אפשר – ולרוב בבירור – לזהות ולהצביע על מופעים ודוגמאות קונקרטיים של מצוינות. המשבצת הארגונית ההיסטורית של המנמ"ר עוברת שוב ושוב טרנספורמציות. הטרנספורמציה העמוקה הקודמת הייתה בתחום ניהול המשאבים, בפרט השימוש המושכל בתשתיות ענן, בתוכנות מדף ובמיקור חוץ. ההתמודדות עם הטרנספורמציה הניהולית הזו צלחה, וגם אם לא הושלמה, רבים מהמנמ"רים המצטיינים מנהלים מערכות ופרויקטים נרחבים על גבי תשתיות ענן ועם צוות ליבה מצומצם".

"בשנים האחרונות", ציין פרופ' אריאב, "מתרגשת עלינו הטרנספורמציה הדיגיטלית – שם כולל לעיסוק הקריטי בחדשנות עסקית שממוקדת ומבוססת על יצירת נכסים דיגיטליים עסקיים חדשים. ויותר חשוב: הניצול והמיצוי של הנכסים הללו ליצירת ערך עסקי. בארגונים רבים, הדיגיטל והחדשנות הדיגיטלית צמחו בנפרד מטריטוריית המנמ"ר. המסקנה הנחרצת שלי מניתוח מקורות הערך של נכסים דיגיטליים, היא שהדיגיטל והטרנספורמציה הדיגיטלית חייבים להיות המשימה המהותית דווקא של המנמ"ר. לשמחתי, ההכרה בחשיבות הקריטית של שילוב מערכות הדיגיטל במערכות הליבה הארגוניות הופכת להיות הנורמה המקובלת".

"הטכנולוגיה חייבת להניע את ניהול ההון האנושי"

"המחיר שהמנמ"רוּת משלמת תמורת המרכזיות העסקית שלה", ציין, "הוא שהיא חייבת להתייחס למגמות עסקיות וגלובליות כלליות בתוך תכנית העבודה שלה – ולא בתור משהו שמעסיק את ההנהלה. השנה, האג'נדה של המנמ"ר צריכה לכלול לפחות שני אלמנטים עסקיים כלליים, בנוסף לרכיב מוכר: חוסר היציבות הגיאו-פוליטית והפוליטית; החשש מקיפאון בסחר העולמי ומהאטה כלכלית וממיתון נרחב; המשך מגמת האטת הצמיחה בהשקעות בטכנולוגיה. שני האלמנטים הראשונים מכונים בשפת הניהול 'סיטואציית VUCA', ראשי תיבות של תנודתיות, חוסר ודאות, מורכבות ועמימות".

"אל מול VUCA", הסביר אריאב, "צריך לבנות מרחב פעולה, לשחרר משאבים ולפעול בשלוש חזיתות: להפוך את אסטרטגיית הנתונים של הארגון לעדיפות עליונה; לעשות אוטומציה במטלות ה-IT; להתחיל להתייחס ברצינות לניהול ההון האנושי של הארגון כולו ושל יחידות המחשוב בפרט. שביעות הרצון ממערכות לניהול ההון האנושי נמוכה באופן כללי. אבל כמו שהטכנולוגיה 'מניעה יותר ויותר את התהליכים העסקיים', היא חייבת להניע את ניהול ההון האנושי – לפתח הבנה עמוקה של משמעות ההרכב האנושי המועסק בחברה, לפתח מיומנויות דיגיטליות בארגון, לגייס כישרונות דיגיטליים ולשפר את החוויה הדיגיטלית של העובדים".

"המחויבות למצוינות", סיכם פרופ' אריאב, "אינה מס שפתיים, אלא מאמץ מקצועי מוחשי, שמביא להישגים – ומתמשך. ההכרה במצוינות היא לא רק כבוד חד פעמי – אלא גם הטלת אחריות מתמשכת – מי שזוכים להכרה היום ממחישים לקהילה את מושג האיכות ואת המחויבות למצוינות מקצועית, היום, מחר ומחרתיים. ברכות לכל המעוטרים החדשים. אני מאחל לכולנו הצלחה רבה באתגרים שניצבים בפני הקהילה שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים