האם ב-2020 מנמ"רים יחשבו מסלול מחדש לגבי הענן?

לאחר שבארגונים רבים מפנימים שהמעבר לענן לא מימש את התחזיות לחיסכון, הם יבחנו אסטרטגיה חדשה שמחברת טוב את הצרכים של הארגון ליכולות הענן

אופציה במעבר לענן של ארגונים. מערכת Cloud Agnostic. צילום אילוסטרציה: BigStock

פלטפורמת הענן הפכה להיות אחת מהאתגרים היותר מרכזיים שעומדים בפני המנמ"רים ומנהלי התשתיות בארגונים. יש להניח שכך יהיה גם בשנת 2020 ובשנים שיבואו אחריה. אבל דיונים בפורומים שונים של סמנכ"לי מערכות מידע ובשיחות אישיות מעלים את השאלה: האם 2020 תהיה השנה שבה ארגונים יחשוב מסלול חדש בכל מה שקשור לענן, ויישמו אסטרטגיות חדשות כדי שיצדיקו את ההוצאות?.

המסר שעובר בדיונים עם CIO בעניין אחסון מידע בענן הוא הטענה כי המעבר לענן בהיבט של אחסון מידע אינו חוסך כסף. כאשר מדובר בארגוני האנטרפרייז, היחס בין ההשקעות במעבר לענן לבין שורת הרווח הולך ומצטמצם. זאת בשונה מאשר בארגונים כמו סטארט-אפים, עסקים קטנים, או חברות חדשות לגמרי, שצריכים להקים את תשתיות המחשוב שלהם מהתחלה.

עד לא מכבר החסם המרכזי היה רגולציה, הקשורה בשמירה על פרטיות המידע הרב שאותם ארגונים מחזיקים על הלקוחות שלהם. כיום השאלה הזו כבר אינה כל כך רלוונטית, המגמה של אחסון מידע בענן כבר קיימת, בצורה זו או אחרת, וכעת נשאלת שאלת ה-ROI, או נכון יותר: כיצד יתפשו הארגונים את פלטפורמת הענן בעשור הקרוב, ואיך זה ישפיע על השווקים?

חברת המחקר גרטנר, ממליצה למנמ"רים לפתח אסטרטגיה חדשה בקשר לענן, המקשרת בין החלטות אינדיבידואליות למטרות ארגוניות. גרטנר גם מזהה שתוך ארבע שנים מרבית הארגונים יעשו חישוב מסלול מחדש בכל מה שקשור למשל ליישומים ישנים שהועברו לתשתית ענן ציבורית (IAAS). כלומר, מנמ"רים, בלחץ ההנהלות ובעיקר מנהלי הכספים, ימפו מחדש את כל היישומים והשירותים שהם צורכים מהענן, ינהלו דיאלוג פתוח ורחב עם הספקים, וינסו להגיע אל אותה אופטימיזציה שגרטנר מכוונת אליה. שם המשחק יהיה חיסכון, עם רמת קריטיות הרבה יותר גבוהה מאשר בעבר.

לעשות אנליטיקה כדי לבדוק עלויות

כחלק ממגמה זו, מומלץ למנמ"רים להשתמש בצורה רחבה יותר בכלי אנליטיקה, BI, כדי לעקוב טוב יותר אחר עלויות הענן, היכן כדאי להשקיע, ושימוש מוגבר בספקי צד שלישי, כדי להקטין את התלות בספקים.

כפי שכולם יודעים, עולם הענן נשלט היום על ידי כמה ענקיות כגון AWS, מיקרוסופט, גוגל, אורקל, ושחקניות נוספות במגזרים ספציפיים. באופן טבעי, השימוש בפלטפורמות של ספקיות אלו, כמו ענן ציבורי, מייצר מדיניות מחירים, תחרותית אמנם, אבל ברמות זהות, עם כמובן איפיונים ייחודיים שיש לכל ספק, מרחב השליטה שלו בכל מדינה, ויכולת מו"מ עם הלקוחות הגדולים.

גרטנר אומרת שאם מנמ"רים ישקיעו קצת יותר זמן בניתוח מדויק יותר של הכלים והצרכים, ביחד עם הספקים, סביר להניח שיצליחו להגיע לרמה מיטבית יותר של התייעלות, שמשמעותה גם חיסכון בכסף. דבר אחד ברור: מעבר לענן אינו זול.

גרטנר גם מציעה לארגונים לא לחשוש ולאמץ אסטרטגיה מרובת עננים, מה שלא מקובל כיום, בגלל חשש לחוסר יכולת להתנתק מספק זה או אחר. כיום גם הספקים מבינים כי לא יוכלו לשמר את הלקוחות בענן שלהם, וההערכה היא שעד 2024 שני שלישים מהארגונים יאמצו את התפישה של ריבוי עננים, כולל היעזרות בצד שלישי.

היכן יש לענן יתרון בולט? אחד המנמ"רים הבכירים במגזר הפיננסי, שסיפר על אסטרטגיית הענן של החברה שהוא עובד עבורה, מהגדולות במשק, תיאר היטב את המציאות. "שימוש בענן רק כדי להעביר לשם מידע, או לנהל תשתיות, לא ממש הוכיח את עצמו. לא בגלל שהשירותים שאנו מקבלים אינם טובים, אלא מפני שהחלופה שהובטחה בתחילת הדרך – חיסכון בנדל"ן, סגירת דטה סנטרים והתייעלות פנים ארגונית – פשוט לא קרתה. בחלק מהמקרים, השיקול הוא שההשקעות שנעשו בתשתיות הפיסיות הן כל כך יקרות, עד שאין שום הגיון כלכלי לסגור אותן, שלא לדבר על רגולציה, פרטיות ורצון לשמור על חיסיון המידע. עם כל הכבוד לספקים הגדולים, שיש להם ללא ספק משאבים אדירים, האחריות היא של המנמ"ר בסופו של יום, וההבטחה שמנמ"רים יוכלו לישון טוב יותר בלילה הוכחה כלא נכונה".

אין ספק שדברי אותו מנמ"ר בכיר משקפים את המציאות אצל לא מעט מעמיתיו. כולם סבורים שיש יתרונות לענן, אבל הגיע הזמן לבדוק היטב את השימוש בו, איזה תהליכים ייעשו באמצעות הענן ואילו לא.

המגמה הזו אינה נופלת כמובן על חלל ריק. ספקי שירותים רבים כבר משקיעים מאמצים להנגיש את השירותים שלהם קרוב יותר למשתמשים, באופן שניתן יהיה להוכיח את הכדאיות שלהם, ובתחום הזה יש מרחב די גדול של שירותים ומהלכים שהענן הוא הפתרון עבורם, כמו למשל: הקמת מרכזי מיקרו נתונים, שישמשו אוכלוסיות מסוימות צורכות בזמן מסוים באופן מוגבר, וספקי השירותים ידעו לנייד את אזורי הכיסוי שלהם לאותם מקומות, ובכך יתחברו לאסטרטגיה של הארגונים לתת שירותים טובים יותר ללקוחות, בצורה כלכלית והגיונית.

שורה תחתונה: הענן ימשיך לאתגר את הארגונים הגדולים בעולם, אבל המנמ"רים ישנו את תפישת העולם שלהם לגבי מעבר לענן, וינצלו טוב יותר את היכולות שיש בתשתית זו, בצורה שתניב ROI טוב יותר, וגם לא פחות חשוב – תצמצמם את התלות בספק ענן אחד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים