פייסבוק החליטה: לא יהיו מודעות בווטסאפ אלא פתרון אחר לרווחיות

הענקית ממאנלו פארק, שהיא הבעלים של שירות המסרים המיידים הפופולרי ביותר - שגם היה האפליקציה שהורדה הכי הרבה ב-2019 - משנה תכניות ● כעת היא תתרכז ביצירת רווחים דרך WhatsApp Business - אבל מה זה אומר בדיוק?

שדרוג איכות הווידיאו והתמונה. ווטסאפ. צילום: Bigstock

בשורה משמחת (גם אם זמנית) למשתמשי ווטסאפ – החברה האם של השירות, פייסבוק, החליטה לשנות לחלוטין את המודל העסקי לרווחיות שרקמה בעבור האפליקציה, ולבטל את תכניותיה להכניס -פרסומות אל השירות. במקום היא עומדת לאמץ דרכים אחרות לייצור רווחים משירות העברת ההודעות, המשמש 1.5 מיליארד בני אדם בכל רחבי העולם.

הכנסת הפרסומות לווטסאפ היא מהלך שנשקל ונמצא בפיתוח, לכאורה, כבר כשנתיים. התכניות הללו, לפי הסברה, הן שעמדו מאחורי עזיבתם של יאן קום ובריאן אקטון – שני המייסדים המקוריים של אפליקציית המסרים המיידיים – שהתנגדו לקונספט. בנוסף, בתקופה זו התפרק לבסוף הצוות שהוטל עליו לפצח מהי השיטה האופטימלית ביותר לשילוב מודעות בתוך אפליקציית ההודעות, כך על פי אנשים שמכירים את העניין וששוחחו עם הוול סטריט ג'ורנל, שדיווח על השינוי בגישה.

הדיווח תפס רבים בהפתעה משום שווטסאפ אישרה, פעמים רבות, כי מודעות מגיעות לאפליקציה, ואף הציגה הדגמה מקדימה כיצד הדברים ייראו בוועידת השיווק של פייסבוק בשנה שעברה.

אבל בעיקר נובעת ההפתעה מכך שפייסבוק מרוויחה את מרבית הכנסותיה מרשת המודעות שלה, והרחבתה גם אל ווטסאפ הייתה אחת הדרכים שבעמצאותה הרשת החברתית הייתה צפויה לפדות את ההשקעה הנכבדת של 19 מיליארד דולר, שאותם שילמה עת רכשה את ווטסאפ בפברואר 2014.

הנהלת ווטסאפ אמרה בשלהי 2018 כי פרסום יהיה "מצב המונטיזציה העיקרי של החברה". אולם כעת התכניות למודעות באפליקציית WhatsApp מוקפאות, הצוות שעבד על הפרסום, כאמור, פורק, וכל מה שעבדו עליו נמחק, כך עולה מהדיווח של הג'ורנל.

WhatsApp Business – לעשות עסקים בווטסאפ

במקום באמצעות פרסום, פייסבוק מתכוונת לדחוף יוזמה קיימת שתאפשר לעסקים ליצור קשר עם צרכנים ב-ווטסאפ.

לשם כך השיקה הענקית את הוא WhatsApp Business. למעשה החברה השיקה את האפליקציה לאנדרואיד לפני כשנתיים, והוסיפה API בתשלום מספר חודשים לאחר מכן. המוצר מעודד עסקים להיות בקשר עם צרכנים דרך האפליקציה, ולהגיב לפניותיהם במהירות.

אפליקציית WhatsApp Business בחנות גוגל. צילום: BigStock

אפליקציית WhatsApp Business בחנות גוגל. צילום: BigStock

לפני כשנה עדכנה פייסבוק את המשקיעים וציינה כי ל-WhatsApp Business היו באותה תקופה כבר כחמישה מיליון עסקים כלקוחות. מאז השיקה הענקית את גרסת ה-iOS של WhatsApp Business וכן הוסיפה שדרוגים. התכונה האחרונה שנוספה לשירות לעסקים היא קטלוגים, וזו מאפשרת למשתמשים למצוא ולגלות מוצרים מהסוחרים איתם הם מתכתבים ב-WhatsApp.

לפי דיווחים שונים, ובהתחשב בבסיס המשתמשים האדיר של ווטסאפ ופייסבוק, פוטנציאל רב עצום גלום בהגדלת נפח העסקים שהופכים ללקוחות של WhatsApp Business. פייסבוק מעריכה כי ישנם כ-140 מיליון עסקים המשתמשים לפחות באחת מהאפליקציות שלה.

"תעביר לי את הכסף בווטסאפ"

אבל זה לא הכל – בנוסף ל-WhatsApp Business, פייסבוק עובדת על פיתוח פלטפורמת לתשלום בעזרת ווטסאפ, שתחל את דרכה בהודו. עם זאת, השקת פלטפורמת התשלומים התעכבה, מכיוון שממשלת הודו חוששת לגבי לוקליזציה של נתונים. בינתיים, פייסבוק מחפשת דרכים להרחיב את פלטפורמת ה-Facebook Pay שלה לאפליקציות האחרות שבבעלותה.

כך או כך, המיקוד של פייסבוק הוא בלספק לעסקים כלים נוספים להתחבר ולמכור לצרכנים דרך ווטסאפ, ללא פרסומות פולשניות – דבר שעשוי להשתלם לה בטווח הרחוק.

החברה תצטרך עם זאת להרגיל את המשתמשים לגלות, ללמוד ולקנות דברים באמצעות יישום המסרים המידיים, שעד כה שימש את מרבית הגולשים כדי לתקשר אלו עם אלו בזמינות גבוהה. אבל כפי שקרה באינסטגרם מאז שעברה לידי הענקית של מארק צוקרברג, אין ספק שהרגל ניתן לשנות ושרכישות דרך האפליקציה, שהייתה בכלל רשת חברתית לשיתוף תמונות במהותה, הפכו לעניין לשכיח לגמרי באינסטה.

אם לחזור שנייה למודל הפרסום – חשוב לשים לב כי זה הוקפא ולא בוטל לחלוטין. ענקית הטכנולוגיה יכולה להציע כעת כלים בתשלום לעסקים, בכדי לייצר בעבור המשתמשים הרגל לעשות עסקים דרך הפלטפורמה. אחרי ש-WhatsApp יהפוך למקום שמקושר גם למסחר, ייתכן שתהיה לצוקרברג ולאנשיו הזדמנות להכניס פרסום שישפיע באופן משמעותי יותר על מי שיתקל בו – למשל אם הלחיצה תאפשר רכישה ישירה – ואז יוכלו שני המודלים לרווחיות, לפחות בפוטנציה, לחיות יחד בסינרגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים