מייסד אוטונומי הבריטית בדרך להסגרה לארצות הברית

מייק לינץ', מנכ''ל החברה שנרכשה על ידי HP ומי שכונה "ביל גייטס של בריטניה", חשוף לאישומים בגין הונאה ● שוחרר בערבות של 10 מיליוני ליש''ט

הסתעפות של פרשת HP-אוטונומי

מייק לינץ', מייסד אוטונומי, עבר באחרונה עוד שלב בדרך להסגרתו לארצות הברית. זאת, בשל אישומי הונאה הקשורים לרכישת החברה הבריטית על ידי HP האמריקנית.

לינץ' התייצב בשבוע שעבר בתחנת משטרה בלונדון, לשם הליך מעצר קצר, ולאחריו הגיע לבית משפט השלום בווסטמינסטר. זהו מהלך פורמלי, הנדרש כחלק מהליך ההסגרה שיזם משרד המשפטים האמריקני. לינץ' שוחרר כעבור זמן קצר בערבות של 10 מיליון ליש"ט. הדיונים המשפטיים בדבר בקשת ההסגרה יתקיימו בהמשך השנה.

נגד לינץ' הוגש בדצמבר 2018 כתב אישום בבית משפט מחוזי בארצות הברית באשמת הונאה פלילית בסכום של 11 מיליארד דולר, על רקע פעילותו לפני שהחברה שעמד בראשה נרכשה על ידי HP ב-2011. לינץ הואשם כי בשל ההונאות הוא גרף רווחים של 815 מיליון דולר. הוא עומד מול הסגרה לארצות הברית, שם יואשם ב-17 סעיפי אישום פליליים של קשירת קשר לביצוע הונאה עבירות מחשב. אם יימצא אשם, הוא צפוי לעונש של עד 25 שנות מאסר. נגד לינץ', שכונה "המענה של בריטניה לביל גייטס", הוגשה בקשת הסגרה בדצמבר 2018. עורכי דינו דרשו לעכב את ההליכים עד לתום משפטו בארצו. לינץ' כופר באישומים נגדו. כמו כן, הוא עומד בלונדון בפני משפט בגין הונאה, ונתבע בגין מרמה בסך 3.8 מיליארד ליש"ט.

פצצה פיננסית: אובדן 8.8 מיליארד דולר

כתבי האישום הללו הם עוד התפתחות משפטית, אחת מני עשרות, בעקבות הרכישה הכושלת של ענקית ה-IT את ענקית ה-BI הבריטית. מעט רקע: HP הודיעה על רכישת אוטונומי באוגוסט 2011 תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם הביג דטה, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

בנובמבר 2012, כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה, הטילה HP פצצה פיננסית והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. ב-HP טענו שיותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת.

בעלי המניות של ענקית ה-IT הגישו תביעה נגדה במאי 2013. הם טענו שחברי מועצת המנהלים של HP לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית", ושהמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם. אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, שבמסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן עסקה בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו. הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים – כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות".

בפברואר 2014 פורסם כי HP החלה בשיחות עם בעלי המניות שלה לבחינת הסדר פשרה אפשרי. אחרי שלושה סבבי דיונים הושגה פשרה בתביעה. במשך שנים לינץ' נלחם תקשורתית בהנהלת HP, הקים אתר ייחודי לנושא בו פירט את טענותיו, וטען כי במעשיו לא נפל פגם וכי הכל היה חוקי וגלוי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים