איך ייראה תפקיד המנמ"ר בעשור הקרוב?

המנמ"ר החדש של העשור הנוכחי יצטרך לחבוש כמה כובעים, ביניהם זה של האסטרטג העסקי ושל מנהיג השינוי, וכמובן, את כל הכובעים הטכנולוגיים - מה זה אומר? מה צפוי למנמ"רים כעת?

המלצות למנמ"ר לשנה הקרובה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הטרנספורמציה הדיגיטלית בעשור החדש משנה באופן מהותי את הדרך שבה חברות רואות ומעריכות את ה-IT. ה-IT הופך ממרכז עלות, לפונקציה שתפקידה להוביל את הארגון קדימה אל האתגרים הבאים. בהתאם לכך, הולך ומשתנה תפקידו של המנמ"ר בכל הארגונים ובכל המגזרים.

המשימה שהם מקבלים מהמנכ"ל היא להיות המצפן שרואה את העתיד, מכיר היטב את כל חלקי הארגון, ושיספק הצעות להשקעות אשר יביאו לייעול, חסכון ובידול תחרותי בשווקים תחרותיים.

מנמ"רים מצליחים הפכו למובילים עסקיים ביחידות עסקיות דיגיטליות, ויצרו את עמוד השדרה הדיגיטלי, שמוביל את הארגון במסע לטרנספורמציה דיגיטלית.

זה לא תמיד היה כך. בתחילת העשור הקודם עוד נשאלו השאלות מי יוביל בארגון את המעבר לדיגיטל. היו כל מיני פונקציות שעבדו עם המנמ"ר, או התחרו בו, וזה יצר לא מעט מתחים פנימיים.

כיום הזרקורים מופנים אל המנמ"ר וארגונו, כאשר גודל האחריות הוא בהתאם. המציאות הזו יצרה דיון מעניין בפורומים שונים, מה היה אופי תפקידו של המנמ"ר ב-2020. המגזין המקצועי אנטרפרייז ריכז כמה מהמאפיינים העתידיים של תפקיד המנמ"ר.

"קצין החדשנות של הארגון"

המאפיין הראשון הוא שהמנמ"ר צריך להסתגל לעידן החדש של מעבר ממידע לחדשנות, והוא יהיה קצין החדשנות הדיגיטלית של הארגון. המיצוב החדש יעצים את הציפיה שכבר קיימת היום ממנמ"רים, להכיר היטב את כל קווי העסקים של הארגון, ללמוד כיצד להפעיל אותם בצורה חסכונית ולהציע הצעות ייעול.

המנמ"רים יהיו חייבים לחדד את כישוריהם העסקיים, את יכולות ניהול המו"מ שלהם, כדי שיוכלו לדבר בשפה אחת עם המנהלים של היחידות העסקיות. לפיכך המנמ"ר החדש של העשור הנוכחי יצטרך לחבוש כמה כובעים, ביניהם זה של האסטרטג העסקי ושל מנהיג השינוי, וכמובן את כל הכובעים הטכנולוגיים.

שינוי יבוא גם מצד מערכת היחסים עם הספקים. אחרי שנים שבהן ספקים ויועצים נהגו לנהל מו"מ ולתקשר ישירות עם מנהלי יחידות עסקיות, בשנים האחרונות מורגשת חזרה אל ה-IT והמנמ"ר. הסיבה היא שגם הם הבינו שבסופו של דבר הכל מתנקז במשרד המנמ"ר, ועדיף לשלב אותו בפרויקטים כמה שיותר מהר.

הרחבת תחומי האחריות תחייב גם עבודה ישירה מול פונקציות נוספות בחלקים העסקיים של הארגון, ולא רק המנהליים, וזאת כדי שהמנמ"ר לא רק ידע מה הם עושים אלא יבין את כל התהליכים לפרטי פרטים, כדי שיוכל לתת להם את הפתרונות הכי טובים.

ההכרה החוזרת בחשיבות תפקידו של המנמ"ר תביא לכך שהנהלות יפקידו בידיו גם תפקידים פעילים בתחומים שונים בארגון, כמו למשל כוח אדם. המנמ"ר ימצא מולו מנהל משאבי אנוש, שגם התפקיד שלו משתנה, והטכנולוגיה תהיה אחד הכלים החיוניים לפעילות.

המנמ"ר השמרן

למיצוב החדש של מעמד המנמ"ר עשוי להיות גם מאפיין נוסף, שלכאורה נחשב ללא הגיוני. אנליסטים שעוקבים אחר שוק ה-IT סבורים שחלק מהמנמ"רים עשויים לנקוט דווקא בגישה שמרנית בכל מה שקשור למירוץ המטורף אחר חדשנות טכנולוגית. כלומר, הם לא ימהרו להמליץ לארגונים להיכנס להרפתקאות חדשות שלא הוכיחו את עצמן מבחינה כלכלית. מנמ"רים יתייחסו יותר ברצינות לטענות שמגיעות מקומת ההנהלה ובמיוחד ה-CFO, משל טרנד הענן, שכה רבות דובר עליו בעשור הקודם, לא ממש הוכיח את עצמו בכל מה שקשור לחיסכון בעלויות. או הגידול הממשי בהוצאות הסייבר, למרות כל מיני טכנולוגיות שיצאו והבטיחו לנהל טוב יותר את מערך ההגנה של הארגון.

מנמ"רים בעשור החדש ילמדו לספור עד 10 בטרם הם מציעים למנכ"ל טכנולוגיות חדשות בזמן שהוא מבצע שינוי בארגון. המנמ"רים יצעדו בצעדים קטנים יותר בדרך אל הקידמה והחדשנות.

שורה תחתונה: המנמ"ר של 2020 יהיה יותר מוטה עסקים, לפני הטכנולוגיה, הוא יהיה קרוב הרבה יותר לשולחן ההנהלה, והכי חשוב – המנמ"רים יהיו זהירים יותר, ספקניים יותר לגבי פיתוחים טכנולוגיים שצצים כל שני וחמישי, וייערכו טוב יותר לקראת המפגש הבא עם ההנהלה שתדרוש הסברים היכן הכסף שהיה אמור להיחסך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים